Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2304 ggr
Moast
8

har jag rätt?

en sak tkr jag e trist med akvariefisk i fokus…

att visa hävdar dem är bra elller det mäsrks att dem tkr det iaf… visst det kankse dem e men hur ska vi veta det som sitter o läser vad andra tkr…?? - det funkar inte! =)? elle hur?

jag vte att jag e bästemd med det jag tkr… o jag vet att jag kan vara lite tjafsig ibland.. men det får ni ta! ;)

ibland läser jag andras trådar som frågor elle bara en osikt om något. ja ni vet. då o då stöter man på elaka komentarer. eller bara sånna komentarer som inte låter helt vänliga ett exempel:

FRÅGAN: Har min fisk ett för litet kar om den bor i 20 L?

SVAR: JA flytta påd en omedelbart det e inte lämpligt att den bor där så gör det nu o det e fort…

FRÅGAN: okej jag köper ett nytt akvarium nästa vecka. =)

SVAR: nästa vecka? då kanske den inte lever o blablabla….

Blir oerhört irreterad…. dem som skriver på dettta otrevliga sätt kanske gör ett litet baran ledset någonstans i sverige… varför svara otrevligt om man kan svar trevligare…fattar inte?

det finns barn med på denna sida..det får man räkna med som vuxen… det finns såklart idioter oxå med på denna sida för det kommer man aldrig ifrån, dem som alltid ska veta o alltid ska vara expert.

dem där "expertaerna" e kansk einga experter trots dem e medhjälpare o ditt o datt på olika sidor. eller så är dem det? - MEN VI KAN INTE LITA PÅ NÅN! för vi vet inte vilka av svaren på trådarna man ska lyssna till o vi vet inte om ni är experter eller inte. Så ni får ibland ta att vi kanske inte lyssnar på just dej ibalnd. för när man sitter där o har fått många svar vet man inte vilket som e RÄTT!

DEN situationen har alla här suttit i det lovar jag er.

jag e medveten om att detta e en diskutionsajt det vet jag. men man får ha tålamåd iblan och bita sig i tungan för att inte skicka iväg det där tipset som man vet inet funkar… eller läsa igenom sitt komentar en eller två gånger extra för att se att man har med en smajlis på slutetGlad… en smjlis gör mkt i en komenter faktiskt tro mig.

TILLEXEMPEL:

- FLYTTA fisken där ifrån, innan det e för sent!

- flytta på fisken där ifrån innan det är för sent e mitt tips Glad.

Vad låter trevligast liksom…vad vill man bli bemöt med?

detta jag skriver nu är något jag vill folk tänker på faktiskt! ALLA!

visst kommer det finns kvar detta med elaka komentarer o sånt strunt. men det kommer vi äinte ifrån. men om några skulle ta o tänka lite längre än vad dem gör så kanske det smittar av sig på dem andra. elle jag vet inte, men hoppas ni fattar?

MVH/ moa 12 år.Glad

plutopellis
1

Mycket bra skrivet :)

Moast
0

1# tack Flört

[dynamitella]
2

Jag vill gärna se en handfull exempel ifrån de senaste veckorna :) Jag som tycker att det varit ganska bra ton på sistone.

Moast
2

3# det handlar inte bara om den senaste veckan utan att det uppstår o det e onödigt =) =)

Moast
1

+ jag bryr mig inte om hur många komenterer det blir..verkligen inte- Nä. Uatn jag vill att folk tar åt sig! <3

[dynamitella]
1

Jag förstår dig, och alla håller säkert med.

Å andra sidan så ska det inte behövas sägas :) Som sagt tycker jag att tonen är bra i forumet. Även om jag tappar tålamodet ibland så är det inte inärheten av som förut.

Moast
0

#6 Ja..nej förut var det typ kaos tyckte jag.. =)

[dynamitella]
3

Ja, men då ska man väl vara positiv till situationen nu? Glad Istället för att säga att du inte kan lita på någon, att experterna ljuger och framförallt att du tycker att det finns idioter i forumet.

Det om något är väl.. stötande? Det känner jag i alla fall.

Känner ni andra att det fortfarande är elakheter och dålig ton i forumet? Då är det nog dax för en intervention där alla pratar ut i en öppen tråd. Glad

[Bert10]1
1

Hej Moa Glad

Jag tror inte att det är någon som vill göra dig eller någon annan illa.

Det är bara det att man vill påpeka felaktigheter och kanske gör detta lite okänsligt ibland.

Allt går ut på att göra vår fina hobby med akvarier så att fisken får de allra bästa förhållanden och att man själv lever upp till det som fisken kräver.

Nu är det kanske inte alltid är så lätt att veta hur man skall göra men läser man böcker eller på internet om akvarestik så lär man sig vart efter.

Önskar dig en forsatt trevlig fortsättning på akvariehobbynGlad

Moast
0

9#tack! =) men om man läser på internet så kan vem som helst ha skrivit dt var oxå det jag försökte får få fram! =) men tack ändå =)

[dynamitella]
3

Det gäller att man är källkritisk :)

En sak man alltid kan lita på är zoopets artbeskrivning. Även om den inte är 100% korrekt alltid, så är det en väldigt, väldigt bra grundpelare.

Enklare saker går att hitta på hundratals sidor på internet. Oftast är de översta 4 länkarna man får på google ganska överens ang. infon.

"hur länge är en Guppy dräktig"

"Vilken temperatur passar kampfisken bäst?"

"Vad är en alkotte?"

"Hur stort akvarium behöver palettciklider?"

Det enda jag är riktigt arg över är att infon om guldfiskskålar inte står OLAGLIGA! det första man ser på google :( Där är jag helt på din sida.

GuUuLd
0

Att det kan bli många olika svar osv. I trådar kan bero på att folk har olika erfarenheter av just det tråden handlar om. Oftast är det inte bara just ETT svar som funkar. Något som funkar bra för en person kanske inte funkar alls för en annan. Vad gäller "experter" så är det sällan så att folk är experter på allt inom akvaristiken utan oftast är dessa inriktade på olika saker. Själv tycker jag det här forumet var mycket mer givande för tre fyra år sedan, då var det som bäst och det var knappt några som stack ut som "experter" utan det var litte bättre diskussioner. #11 bra skrivet!

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Moast
0

12# ja! :) jag har ju inte varit här så "jättelänge" på iFokus. tack! ;)

8# jag skriver det kanske lite sent dettta inlägget men det gör ingen skada att det kommer ut elle hur? :) men förut hade jag inte förmågan att formulera mig jag viste inte tillräkligt helt enkelt. för att få detta inlägget bra måste man kunna skriva bra o det kan jag nu.! :) =) men vist förut var det värre iaf för mig….

plutopellis
0

Jag håller med att det är bättre nu än för någon månad sen men som ts påpekar att det finns barn här är viktigt för oss andra att ta i bekanting. Som jag fick ett pm om en som ville ha flytväxter för en vecka sen, visst svarar jag om du står för frakten, fick svar att personen inte har något konto för denna var bara 10. Fick jag mig en tankeställare.

Moast
0

#14 menar ni mig när ni säger TS? =) haha! ja det e faktiskt nog mer barn här än vad dem flesta tror! :)

plutopellis
0

Ja, ts = trådstartaren :)

Moast
0

okej! jag har alltid undrat vad ts står för hihi.. =)

Wand
2

Jag är inte ett dugg insatt i fiskar och kollar bara igenom här emellanåt för att det är intressant, men då det kommer till djur så tycker inte jag att det finns tid för att tänka på att hålla en vänlig ton. Om en person gör något väldigt fel med sitt djur, i det här fallet sin/sina fiskar, så tycker jag inte att man kan mjäka och försöka vara snäll när det faktiskt handlar om den levande varelsens liv. 

Om någon matar sin häst med mögligt hö och säger "oj förlåt ska köpa nytt nästa vecka" så kan man ju inte vara snäll och förstående, till exempel.

Sedan kan man ju alltid försöka vara trevlig, men jag tycker inte att man har någon anledning till att klaga på detta.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Moast
1

#18 men om man inte låter trevlig o "skriker ut" NEJ GÖR INTE SÅ! då blir man heller inte intresserad av att ta till sig det DEN säger… o på en sida där man diskuterar kring grejer så ska man trivas o inte känna sig stressad över vad andra skriker ut.. tkr jag? =) om man inte tkr det e viktigt med trevlig ton mot varandra så kan man vara medlem någon annan stans för på iFokus ska ALLA trivas! =) =) =) =) =)

Wand
1

#19 Självfallet, men själv så kan jag inte behärska mig om jag vet att djur far illa, och jag tycker inte att man kan kräva det av en människa som älskar djur heller - vilket jag hoppas att alla gör här.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Moast
1

20# alla älskar säkert djur här..men dem här komentarena som uppstår imellan åt e onödiga! =)

Moast
1

känns som om jag bott på iFokus idag så jag går o lägger mig nu för att läsa mer komentarer imorron hoppas jag! =)

HilmaN
1

Haha! :)

OlleA
3

Jag tycker faktiskt att man ska tänka till ett tag innan man skriker "djurplågeri" eller liknande saker i en tråd. Varför sker detta som man tycker är djurplågeri? Är det medvetet och avsiktligt ska man förstås inte vara snäll utan säga till på skarpen. Kanske också anmäla. Men om det sker på grund av okunnighet, ger det mycket bättre resultat att försöka hålla ilskan tillbaka och göra sitt bästa för att vänligt förklara vad som gäller. Gärna samla konkreta argument för varför t ex en fisk måste ha en viss vattenvolym eller kräver sällskap artfränder osv. Själv tycker man ofta att sådant är självklart - men varför är det egentligen på det sättet? Kan man vänligt förklara det, är ofta mycket vunnet. Kunskap är makt, och det brukar vara där argumenten slutar som bråken tar vid. Är man öppen för vad andra säger, ska det inte behöva bli några bråk. Däremot måste man inte alltid hålla med, utan kan gärna kolla med olika internetsidor, böcker, prata med erfarna akvarister osv. Själv tycker jag att en lite ödmjuk person i regel är betydligt mer trovärdig än en tvärsäker besserwisser.

Olle

kallepudas
0

Ibland kanske det är lite hetsiga trådar…jag tycker det är både på gott & ont..Glad

Många gånger är det rena missuppfattningar som lätt kan upptså när alla skriver. Tror inte ens hälften av alla lite hetsiga trådar hade varit nått alls om man pratat med personen IRL.

Alla framför ju sina åsikter & sina kunskaper sen blir det ju alltid lite samtal om vad som är bra & dåligt…..trådarna hade ju varit döda utan diskutionerna fram & tillbaka & även att trådarna kapas lite iemellanåt…forumet lever gott folkGlad

Tänk om vi alla hobbyexperter höll tyst….då hade forumet dött…hehe

Tjöta på bara & bli vänner efter man rett ut sina åsikter…det mesta är allt som oftast missförstånd.

theraphosa
2

0# Jag håller med dig om att de är trist när de är dålig stämning. Men de va ett bra tag sen de va så här inne tycker jag. 

Jag vet även själv att jag har en tendens att lacka ganska lätt och fort om någon t.ex är otrevlig mot mig eller har fel men inte förstår de själv. Så jag undviker sådanna trådar, på så sätt bidrar jag till bra stäming, haha.

Moast
1

nu tänkte jag bara inte på djurplågeri =) utan om man frågar till.ex

- har jag för många fiskar i detta kar?

Man KAN få sånna komentarer som inte låter heeelt roliga.

jag själv blir arg när folk tror dem vet bättre eller säger till mig att jag gör helt fel.. jag menar om jag hade gjort helt fel hade jag nog inte haft mina fiskar kavr- dem hade dött.Tungan ute

visst finns det olika sätt att ta hand om fiskar o många olika hemsidor som skriver olika o många olika tips om hur man SKA göra. Men jag håller mig oftast till min vanliga rutin med mina fiskar (efetrsom attt jag vet att det funkar). varför är jag med på dettta forum? ställer ni er frågan då kanske… Flört

FÖR jag vill ställa frågar jag tycker det e kul! men jag tar bara åt mig det jag tycker låter vettigt, jag kan svara på andras frågor med MINA tips. Vem vet dem kansks eoxå tkr att mina tips e bra?? =) =) =)

Glad MVH/ moa ! <<3

Gurky
0

Kan förstå om vissa går igång på att folk har dålig djurhållning eftersom man bryr sig. Dock så är det inte det bästa om man ska få folk att ta till sig informationen och man riskerar att göra så att folk inte frågar i framtiden. Angående dålig djurhållning…man kan ha tex en hund i en garderob utan att den dör, så att dom lever behöver inte betyda att dom mår bra ;)

Moast
0

Men om man nu vet att sina djur mår bara o ställer en vanlig fråga som ett antal exempel jag skrivit så finns det männsikor som ändå går igång S: =)… Men fattar ändå hur nästan alla här tänker… =0)

OlleA
3

"Hade jag gjort fel hade jag nog inte haft mina fiskar kvar" skriver du. Nu är det så här att många fiskar är seglivade och kan må väldigt dåligt utan att dö. Guldfiskar och slöjstjärtar t ex kan överleva i år efter år i trånga kupor trots syrebrist och minimalt utrymme. Det är inget roligt liv att inte kunna växa och att ständigt ta till nödåtgärder som att snappa luft för att få syre.

Att kunna ta till sig andras råd är något väldigt värdefullt för en akvarist. Jag har haft akvarier i över 30 år och är inte fullärd på något sätt. I stället försöker jag lyssna på andra och inte se det som någon prestigeförlust när någon vill att jag ska göra på något annat sätt. Då försöker jag kolla med olika källor och se om det stämmer. Kanske mår fiskarna bättre om jag lyder rådet. Att bli arg och sätta sig på tvären kommer man inte någon vart med.

Olle

[Geekinblack]
2

Jag tycker att det har varit helt okey stämning här den senaste tiden, men det har en tendens att bli bråk när många kunniga personer skriver till någon snällt och artigt till att börja med och förklarar tex att fisken bor i för litet akvarium gång på gång men om personen svarar "nej den ser ut att må bra, och den lever ju" och inte har några planer alls på att flytta fisken till större då lackar man ju ur för att personen är så ignorant.

Det händer ju att någon gör en tråd och frågar ex "varför är den sjuk?" men när den får svaret "han bor för litet" eller något annat som kräver en krånglig lösning så vägrar personen inse vad som måste göras och sätter sig på tvären istället. Då är det väl klart att vi som bryr oss om djuren i första hand blir förbannade :S

Man måste inte lita på alla här inne, men om många personer ger samma svar så borde det betyda något, om man tvekar, sök runt på internet och kolla upp det.

Alltså, man får skylla sig själv lite ibland om man känner att man blir "trackad" i sin tråd efter att man precis vägrat göra det bästa för fisken.

Otrevliga svar i allmänt har jag inte sett på läääänge.

Moast
0

30# Guppy spom jag har e "känsliga" fiskar o kan dö lätt… om nu jag inte hade tagit hand om dem så had edem ju dött (inget att humma om)elle?? tkr inte jag iaf.

jag har Kampfisk oxå inte den lättastde arten eller hur? han bor själv i ett 54 L med två snäckor.., han har ett väldigt bra liv det kan ingen sticka under stol med.. Tungan ute

jag tkr aldrig man kan kalla sig fullärd utan det kommer alltid finnas saker ingen vet om fiskar o akvarium vad som e bäst o vad vi gjort fel i alla år-RIGHT??

Jag tar till mig råd som JAG tkr passar mig o som jag låter rimliga annars hade man ju varit knäpp??

Oskyldigmvh/ moa 12 år…

"Alltså, man får skylla sig själv lite ibland om man känner att man blir "trackad" i sin tråd efter att man precis vägrat göra det bästa för fisken." säger du…

30# hur ska man vtea e det bästa för fisken när man bara ser komentarer av olika människor på ens tråd- det går INTE?

Tungan ute

alla måste tänka på att det fionns barn här inne….

OlleA
0

Att bara ta till sig "de råd som passar" kan lätt bli detsamma som att bara acceptera sådant som bekräftar ens önsketänkanden. Då blir det som det blir. Om däremot flera personer i forumet säger samma sak, och det dessutom står samma sak på flera internetsidor - då kan man vara ganska säker på att det stämmer. Guppy är i grunden en tålig fisk, även om de stammar som idag säljs i zooaffärerna ofta är sönderodlade och känsliga. Även för erfarna akvarister är det svårt att se om det är en tålig eller känslig stam man har framför sig. Inte heller kampfiskar är särskilt känsliga. Förr såg man ibland hanar i småburkar på bara ett par deciliter i zooaffärerna, där de överlevde men inte alls mådde bra. Med detta menar jag inte alls att du sköter dina fiskar dåligt, de mår säkert alldeles utmärkt hos dig. Men det är aldrig fel att vara öppen för vad andra säger. Oftast vill de ju bara hjälpa dig!

Olle

kallepudas
5

Självklart bör man tänka på att det finns barn på detta forum!

Men barn ska inte ha eget ansvar om djur,att djuren sköts & tas om hand är barnens föräldrars ansvar. Barnen hjälper till & sköter djur men hela tiden ska ju en vuxen ha det yttersta ansvaret att det sköts.

Mina barn hjälper till. Dom får ansvar men det  ansvaret övervakar jag hela tiden.

Finns allt för många exempel på att föräldrar köper djur som barn ska ta hand om & när barnen tröttnar så ska djuren säljas på blocket. Ser det hela tiden undulater,akvarium med fiskar,sköldpaddor & i många annonser står det att barnen har tröttnat på dessa djur.

Nu drar jag inte alla över en kant men verkligheten är många gånger sådär.

[Geekinblack]
3

#32 "Jag tar till mig råd som JAG tkr passar mig o som jag låter rimliga annars hade man ju varit knäpp??"

Så om en massa personer säger till mig att jag har en fisk som bor alldeles för litet, men jag tycker att den bor bra för att det passar mig, ska jag strunta i att köpa ett nytt akvarium då, bara för att jag inte vill ha ett större? :P

Sanningen kan svida, men hur den än kommer fram så bör man ta råden man får på allvar och man kan alltid kolla upp dom på internetsidor och på andra forum. Folk undrar oftast samma saker.

[filippa99]
1

Jag tkr bara att om de e ngn som "tror den är bättre än andra" så tkr jag att ma nte behöver leka boss  för att den andra är mindre än sig själv…

Sånt tkr jag nte om. Och om man skriver på ett helt onödigt sätt (hoppas ni förstår vad jag menar)

kallepudas
3

#36 Nu handlar ju inte detta om ålder direkt.

Det hela handlar om kunskap,finns massor med personer här inne som bara är hälften så gamla som mig men lär mig saker varje dag om akvariefiskar,inredning eller andra bra tips.

Jag är inte arg för att personer som kan vara mina barn lär mig saker…jag tackar & tar emot all kunskap om denna hobby & ibland har jag glädjen att kunna dela med mig av bra lösningar eller tips.Glad

Detta är ett forum & man får faktiskt tåla att andra har mer kunskap om vissa saker….är ju bara för oss som vet mindre att lära oss så till slut kan vi mycket.

Moast
1

37# ibland verkar det handla om ålder för visa (verkar det som). Vuxna kanske inte upplever det på samma sätt som barn gör i detta forum. Annars hade ju inte jag o Filippa99 varit upprörda över att inte många tänker på att et finnns barn här elle hu? =) =) =) =) =) :)

kallepudas
2

Alla kan bli upprörda,det har inget med ålder att göra!

Men om någon behandlar djuren fel & det är helt uppenbart enligt alla gällande regler så förstår jag inte varför personen som gör "fel" blir upprörd när den får reda på det eller hur?

Att personen gör fel kan ju egenligen inte bero på så mycket…antingen struntar den i vad som gäller eller annars har man inte rätt kunskap.

Själv gör jag säkert en massa fel men därför jag är här så jag kan fråga om råd om nått händer,till exempel fiskarna dör av nån anledning.

Har skrivit det innan….kunskap har inget med ålder att göra!

Moast
0

vem har sagt att det har med åleder att göra!??? vi pratade om hur man blir bemöt som barn?? S:

GuUuLd
2

#40 Fast nu är det nog överlag så att alla blir likadant bemötta skulle jag säga, det är dessutom svårt att veta hur gammal någon är om man inte går in på den personens sida och alla anger inte ålder där heller vilket gör det jättesvårt att veta om det är ett barn eller en vuxen som sitter och skriver. Sen spelar det ingen roll hur gammal personen på andra sidan skärmen är, gör man fel så gör man. Har man då den attityden att man t.ex. skiter i likadana tips som kommer från flera personer, då blir man mundre bra bemött eftersom man då inte bryr sig så mycket om djurens bästa. Det är faktiskt väldigt svårt att veta om ens fisk mår bra, det syns inte alltid på dem om de faktiskt mår dåligt.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Moast
0

nu lämnar jag inte fler ord här. jag har gjort med för länge sen med min inlägg..hoppas alla fattar mitt budskap o har det med sig nu. SLUT.