Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 954 ggr
Jessicahagstrom94
0

Lite frågor.

Hej på er!

nu har jag lite funderingar här.. :)

för det första, jag har ett 60 liters akvarie med just nu 7 fina guppypojkar, ett molly yngel och en octocinclus (stavas de så?) eftersom min andra sån mal dog.

1. måste jag verkligen ha minst två stycken såna (ottosar) i mitt 60 liters?
2. behövs pansarmalar, är dom liksom jätteviktiga? för alla mina dog..
3. Vad kan man ha för fiskar i 60 liters?
4. vilka fiskar passar ihop?
5. kan man ha svärdbärare, platys och guppys ihop? isåfall, kan man ha alla sorters och färger av svärdbärare och Platy då? vet ju inte om det är skillnad på temperament och så på vissa färger/sorter..?
6. i mammas 60 liters med en Kampfisk, en otto och en pansarmal (de andra malarna dog, precis som i mitt.. och i det stora!??!) så är det som en vit yta på vattnet, vad tror ni om det?
7. hur ser man kön på en joselimaianus L-001?
8. hur ser man kön på octocinclus, om det går? haha! och även pansarmalar?!

tänkte att när jag "tröttnar" på att bara ha guppys kanske jag kan ha 3 styckna såna, några 3(?) svärdbärare och några 3(?) platys, eller går inte det? vi får ju tänka på att lille mollybebisen antagligen kommer bo kvar där i bra länge då han fortfarande är liten..

Hmm.. vore tacksam för hjälp! har ingen mer fråga som jag kommer på just nu.

alltså, ber om ursäkt för alla dessa frågor, kände att jag behövde få ur mej detta som jag funderat på så länge nu och hoppas att någon snäll vill svara och hjälpa mej! :)

stosse
0

1. de trivs bäst i stim

2. nä

3. kolla zoopet fiskregister :) platyn, guppyn, molly, liten stim med tetror bara för att ta ett litet exepmel..

4. enklast är att först ta reda på vd man vill ha och kan ha för fisk i akvariet o sen kolla om de funkar ihop:)

5. det kan man

6. dålig cirkulation?

7-8 skippar frågan:)

Jessicahagstrom94
0

okej tack! ingen mer med svar?

på 6an, vi har massa blås på pumpen och cirkulationen är bra.. dock borde vi inte ens ha så mycket blås som vi har nu men vi skulle bara testa då det är en kamphane där i :) så vet inte vad som är fel.

så tar gärna emot fler svar!

ivanhoe81
0

på 5an så har jag Platy och svärdbärare ihop (även om man inte bör det pga att de kan korsas) och jag har sett flera sällskapsakvarium där de har Platy och Guppy respektive svärdbärare och Guppy ihop så det går bra att blanda hur man själv vill

Jessicahagstrom94
0

#3, okej! men tror du man kan ha endast hanar av dom 3 sorterna ihop om man inte vill ha massa bebisar? haha :) givetvis skulle jag ju aldrig köpa bara hanar om det inte fungerar, bara en liten fundering.

ivanhoe81
0

#4 det går bra det med, är det honor med så kan vissa vakta revir men det är bara i enstaka fall mot en viss individ (de andra hanarna bryr den sig inte om men just en hane vaktar en av mina platysar reviret mot)

Jessicahagstrom94
0

#5 men dåså, kanske något för mej att tänka på för framtiden till mitt 60 liters när mina guppypojkar börjar dö, antingen köpa fler såna eller fylla på med antingen några platypojkar eller svärdbärarpojkar! :) vore ju kul med lite annat än bara Guppy även om det är en jättefin sort.

CarlMH
0

Angående 7:an så verkar det svårt att avgöra kön men står såhär på planetcatfish;

"Comparison of the genital papilla in mature fish shows the differences in the sexes to the trained eye. In males this is a small yet thick stump which noticeably protrudes from the fish's undercarriage. In females it is less obvious and is recessed or lies flat with the body."

Så är väl väl bara att kolla efter en stump på undersidan Glad

Jessicahagstrom94
0

haha, får kolla när den sitter på rutan nästa gång då! :)