Börjat tröttna.
Senaste tiden har jag börjat tröttna otroligt mycket på mina akvarium.
Innan pysslade jag och satt och kollade flera timmar om dagen, nu är det bara mat och vattenbyte som gäller för att hålla dom vid liv bara i stortsätt.. Så trött har jag alltså blivit!
Tips hur jag ska få igång intresset igen?
Har fyra akvarium, 125liter, 65 liter, 60 liter och 35 liter.
I 125l har jag några Platy och neontetror och lite bottenfiskar.
I 65l räkor och guppys.
I 60l Platy bebisar.
I 35 liters räkor.
Vill göra något kul.. För nu blir man bara allmänt deprimerad av att se på det för det är så tråkigt. Vill inte sälja och sådär, är så otroligt fint ju!
Vad hade ni skaffat för fiskar och gjort om ni hade dessa akvarium?
Det är ju lite som det är med allting annat…går ju upp & ner.
Ta en hund till exempel…ösegn som det är här just idag då är det inte roligt att gå ut med hunden,är man sjuk är det ännu mindre roligt
Hoppas du förstår vad jag menar………personligen tycker jag du har lite tråkiga fiskar i dina kar….ja inte neontetrorna för dom tycker jag är roliga & livliga om man bara har ett tillräckligt stort stim…helt min personliga inställning men övriga invånare är ju inte jättekul.
Visst har själv funderat lite nån gång på räkor men då enbart för att dom skulle städa rätt bra i akvariet,inte för att titta på.
Dina kar är ju lite små….inte 125L men dom andra….jag skulle göra nått riktigt snyggt av 125L där dom bottenfiskarna & neontetrorna fått vara kvar……snygg bakgrund & massor medväxter & några fiskar till som funkar med neontetrorna.
Har också fått ett stop typ:/ har till och med tänkt att jag ska sluta med akvarium….
Jag hade 3 akvarium förut. Det gjorde mig riktigt less på pysslandet
Så jag gjorde mig av med 2 av dem och behöll det största och bara pysslade om det.
Mitt intresse har genast kommit tillbaka :)

ts, du har ju 4 burkar med i princip samma teman i, varför inte göra en burk till levandefödare och starta om resten med helt andra teman. 60l kan du ändå göra en hel del med och ha mycket spännande arter och teman.
räkorna, vad har du för räkor? kanske köra på något lite mer avancerat? höggraderade CR av lite blannade grad kan ge väldigt olika utfall och väldigt spännande varianter. någon av 60l welldela upp dina Platy och Guppy där. gör dig av med några om det blir för mycket fisk. i 120l tanganyika och snäcklekare kanske? i ett så stort kar kommer dom ha plats att bilda grupper och bråka om revir. eller varför inte sydamerikanskt? fjärilsciklider, typ 2 par, ett större stim neontetror, eller någon annan spännande tetra om du gör dig av med neontetrorna och sedan ett gäng bilbukar vid ytan. mycket växter, mörk botten, och rötter. riktigt nice! att ha massa burkar med i princip samma saker är sällan inspirerande… det är liksom 4 burkar utan någon skillnad.
jag har ett 240l malawi, ett 20l räkburk och en burk med kulfisk. 3 helt fullkomligt olika burkar, och att gå mellan dem är verkligen skitkul!
#1 Förstår precis vad du menar :)
Platy och det där var mina första fiskar, sålt alla yngel dom fått men vet inte vad jag ska göra av en Platy som är 1-2 år gammal. Vem vill ha dom liksom? =/ Vill ju inte döda dom för jag har tröttnat på dom.
#4 Jo, jag vet det har blivit samma. Ville prova på Guppy för jag tycker dom är fina och hon som har djuraffären här behövde någon som kunde föda upp bra sådana, så jag gav ett försök på det :) Dom har fått många fina yngel som mår super, så det är roligt. Men ja, som sagt, allt är liknande.
Just nu har jag Körsbärsräkor och rainbowräkor, kul i början men dom blir så många och små så svåra att få upp och sälja (är inte tillräckligt pillig för att göra det där..)
Gillar mer dom jättestora räkorna, minns aldrig vad dom heter, får alltid för mig att dom heter amorräkor xD
Tanganyika, det är ciklid va? Vilka fiskar är snäcklekare? Det hade varit himla coolt! :) Så är det karet tillräckligt stort för att kunna ha sånt roligt?
Fjärilsciklider eller Palettciklid har jag funderat på, men trodde mitt akvarium var för litet för två par. Men dom är otroligt vackra, och coolt om man lyckas få yngel då jag aldrig har haft några som lägger ägg. Och dom ska väl vara duktiga på att vakta och vara bra föräldrar med om jag fattat rätt :)
Vad för andra tetror finns det som skulle passa? :) Neontetror är så fina i färgen iallfall ^^ Finns de andra med fina färger med?
Ja, förstår att det måste vara kul! :) Och är nog roligt att byta lite då och då. Har haft Platy i det stora sen jag köpte det för 1 och ett halvt årsen typ.
Ska söka runt lite på google om det du skrev, tusen tack! :)
Har funderat på en fin Kampfisk i 30 liters, där är bara några få räkor och äppelsnäcks bebisar just nu.
Kampfiskar är ju otroligt fina! Och går inte att göra så mycket annat med ett så litet kar..
Funderade också på galaxy rasbora ett tag, las dock på hyllan.. Men kanske värt att börja tänka i dom barnorna igen :)
Tanganyika är fiskar som kommer ifrån tanganyikasjön….
Här är en av dessa & dom här har jag ett gäng av…
Neolamprologus brichardi(prinsessan av burundi) sådan här är en av dom vanliga arterna fast har man dessa skönheter så kan du inte ha någon annan sort i karet för denna dödar allt i sin väg även fiskar som är större än den själv.
Dom tar helt enkelt över akvariet & dödar alla sina fiender.
_Men kul fisk tycker jag.
_
#7 jaha, xD haha.
Himla fina! :) Och lite små coolt att dom dödar allt i sin väg, dock har jag ju lite bottenfiskar jag gärna vill ha kvar, så nog bäst med någon lite snällare då ^^
kakaduaciklid är med otroligt fina..
Och gul labidochromis är jag lite smått kär i, ^^ Dock inte läst på av några arterna så vet inte om det skulle passa att ha.
Var superaktiv här för typ ett halvår sen. Dock har jag inte "tröttnat". men är inte inne här länge. Det ända vi har kvar är ett 20 liters akvarium (zolux nanokar) med typ 3 guppys, 2 äppelsnäckor och ett till 20 liters med min älskade kampis som jag bara inte kan lämna ifrån mig ;)
Ska prova att skaffa en Kampfisk igen:D Närr jag hade en var jag som aktivas:-) Räkor skulle ju också vara kul:-)
#10 Funderar starkt på en Kampfisk i mitt 30 liters! Allt man läst här inne gör att man får lust att skaffa ^^
Många som verkade ha fått såna med riktiga personligheter, lite arga och sådär, haha! Verkar jättekul! :D
Är det jättedumt att köpa en Kampfisk från en djuraffär?
Om man hittar en som har fina färger och ser bra ut liksom.
Köp helst någon "fin" eller vad man ska säga, haha! Odlare brukar ha snyggare fiskar + bättre "kvalitée". Men man kan ha tur att hitta en snygg i någon djuraffär, dock har dem jag köpt från djuraffärerna inte alls levt lika länge som dem jag köpt från en från en odlare..
Min snygging Alfred, köpt från djuraffär. Han har dock växt jättemycket!
Kampfiskar är fina, men kolla in kulfisk! Dvärgkula kan du ha i 30 liters.. Finns det nån fisk man blir så glad av att se?
Fast själv ska jag köpa Kampfisk i framtiden, innan det blir en kula här 
kan ju inflika med att man inte bara behöver ändra fiskarnas uppsättning ;)
när jag tappa intresset lite så gjorde jag om i i akvariet helt och hållet så det skulle bli mer intressantare+ lite byte av fiskar.
Studerade då massa naturescaped akvarium / iwagumi för ideer istället och gjorde om helt och hållet. En nystart kan också göra mycket:)
(nu har jag inte hunnit läst alla inäggen ifall det redan har tagits upp x) )