Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2461 ggr
Dvärg_gurami
0

Ligger på marken

Min Gurami är ju som sagt gravid och nu ligger hon på marken och viftar lite med fenorna? Varför?!?! Ska hon "föda" eller håller hon på att dö eller e hon bara trött av att simma runt med en så tjock mage hela tiden? :)

"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"

- Gerard Way

Dvärg_gurami
0

Inte bara på marken utan flyttar sig några cm typ jäääättesakta.

- Gerard Way

AxelBergendal
0

guramis föder inte. Hanarna bygger skumbon sedan parae dem sig där och honan släpper romen i boet, så jag tycker att det låter som hon är sjuk.

mejamylove
0

Det kan vara att hon har bukvattensot, står hennes fjäll ut?

f-fridaa
0

Ja jag tycker också det låter som bukvattensot tyvärr :(

Dvärg_gurami
0

Ja, jag vet att de inte föder, men jag menar släpper ut rommen, för jag har gjort ett annat inlägg om att hon var tjock och då svarade folk att hon nog var "gravid" men jag har inte tillräckligt med växter osv för att hanen ska kunna bygga skumbo, och han har heller inte gjort det. HOn har varit sjuk, vi antog att det var svamp och gav dem medicin mot det och det har nästan läkt klart nu. Hm… okej, hur kan man bota bukvattensot då? :S (KÖP ALDRIG FISKAR PÅ GRIZZLY!!!) Hennes fjäll står inte ut. Tack för svar allihopa, jag ska läsa om detta.

- Gerard Way

mejamylove
0

#5 Jag vet inte om det går att bota bukvattensot?

Alla mina fiskar som fått de har tyvärr dött :/

f-fridaa
0

Nej, oftast finns det bara ett sätt och det är att avliva fisken :(

Dvärg_gurami
0

Usch då åh :'( Smittar det? Ingan annan ser sjuk ut som henne än så länge

- Gerard Way

f-fridaa
0

Vet ej, har du googlat det? :/ Hur är det med henne nu?

Dvärg_gurami
0

Jag har googlat lite men hittar inget om smitta direkt. Det stod att "då är tarmsystemet sönderfrätt" och det verkar vara lite "hårda i magen". Åh nej, hoppas de andra klarar sig.

Jodå, det är som innan, hon är mest silla i ett hörn (inte samma hörn dock) och nu ar hon uppe vid ytan. Innan såg det ut som att hon likson hade svårt att andas typ. Men hon har varken vita prickar eller utåtstående fjäll… inte vad jag kan se iaf.

- Gerard Way

mejamylove
0

#8 Men avliva inte än!  Vänta och se om hon blir bättre, blir hon sjukare så kan du nog behöva avliva

mejamylove
0

Det smittar inte från fisk till fisk, men hon har ju fått det av en orsak och det beror väl på kvaliten på vattnet elr maten, så de andra fiskarna kan ju bli sjuka de oxå.

Hell
0

Bukvattensot är en form av ödem, alltså vätskeansamling. Tarmsystemet brukar vara en sörja om man obducerar fisken, så har det gått så långt är det tyvärr försent.

Guramis har jag hört kan få problem med att rommen "stelnar" i fisken, aldrig sett det själv men har hört att det kan hända.

Bukvattensot kan vara mycket smittsamt, ofta om det angriper stimfiskar t.ex. tropheus och malawi är ökända för att få problem med "soten". Men tror inte riktigt det gäller för guramis. Viktigt är att du tar bort henne, för det kan spridas via att andra fiskar äter de döda. Har hon sett ut så här länge?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Dvärg_gurami
0

ÅH vet ej hur jag ska göra för jag inte råd att köpa ett till akvarium att lägga henne i så länge för att se ifall hon blir frisk.

Ingen fisk har dött ännu. Ska jag ge dem mer varierad mat? Har matat dem med samma under hela tiden jag haft akvariet (5 veckor kanske :$ känner mig dum nu) fast de äter ibland på malesn mat oxå. Nja… hon har inte varit tjock så länge, bara några dagar ungefär men jag tror hon har blivit ännu tjocakre. Jag bytte vatten senast i söndags (alltså 4 dagar sen) och kan inte komma ihåg att hon var tjock då men det måste hon ju varit..? :S Åh stackars liten!!! :'( Alla guramisarna bajsar konstigt, bajset typ hänger (nämen ööh) från dem en stund innan det släpper och nån gång har det sett ut som en vit tråd. Tänkte att kanske kunde va nånting. KAsnke har med detta att göra?

- Gerard Way

Hell
0

#14 Varierad mat är bra, hur länge har du haft igång karet?

Ja vitt bajs är också ett tecken på bukvattensot, men även att det kan vara andra saker som ställer till med problem. Du har koll på vattenvärdena och sådär?

Ett bra tips är att köpa en plastback (typ på clas ohlsson) och en liten pump/en liten doppvärmare. Då kan man snabbt starta upp ett litet karantänakvarie om man skulle behöva det, det kostar inte så mycket heller.

Dvärg_gurami
0

Okej tack så mycket! :)

Jag har haft igång det sedan den 19 juli och efter två veckor (ungefär, kommer ej ihåg helt) hade jag i fiskarna. Jag har inte gjort några tester, borde nog göra det, men dom ljög för mig i affären har jag märkt, jag köpte nämnligen Happy Life beredningsmedel som jag häller i vattnet under varje byte för att han på Grizzly sa att om jag köpte detta skulle jag ej behöva något annat, inga tester och så för det skulle va bra. Och det var det har jag trott för allt har varit prima tills nu….

- Gerard Way

Hell
0

#16 Happy life har jag inte använt själv, kör på Easy Life och det tycker jag funkar bra. Men hur som helst är ju inte ett vattenberedningsmedel en "cure all", utan akvariet måste ju fortfarande ha en bra balans.

Men tester är alltid bra att ha, så kan man snabbt försäkra sig om att saker är som det ska. En del akvariebutiker testar vattnet åt dig för en billig slant, så det kan du ju göra om du vill?

Dvärg_gurami
0

Ja, jag ska kolla värderna och se om det beror på det. :)

Tack för bra svar!

- Gerard Way

Dvärg_gurami
0

Idag när jag kom hem från skolan såg jag först inte henne men nu för tio min sen ungefär såg jag henne bakom/mellan två växter död. RIP :'( <3

- Gerard Way

Hell
0

#19 Usch vad tråkigt! Var det en dvärgguarmi du hade? Har för mig att de kan vara ganska känsliga. Kanske låta karet gå ett tag till så det blir lite mer stabilt (om det nu var det) innan du har i mer fisk?

Jättetråkigt verkligen, men förhoppnignsvis så var det ju något som bara drabbade henne och inte de andra fiskarna i akvariet. :)

Dvärg_gurami
0

Ja, det är tråkigt och dem är väldigt känsliga. Ja, jag ska kolla värdena och låta det stå ett tag innan jag köper något nytt till akvariet. :) Ja, hoppas inte att någon annan blir drabbad. :( :)

- Gerard Way

Shamall
0

Du behöver ju inte köpa ett nytt akvarium, ha lite fantasi, jag köpte en jättestor glasskål, la i lite sand och gömställe till min sjuka fisk. det kostade mig 200kr

Sen i inlägget där du frågade om hon var gravid så sa majoriteten att dem tvekade eftersom dem inte föder ynglen

Shamall