fiskbutik i Gbg?
Har nån förslag på trevlig akvarieaffär m mycket fiskar att titta på i Göteborg? Åker dit idag med akvarietokiga lilltrollet. Helst nåt ställe som går lätt att nå med spårvagn/buss.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Hälsningar Astrid :)
herkules, hornbach de ligger ju nära varandra med!
Kram /Tess
Jag insåg just att jag aldrig svarade här i tråden!
Tack för tipsen. Vi tog oss ut till Herkules Zoo, fast klantade till det lite med bussar/spårvagnar o fick gå nån kilometer eller så i onödan. I värmen. Sjuåriga lilltrollet var rätt trött sen. Men, hon älskade affären o kunde nog gått där hela dagen. Jösses va mycket firrar där fanns!
Synd att jag inte hann se inlägget om att Hornbach skulle ligga där i närheten, men det får vi ta nästa gång. När vi var färdiga på Herkules var det bara mat som gällde, sen tog vi det rätt lugnt. Åkte Paddan-båtarna o gick till SF-bokhandeln. Det räcker ibland… :)
Tack för tipsen ändå!
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Kan rekommendera Tropakvariefiskimport i GBG, enda stället jag ringde till som hade Zebraciklidshonor (tänka sig, brukar inte vara svårt att få tag i annars!) Blev väldigt imponerad över akvariemängden och personalen verkade väldigt kunnig :)
Kan rekommendera Tropakvariefiskimport i GBG, enda stället jag ringde till som hade Zebraciklidshonor (tänka sig, brukar inte vara svårt att få tag i annars!) Blev väldigt imponerad över akvariemängden och personalen verkade väldigt kunnig :)
(Ursäktar dubbelkommentaren; jag och datorn är inte allra bästa vänner..)
Men ingen slår Herkules när det kommer till det totala utbudet av växter,akvarier,tillbehör och fiskar
!
Såvida du inte åker några mil söderut, till ZooMässan i Kungsbacka http://www.zoomassan.se/ fast då är du förstås inte i Göteborg längre.
Affären lär dock ha försämrats en del på senare tid, eftersom den mycket kunnige ägaren har startat en affär i Halmstad och sällan är på plats numera.
Olle
#7 Min lokala zooaffär tar hem det jag vill att dom ska ta hem till mig och många saker till ett bättre pris än vad till exempel hercules tar…
har visserligen förhandlat priset själv då…..ett förslag till folk är att pruta lite
"8
Jo Zoomässan har en hel del fina fiskar men har tyvärr ofta döda fiskar i sina akvarier och växterna är bedrövliga.
Olle, är det han som har öppnat arken? Kan säga att han har en Kampfisk i typ 7 liters där vattnet dunstat och den ser jätteledsen ut :( tycker inte om honom, han förespråkar röda mygg och hackade ner på alla andra akvariebutikägare i Halmstad tyvärr :/
Ja, det är han som har öppnat Arken. Att ha Kampfisk i 7 liter låter inte riktigt likt honom, men jag kan tänka mig att han hackar ner på andra zoohandlare eftersom han brukar ha svårt för att man handlar av andra. Dock går det inte att komma ifrån att han är betydligt kunnigare än de flesta zoohandlare - liksom konkurrenten i Åled som han säkert inte gillar något vidare. Det hade nästan varit kul att ordna en akvariedebatt mellan dessa handlare, som båda har bestämda åsikter om det mesta i akvariehobbyn. :)
Olle
Hehe ja :) Finns två små privata här där de är mycket kunniga, dock väldigt litet utbud men åker ofta till den ena om vi har sjukdom han har rädda några av våra fiskar :) Men det är roligt för jag prutade ner frysmat inne på arken ;) haha
#7 Jo tropakvariefiskimport :P Jag känner mig som stammis på alla akvarieaffärer i GBG.. Ska man köpa tillbehör eller växter så har Hornbach bäst kvalite på sina växter och bäst priser på tillbehör (oftast) Hercules har ofta mycket växter inne men många enligt mitt tycke så vet dom själva inte så mycket om växterna när man frågar och jag upplever dom svårare att ta sig i akvariet. Johan på Hornbach är en riktigt duktig aquascaper och kan hjälpa dig med allt när det gäller växter, även lätt att beställa. När det gäller fisk så är tropakvarieimport utan tvekan den bästa störst utbud och bäst kvalitet, och skulle det mot förmodan vara någonting som skulle vara dåligt eller att man inte är nöjd så är han väldigt service minded! Och han tar även emot inbyte av fisk. Medans Hercules är lite dyrare har alltid haft många döda fiskar i akvariumen (när jag har varit där) och inte alls samma service eller utbud. Så kan inte alls hålla med där faktiskt. (blev visst ganska långt svar inser jag :P)
Jag bara måste ta mig till götet framöver när jag har pengar. Besöka både hornbach, herkules, tropakvarieimport samt den i kungsbacka då för ligger ju på vägen hem, eller upp 
#15 Ja, man får spara lite för det är svårt att inte vilja shoppa ;)
Jag har aldrig sett en död fisk hos Herkules,det är tur för akvariehandlarna att vi har olika uppfattning om butikerna annars skulla alla handla på samma ställe
Herkules e dyrare??? Oj då måste trop. vara rejält billigt! Herkules e ju snorbilligt om man jämför med mååååånga butiker! Trop sålde kass vf Diskus för ett tag sedan, såpass kass att fisken dog i påsen på väg hem för en kompis…. Nä uppfattningarna e nog väldigt olika om va som e bra! :)
Kram /Tess
Köpte min kampfiskhane hos herkules. Föll direkt för honom då han var precis vad jag ville ha, dock gick han i ett "visningsakvarium" med ett gäng andra fiskar och hade sönderbitna fenor. Nu går han i ett 30 liters och fenorna har växt ut så han är riktigt fin ^^ Köpt lite malar på tropic samt Gurami, älskar malarna jag fått tag på där det svåra tycker jag är att få fram rätt namn på fiskarna.
#17 kan inte annat än att hålla med :P
#18 Tror det kan bero på vilka varor man kollar på, men av det jag har handlat så har trop varit billigare. Och Diskus på trop kan jag hålla med om, har också sett någon sändning han fått som var väldigt hängiga. Men har råkat ut för dålig fisk från båda ställen, och jag känner att jag fick bäst bemötandefrån trop. än hercules när det var fel på fisken jag hade köpt. Men sen är ju smaken som baken som sagt :)
Säger inte att någon är dålig egentligen bara om vilken som är bäst ;) hehe
Personalen på Herkules kan vara lite kantig ibland tyvärr
Sj älskar jag herkules crew! :)
Kram /Tess