Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1033 ggr
Eldsjärten
0

Kampis Hona eller hane??

Hade fått fyra yngel för 2 dagar sen:D Men så idag när jag skulle bara kolla en sak så såg jag att Kampfisk honan(Eller hanen) hade hoppat över så den va i yngel karet. 1 yngel var borta:( Men 3 fanns kvar:) Då har jag några frågor…

1: Kampfisken som jag tror är en hona gorde ett skumbo i yngel karet bland flytt växterna. Kan honor göra så?? Hon har väldigt starka färger, och är mer som en hane på sättet:/ Är de en hane eller??

2: I yngel karet hade jag tre Guppy yngel och en Platy. Platyn var dubbelt så stor som guppyna. Men kampisen ville bara äta platyn, sedan bara hon/han lät Guppy ynglerna vara. Så då undarar jag varför den inte åt också upp Guppy ynglerna?

Lamina
0

Om det är en hona eller hane kan vi bara avgöra om du kan visa en bild, men det låter onekligen som en hane. Kan tyvärr inte svara på din andra fråga, kanske såg kampfisken platyin som en konkurent. Kampfiskar gör ofta det med färggranna fiskar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[dynamitella]
0

Det vore nog bra om du nämde vilken art yngelna var innan du började. Det såg riktig messed up ut innan man fattade :) Haha.

1. Menar du yngelKAR eller yngelKASSE? Hur i helsike kunde kampfisken hoppa till ett annat akvarium, tänker jag nu :)

2. Lägg ut en bild på kampfisken. Honor kan göra skumbon och ha starka färger, men det låter som en hane.

3. Det är ren slump att han/hon åt det yngel han/hon behagade. Det finns säkert ingen underliggande orsak. De äter alla sorters yngel och smådjur och diskriminerar inte. Annars var det kanske färgen som triggade "honom".

Eldsjärten
0

1# Kan inte få upp en bild:( Kamran sönder…. Men tittade nogranare på kampisen och gemförde med en bild på en nästan likadan hona, och så chockad jag blev o_O Kampisen är en kort fenad hane:O

2# Jag mennar en yngelkasse;)

Jag tror färgen tiggade han;) Guppyna var ju vita!!