Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 2256 ggr
Eldsjärten
1

Platy yngel Äntligen =D

Har ju försökt få Platy yngel, så idag när jag skulle titta till Platy honan hittade jag ett litet vit gult yngel:D väntar nu på fler yngel:)

Pappa: Orang svart           Mamma: Vit svart

plutopellis
0

Grattis! :)

Tikkatikkatini
0

Grattis :D Va roligt!! Väntar själv på yngel från mina Endlers :D

Eldsjärten
0

1# Tack:)

2# Tack, och vad kul:D

Tikkatikkatini
0

#3 Du får lägga in bilder om du får några bra på dina yngel :D

Eldsjärten
0

Ska försöka! De är sååå små så de kan gömer sig imellan gruset;)

Tikkatikkatini
0

Haha ja dom gör ju det! De små rackarna :P

Eldsjärten
0

Eller hur :P

Tikkatikkatini
0

Hoppas de får fina färger :D Och att de färgar ut ännu mer inom kort :D

LOLslashFREAK
0

Jag har också precis fått mina första platy-bebisar. De är nu några dagar gamla men blir fortfarande fler och fler. Uppe i 17 st senast jag räknade, och igår var de 10 Skrattande Jättesöta är de!

Galenpanna

Eldsjärten
0

9# Vad kul:)

LOLslashFREAK
0

#10 Haha jag såg nu att vi skrev ju på en annan tråd också, tänkte inte på det Glad Men ja det är jättekul! Hur har det gått för dig? Har det kommit många mer?

Galenpanna

Jessica Holländare
0

Grattis!! Vad roligt!

HilmaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

grattis! ja, de är verkligen pyttesmå i början :)

här kommer några bilder, dålig kvalité, skyller på mobilen :)

HilmaN
0

elaka platysarna äter upp städes mat…. :)

HilmaN
0

puss! <3

Denvassarut80
0

Jag har två Platy yngel i en glasburk, dom växer inte snabbt… sen har jag ett Guppy yngel som växer i mitt akvarie :)

HilmaN
0

vad gör de i en glasburk?!!

HilmaN
0

fasen, blandade ihop trådarna eldstjärten…… sorry. men nu fick du lite bilder på mina platys iallafall…. Skäms

Denvassarut80
0

#18 Jag vill inte att dom andra ska äta upp dom :)

Tikkatikkatini
0

#19 Du borde inte ha dem i en glasburk…… De får ju inte samma syresättning som finns i vattnet och inte att det strömmar in nytt heller… Du borde skaffa en yngelbox och lägga dem i!!
Så mycket vet jag i alla fall om fiskar att man skall ha en yngelbox om man vill skydda sina yngel från att bli uppätna från andra fiskar tills de blir stora nog att vara frisimmande.

LOLslashFREAK
4

#20 Ja precis. Eller skaffa sig ett yngelakvarium, med värme, pump och byta vatten rätt ofta. Dock är det ju dyrare att köpa, men har man många yngel är det bra. (vet att hon bara hade två men..)

Galenpanna

oh-la
0

yngelboxar är inge vidare heller tyvärr. det är för lite vattenvolyn, sällan någon genomsträmning alls ifrån det större akvariet. kollar man cirkulationen i en yngelboc står vattnet i princip still, och då är vattenvolymen inte större än i en glasburk.

budgetvarianten av ett yngelakvarium är en plastback, 5 liter och upp, och vattenbyten 1-2 ggr om dagen. nu på sommaren kan man klara sig utan värmare, mina burkar håller mellan 25-27 grader för tillfället, och håller man vattenbytena behövs ingen pump.

LOLslashFREAK
0

#22 Ja jag håller med dig, att karen är att föredra. Men jag har värme och pump i mitt 20-liters för att vara på säkra sidan. Men sedan så gör ju alla lite olika :) Men att vara noga med vattenbytena är ju förstås viktigt oavsett.

Galenpanna

Denvassarut80
0

Jag byter vatten varje dag och mina yngel klarar sig där i… har haft mer yngel där i innan och dom har vuxit upp. Dom på Djuraffären sa att jag kunde ha de så.

OlleA
2

"Lita aldrig på en zoohandlare" frestas man nästan att skriva ibland. Kanske lite väl drastiskt, men med zoohandlaren som enda informationskälla brukar det inte bli så bra. Att de låter tvärsäkra är ingen garanti, tvärtom kan det vara ett sätt att försöka dölja sin okunnighet. Det är synd att det finns så få aktiva akvarieföreningar numera, för man lär sig mycket mer på att diskutera med erfaret folk som håller på med akvariehobbyn för att de älskar den (inte för att tjäna pengar). En glasburk kan man förvara yngel i tillfälligt under några dagar, men inte permanent under en längre tid. Självklart växer de inte snabbt om de inte har tillräckligt utrymme.

Olle

Eldsjärten
0

Fina bilder=D

HilmaN
0

Tack :) inte meningen att de hamnade fel