Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5057 ggr
Jessicahagstrom94
0

Vad är detta?! viktigt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår kampfiskpojk är sjuk eller något, ligger mest på botten och så, han simmar ju ibland upp för att ta luft, sen bara lägger han sig på botten igen. vi har inte matat honom på 2-3 dagar eftersom han blivit ganska uppsvälld.

Mamma har upptäckt en vit fläck precis bakom huvudet som han alltså inte hade från början när han blev så här, vad är det för något tror ni?

ivanhoe81
1

ser ju ut som att han har skadat sig på något plus att det ser lite luddigt ut men jag kan se fel men jag misstänker svamp annars

Jessicahagstrom94
1

Hmm.. finns inget som jag kan se som han kan skada sig på så rejält tror jag.. Svamp kan det mycket väl vara, vi har även fått för oss att han har fått förstoppning då vi inte har sett att han har skitit sen han blev sjuk, plus att han blev så pass tjock.

är det fler som tror svamp?

[RadioMG]
1

Det är medicin mot svamp som gäller, rätt fort oxå. :)

Jessicahagstrom94
0

vad för medicin är bäst?

[RadioMG]
0

Vi har precis gett våra fiskar en 8 dagars kur med Medimor. Den hjälper mot det mesta. Annars finns det enbart för svamp. Vi handlar numera allt på Hornbach och de har ett snyggt ställ med mediciner och riktigt bra förklaringar.

Jessicahagstrom94
0

får åka in till Zoo imorgon och höra om dom har något som funkar mot svamp, annars vet jag inte vad vi kan göra riktigt.. kommer nog inte hinna beställa från någon sida?

Jessicahagstrom94
0

Ektozon fick jag från Zoo, hoppas det fungerar!

xanna
0

Berätta gärna fortsättningen, oavsett utgång. Så att andra som kommer i liknande situation vet. :)

Lycka till nu!

Gurky
0

Tycker det ser ut som om det är ett stort hål? Tycker inte att det ser ut som svamp.

Emmetem
0

Jag hade en fisk en gång som hade med sig en parasit in i akvariet. MÅNGA av mina fiskar dog innan jag märkte det.
Den hade ett stort hål på sidan och såret var väldigt vitt och ljust.
Jag gav de parasitdödande medel och det gick bra för resten av fiskarna!

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Jessicahagstrom94
0

Hmm.. De på zoo trodde faktiskt att det var svamp när jag sa att det var en som en vit tuss liksom.

Men jag har ingen aning, aldrig sett detta på en fisk. :(

idag är det andra gången vi gör ett bad med Ektozon i, än är han inte piggare. Kanske tar några gånger?

[RadioMG]
1

Ska den verkligen göra ett tillfälligt bad? Ska du inte hälla medicinen i akvariumet där fisken är i vanliga fall?

Medimor som vi använder ska man hälla i akvariumet, 2 dgaar i sträck, sedan ska man avvakta och mata som vanligt. Dag 5 skulle vi hälla i medicin igen, men först göra ett vattenbyte på 30% ……

-Cissi-
1

som jag förstår det rätt så är det så att man ska "bara" ge ett bad om man salt badar, om man medisinerar brukar man hälla medidinen i akvariet.

Läs på förpakningen där borde det stå hur du går tillväga

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jessicahagstrom94
0

#12 & 13 vi gör som det står i pappret som följde med.

vi har i akvariet med som förebyggande liksom.

som sagt, har aldrig gjort detta med en fisk förut så jag vet inte, följer bara vad pappret säger och det som zoogubben säger (som vi litar på väldigt mycket, min pappa vet vem det är)

-Cissi-
0

då tycker jag att du ska fortsätta göra så :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Jessicahagstrom94
0

#15 vad bra! vi vill göra allt vi kan för vår lille vän :)

[Geekinblack]
0

På bilden ser det ut som ett hål ju :/ å att det vita är hans "kött"

Är det en tuss irl eller är det som ett hål också? Tänkte om det kanske är någon sorts parasit som lixom gör ett hål som sedan blivit svampinfekterat… ser väldigt otrevligt ut, stackarn :/

Jessicahagstrom94
0

Nja, något hål ser vi inte :o kan vara bilden som luras, för irl är det som en utbuktning med vitt..

ååh vad svårt detta blev nu! haha :(

[K Hagström]
0

Hej alla !

Om det skulle va en parasit , vilket medel ska vi ha då ?? Har ni några förslag ?

Men om man tittar ovanifrån på Metallic så ser det inte ut som ett hål , bara en vit utbuktning . Han badar nu (dag 2 med bad) så vi får se om det blir någon bättring . Hoppas det , han kämpar så tappert :)

Kanske ska försöka ge lite mat innan vi släpper ner honom till sitt akvarim , har inte fått mat på 4 dagar nu .

Jessicahagstrom94
0

Tog ett kort nu idag, tror vi alla kan komma överrens om att detta inte ser bra ut. Nu kan nog jag och mamma också hålla med om att det är som ett sår, eller "hål". mycket av det vita har försvunnit.

och är det ingen som kan svara på mammas fråga? (i #19)

han åt förresten endast två artemiabitar av det vi släppte ner.

[RadioMG]
0

Vi fick ungefär samma på vår stora ancistriusmal. Vi körde medimor i 8 dagar och nu är han hur fin som helst. Vi köpte den dock för att fiskarna kliar sig, men tydligen är den bra mot mycket annat oxå.

Ni ska nog inte lägga honom i saltbad iaf….

Jessicahagstrom94
0

#21, hmm okej.. :o

[Tassy]
0

http://www.akvariefisk.com/sot/halihuvudet.php

Hål i huvudet-sjukan kanske kan vara något att utsesluta?

Medimor verkar för övrigt vara en bra rekommendation då det verkar mot många olika sjukdomar.

CarlMH
0

Tycker det ser ut som om den antingen skadat sig eller blivit biten …

Hell
0

Jag har haft tre - fyra fiskar med liknande hål. Dom gav jag saltbad, sedan fick de även bada i baktopur.

Kolla även upp hål-i-huvud-sjukan och hexamita, och vad som gäller för Kampfisk. Det finns flera tillhörande symptom som du kan se ifall de stämmer in.

Det ser riktigt otäckt ut. :/

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Jessicahagstrom94
0

Hål i huvudet-sjukan har jag aldrig hört talats om, ska kika lite på det och hexamita sen.

Tror inte dom hade medimor på zoot här i närheten, men han kanske bara inte nämnde det för mig.

#24, tycker också det ser lite så ut.. men finns ingen fisk där i som kan bita han på det sättet och inget han kan riva upp sig så pass på.

CarlMH
0

#26 Ok, annars ser det ju ut som en klassisk skada, "köttet" brukar ju svälla upp av en skada som på bild1, för att sedan börja läka ihop som på bild2 …. fast kan ju lika bra vara svampmedicinen som börjat jobba Glad

Ser ju alla fall i mitt tycke ut att må bättre på sista bilden Glad

Jessicahagstrom94
0

#27, hehe ja, jag vet inte alls ja :( vet bara att det är synd om honom.. men visst börjar det se bättre ut, tycker jag med :)

bara att hoppas detta fungerar nu, vi funderade nästan på avlivning innan jag frågade er här vad det kunde vara för han såg ut att lida så mycket.

Amoz
0

Skadan verkar du ha fått många bra råd om men du nämner även möjlig förstoppning i början. Är han fortfarande förstoppad? Min ena kampfiskhane blev ju förstoppad och sedan sjuk… blev rekomenderad att ge skalad ärta, mosad. Min hane åt det och blev bättre i magen (tyvärr tog sjukdommen för mycket för hans del)

Jessicahagstrom94
0

nu vet jag ju inte ens om det är så heller, men han kanske är det eftersom han svällde upp så mycket och aldrig liksom blev smalare.. tack för tipset! :) mamma läser nog vad du skrev också, så kanske hon får lust att skala en ärta, mosa och ge honom då jag är hos min pappa denna vecka :)

däremot verkar han inte vilja äta så mycket eftersom han knappt åt när vi gav artemia idag.

Amoz
0

Ärtan ska vara kokt innan med ^^ Är bra att tänka på (och som jag glömde ta med)
Min hane fick ju sjukdommen i/på munnen… men han var kanske ett överdrivet matvrak med.
Är han förstoppad är det ju inte konstigt om han inte äter, så testa med en halv ^^ (eller din mamma då) och se om han kanske får i sig något av det i allafall… släpper förstoppningen (om han är det) blir det ju ett mindre problem i allafall. Lycka till!

[dynamitella]
0

Jag tror tyvärr att fisken inte kommer överleva. Om du ser på fjällen så står de ju rakt ut, och sen såret och sen en infektion eller svamp ovanpå allt.

Det ser lite mörkt ut..

Är han bättre idag? Ha tempen på ca 29, 29.5 och mata med en kokt och skalad ärta (som tidigare nämns). Byt vatten varje dag också, och se till att hålla vattnet i perfekt kvalité. En gnutta salt kan hjälpa också.

Och lycka till!

[K Hagström]
0

Tror inte Metallic är så mycket bättre än igår , men han åt lite mera idag när jag hade honom i baljan . Svårt att få i honom mat i akvariet eftersom han inte simmar omkring speciellt mycket och inte hittar maten då . Han simmar upp och hämtar luft då o då men ligger mest så han är lite krokig i kroppen , inte så mycket men det är nog inte bra :( Han kämpar på den lille mannen .

#32 vattenkvaliten är ok och vi har ektozon salt i också . Det ska ju hämma bakterier och liknande i vattnet .

Tack för alla lyckönskningar :) både Metallic och vi behöver dom :)

Återkommer i morgon och talar om hur han har det .

Kram till er alla

Emmetem
0

http://www.waterlife.co.uk/waterlife/aqudistr.htm

Det är en jättebra hemsida där man kan beställa mediciner av olika slag! Jag själv fick ju in 'WhiteSpot' i mitt akvarium tack vare en Black molly - och det fungerade hur bra som helst!
Och Octozin fungerade också hur bra som helst.
Så den hemsidan är verkligen att rekommendera Glad

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Jessicahagstrom94
0

#34 tack för tipset! :)

Jessicahagstrom94
1

Hmm.. kanske ska berätta att Metallic tyvärr avlivades idag. Han såg ut att lida hela tiden, han verkade inte bli bättre alls. Ingen av oss vill att han ska lida, detta var nog det bästa för honom. Visst, såret blev aningen bättre, men Metallic då? Han var ju lika dålig som från hela början, bara låg på botten.

R.I.P Metallic <3 Rynkar på näsan

Supergammal bild på honom, tycker absolut inte om att jag kapade fenan, förstör hela bilden typ.

[K Hagström]
0

Ja , våran fina kille Metallic fick somna in idag Gråter

Han blev aldrig bättre , orkade knappt simma upp och få luft . Krokig i kroppen av allt liggande och såg inte ut att må bra .

R.I.P fina Metallic <3 <3

[ErikP]1
0

#36 #37 Så synd att detta hände en sådan fin fisk.

[K Hagström]
0

#38  Tack , vi kommer att sakna honom . Man blir fäst vid dom små liven , kampisar är ju väldigt speciella men jag kommer att köpa en ny fin kamphane , vi lägger ut en bild när vi köpt honom och knäppt kort på han. Och hoppas att han inte råkar ut för sjukdomar och sånt .

Ha en bra fredag alla fiskvänner och en stor kram till er . Skrattande

Jessicahagstrom94
1

Nu har mamma bokat en helröd veiltail som hon redan kallar "Red", vi ska hämta honom på söndag. :D

är det någon som vill se bild på "Red" på söndag?

[ErikP]1
0

#39 :) #40 Jag skulle jätte gärna vilja se eran nya kampfisk

Jessicahagstrom94
0

#41, roligt! kommer en bild på honom imorgon :) förhoppningsvis alltså, man vet ju inte om han simmar och gömmer sig.

[K Hagström]
0

Jessica har knäppt några bra bilder på Red , får se om hon hinner lägga ut dom ikväll .

Red har bara varit hos oss sen 13:00 och har nu på kvällen börjat göra ett skumbo . Är det ett gott betyg på att han trivs eller ???  Tyst

Han är så fin Skrattande

Jessicahagstrom94
4

Dåså! Red verkar ju trivas fint och har redan gjort skumbo, som mamma sagt Skrattande hihi!

Detta är vår snygga veiltail.

plutopellis
0

Ush så tråkigt med Metallic Gråter men ni gjorde helt rätt, ni kämpade verkligen för fisken och att välja avlivning känns fruktansvärt men ibland är det ett måste.

Så fin Red är, hoppas ni ska få många fina år och att ni trivs med honom och han med er Glad

Jessicahagstrom94
0

#45 ja jösses vad vi hoppades att Metallic skulle bli frisk.. men när han trots "medicin" eller vad man ska kalla det, låg och blev krokig i kroppen kändes det bara hopplöst. :( tack för dina fina ord!

Superfin! men han är riktigt stor, så man undrar ju hur gammal han redan är liksom.. vi trivs med honom så vi hoppas att han trivs med oss och hemmet så länge han nu lever :)

hur gammal blir en Kampfisk ungefär?

plutopellis
0

Ingen aning faktiskt! Aldrig haft själv men det kommer under nästa år Glad det enda jag hört är att de helvita oftast får cancer och bara blir 1-2 år men det är bara något jag hört i förbifarten… Så vet inte..

[ErikP]1
0

Vad fin Red är!

[K Hagström]
0

#45 Jag saknar fina Metallic och det var jobbigt att "ge upp" men han skulle inte ha klarat sej , bara lidit ännu längre Gråter

Red är en riktigt snygg pojke och jag hoppas han kommer att va pigg länge , men han är redan en stor fullvuxen kampis och jag har ingen aning om hur gammal han är . Har vi otur så är han ett par år redan , men han kommer att få ett fint liv hos oss så länge han lever Skrattande

Jessicahagstrom94
0

#48 visst är han! Red tackar nog, om han bara sett det här och förstått. ;)

Red verkade inte må särskilt bra i akvariet på zoo med en himla massa tetror, men direkt när han kom hit såg man hur han började inspektera sitt nya hem och nu mår han kanon, med sitt fina skumbo :)