Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1932 ggr
Linnea
0

Fiskar med salamander?

Har läst att man inte ska har fiskar med salamandrar men det måste ju finnas fisk där salamandrarna lever eller? Dom ska ju ha ganska svalt vatten, kan man inte ha ett par guldfiskar i?

Har ett 100-liters kar som vi tänkte ha två salamandrar i.

Skynda långsamt så går det fortare.

Hanna
0

Är inte det för litet för guldfiskar?

Det jag tänker är att fiskarna kanske biter på salamandern. Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Linnea
0

Har aldrig haft guldfiskar innan.. Finns det nån annan fisk i handeln som klarar temp på ca 20 eller lägre?

Hanna
1

#2 Är någon mal eller så aktuellt? :P Kan inte riktigt något om vad de vill ha för temp eller så.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Linnea
1

Nej alla malar jag känner till vill ha högre temp annars hade det varit praktiskt att kunna ha nån harneskmal som käkar alger.

[dynamitella]
1

Tumregeln är att inte blanda fisk med andra djur. Salamandrar, ödlor, axolotler, krabbor och grodor äter i regel småfisk, och större fiskar passar inte i ynka 100 liter :) Och de fiskar som är stora nog att gå säkra kan tvärt om skada salamandern.

Däremot kan jag nämna att "kardinalfisken" är tålig och snabb som attan. Och tål kallt vatten och varierande vattenparametrar.

Så om du vill testa, och reptil-folket godkänner beslutet att ha fisk, så vore det nog en bra kandidat :)

Linnea
0

#5 Hrm okej.. Menar du Kardinaltetra? Sen en fisk som är 7-8 cm kan väl inte en salamander på 10-12 cm äta, eller?

Funderade på räkor men dom verkar inte tåla kallt vatten.

[dynamitella]
0

Nej, Kardinalfiskhttp://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283

Men vilken fisk på 7-8 cm passar i 100 liter, tänker jag? Slöjstjärtar, guramis, barber, Kampfisk, malar, ciklider och andra stora fiskar faller bort.

Ratata
1

#6 Nej, inte Kardinaltetra utan Kardinalfisk, Tanichthys albonubes. :)

[dynamitella]
0

Vi hann skriva på samma gång :)

Ts. räkor trivs bra i kallvatten (amano och körsbär i alla fall). Däremot bör de bli käk ganska snabbt. Räkor är något korkade och sårbara för rovdjur.

Linnea
0

#7 Guramis, barber och malar hade jag utan problem i mitt 70-liters förr. Dom vart långlivade alla så det kan inte ha varit så fel.Glad

Kardinalfisk har jag nog aldrig sett, den var rätt fin Glad

[dynamitella]
0

De faller inte bort endast på grund av storleken :) Utan de kräver ofta varmt vatten då de är exotiska fiskar.

[dynamitella]
1

Vad dum jag är! Varför inte bara slänga ner 20 guppys/endlers? De som blir mar blir ju ett fint mellanmål bara :) Förökar sig som kaniner gör de också.

Ratata
1

Ts, ilken art av salamander har du i åtanke? De skiljer sig en del i beteende nämligen.

Revbenssalamandern jag har är något av det klumpigaste jag sett, förstår inte alls hur dessa djur går runt i det fria. Hon kan gå med fredliga fiskar (då hon totalt tycks sakna reflexer som krävs för att lyckas fånga dem) och är inte jättesugen på att gå upp på land, blir mest att sticka upp nosen vid ytan då och då. Jag vill betona att det måste vara fredliga fiskar, för malawiyngel (!) gick inte bra, de började nafsa på hennes tjärt och hon var förstås helt oförmögen att försvara sig.

Eldbuken jag hade (minns inte om det är den japanska eller kinesiska som är den mindre av dem, men det var en ganska liten rödbuk iaf) var å andra sidan mycket aktiv! Han jagade gärna och hade säkert tagit fisk om han fick chansen. Han klättrade gärna upp på land både dag- och nattetid, men då jag hade honom i en djungel av javaormbunkar och javamossa fungerade det faktiskt med Körsbärsräkor i karet. Jag är säker på att han fångade några av dem, men det var som sagt så igenvuxet att räklingar ändå kunde klara sig i "djungeln".

Det finns även andra arter av salamandrar i handeln men dessa har jag tyvärr ingen erfarenhet av, alla ska dock ha möjlighet att få komma upp på land om de känner för det och den generella uppfattningen är väl att de inte ska hållas med fisk.

Linnea
0

#11 Men vilken fisk på 7-8 cm passar i 100 liter, tänker jag? Så skrev du själv.. Jag vet att dom inte vill ha kallt vatten, därför frågade jag från början om guldfiskar.

#13 Jag har inte hittat så många arter faktiskt, revbenssalamander och eldbuk. Hade gärna haft eldsalamander för dom är så häftiga men har inte hittat några och jag misstänker att dom blir för stora för detta kar. Blir inte revbenen också rätt stora?

[dynamitella]
0

Som också kan gå i kallt vatten. Jag trodde att det var en självklarthet när jag skrev så :) Alla fiskarna kan säkert överleva i kallt vatten, men att välja dem när man vet vad de trivs med känns lite sniket :)

Ratata
0

#14 Jo, revbenssalamander ska tydligen kunna bli upp till 30 cm men min är nog en 20, fast jag har inte mätt henne ska jag erkänna. :)

Eldsalamander vill spendera ännu mer tid på land än eldbuken, där ska man nog ha ett riktigt stort akvarium om man ska ha plats med vatten för fisk.

Linnea
0

Ja det får nog bli eldbukar ser det ut som. Och inga fiskar..lite synd hade blivit fint. Ska nog köpa några räkor till mitt akvarium så får vi se om vi vågar stoppa ner några hos salamandrarna sen.

Linnea
0

#12 Hade guppys när jag var barn men inte tusan blev där några yngel.. (jodå hade båda könen..)