Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3495 ggr
[Kamillah]
0

Svart sand?

Googlade som en galning igår och det enda jag kom fram till var att svart rådasand var jättedåligt, speciellt för corydoras och bottenlevande djur då det var för vasst för dem, och jag har ju sådana tyvärr..

Så, någon som vet vart man kan få tag på svart finkornig sand som inte är dåligt för fiskarna? Någon som råkar ha och kan rekommendera?
Får gärna inte vara jättedyrt heller, behöver 25kg.

[dynamitella]
0

Till min vetskap finns det ingen svart sand som är ogiftig. I så fall vore det väl nermald sten. Men det är oehört vasst, och än värre än rådasand.

Vanlig fågelsand är däremot vit, och raka motsatsen. Men ack så trevligt för pansarmalarna ;)

Ellenfyrkant
0

I min tråd där jag frågade om svart grus fick jag svaret att visst svart grus är giftigt (i synnerhet gnistrande grus då det innehåller aluminium?) Men är alltså allt svart grus giftigt? Hur? Och för vem?

Mvh Ellenfyrkant

[Kamillah]
0

#1 Ja det där med om den är skadlig eller inte för fiskar är det väldigt mycket delade meningar om och det var inte riktigt det jag var orolig över då många har det utan problem, utan det var mest att alla säger att det är för vasst för bottenfiskar..

Jag har gnistrande grus till mina räkor samt otocinclus, båda har fått avkommor, yngel har bott där och inget har dött där i. Men just detta grus är inte riktigt så finkornigt som jag vill ha det och det är också vasst. Och det var dyrt :P

abbas
0

jag ville oxkså svartsand  , jag hittade inte lätt , jag nöjde med sist med den här bläster sand from jula 25 kg för 59 spänn, den är jätte fint och många använder det

www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

[Kamillah]
0

#4 jupp, har redan sånt hemma, men jag tycker inte alls om den sanden, vill ha svart.. Foten i munnen

kyla86
0

Här en länk till svart grus som om jag förstår rätt ska vara naturligt och inte vasst.. Dock är den inte jättefin sand utan lite större..

http://www.zooplus.dk/shop/fisk/dekoration_akvarium/akvariegrus/187726

www.akvarieodling.se Färgodling av äppelsnäckor!

[dynamitella]
0

Jag har något liknande :) Väldigt lent och mjukt.

abbas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är sanden from jula , den är fint ju

isla
0

Vi har svart smått grus från Bromma zoo. Först köpte vi svart sand som man har till reptiler men det funkade inte alls. Detta grus funkar jättebra men vet inte vad malarna och räkorna tycker förstås. De lever i alla fall. ;) Svart är bra, då ser man räkorna lättare.

[Kamillah]
0

#6 Ja dock så måste jag ha finkornigt. :)

Vill inte ha sanden från jula då jag personligen inte gillar den men eftersom jag måste ha finkornigt så blir det ju det om jag inte hittar något bra svart..