Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 3729 ggr
DeniceP
0

Nybörjare, Kampfisk

Nu ska jag vara superjobbig, men jag är en sådan person som måste veta allt innan jag tar ansvar för ett nytt husdjur.

I flera år har jag varit intresserad av en kampfiskhane, men jag har -0 erfarenhet av fiskar och akvarium öht.

Så:

Vad behöver man veta för att ta hem en kamfiskhane?

Jag vet att han ska bo i ett akvarium på ca 30l, med mycket växter och stilla vatten. ca 28 grader varmt.

Så till frågorna:

Vilka sorters växter?

Hur länge ska akvariet stå och frodas utan fisken?

Hur ofta ska man rengöra och städa, och hur går man tillväga när man rengör?

Hur håller vattnet temperaturen?

Ska man ha belysning till honom, och isf vad för belysning?

Vad ska man ge för foder?

Något annat viktigt man behöver veta, om man verkligen inte vet NÅGONTING? Förklara gärna så enkelt så möjligt, med tanke på att jag inte vet olika ord och vad saker är för något.

Jag ÄLSKAR att lära mig!

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[Geekinblack]
0

Jag har ingen Kampfisk men jag har snappat upp en hel del här ändå :P

Vet int om det spelar någon roll vad för sorts väcxter.

akvariet bör stå med vatten, grus/sand, växter, med pump på i minst en vecka innan man stoppar ner fisk. Två veckor är väl bättre.

Byt 20-30% vatten i veckan men på små kar kan man behöva byta typ två ggr i veckan. Du rengör genom att "dammsuga" botten med en "slamsug" som kallas olika av olika personer :P men det är som en slang med en avlång "burk" på som suger upp skit ur gruset.

Vattnet håller tempen genom en doppvärmare. Ställ in graden du vill att vattnet ska ha och så slår den av och på sig själv och håller vattnet runt den graden. Doppvärmaren sätter du bara ner i vattnet typ brevid pumpen :)

Belysning får man ju med de flesta akvarium, men om det inte finns någon tillhörande lampa så kan vissa skrivbordslampor fungera bra, annars får du helt enkelt köpa en lampa :)

Kan vara bra att veta att du inte ska mata med flingfoder eller frysta röda mygglarver. Håll dig istället till tex vita,svarta mygglarver, oxhjärta, artemia osv…

Moast
0

1# Min Kampfisk får flingfoder! Han får också ibland lite köttfärs! :) (då e det ett flingfoder till just Kampfisk!)

Jag anser att Kampfisk är en tolig fisk, min kamphane har först bott i djuraffär med guppys, jag flyttade den till ett 54 L kar med guppys(fel gjort! :(  )

Sen bode han i en hink i ca. 1 vecka! Sen fick han ett eget kar med en liten äppälsnäcka! :)

plutopellis
0

Man ska helst ge frys också utöver enbart flingfoder har jag hört. Och äpplen är sociala och vill i alla fall vara två tre stycken :)

[dynamitella]
0

Flingfoder är värdelöst för kampfiskar. Bör inte ens ges som basmat :) Artemia är en bra bas, och ut över det, svarta mygg, mysis, vanliga räk-bitar, räk-rom och en tuss broccoli.

Mrjoa
0

Angående när man ska ha i fisk så ska man ha det rätt tidigt, man behöver inte vänta 1-2 veckor. Du kan stoppa ner kampfisken efter 2-3 dagar (ensam till en början, om du ska ha fler fiskar dvs) för att få igång bakteriekulturen. Låter man akvariet stå 1-2 veckor utan fisk så kommer bakteriekulturen aldrig igång. Och om du ska ha fler fiskar så har har du i dem med en veckas mellanrum och då max 5 fiskar åt gången

Vattenbyte klarar du dig med 30-40% i veckan och du behöver inte slamsuga om det inte är jätteskitigt. Annars kan du ta en trasa och försöka få bort lite alger på glaset om det behövs.

Växter kan du ha lite vad som helst. Gärna lite tätt så han kan gömma sig men ändå så det finns fria simytor och lite flytväxter så han kan bygga skummbon

Emshify
0

#4 Varför är flingfoder värdelöst för kampfiskar?

[dynamitella]
0

I regel är flingfoder näringsfattigt, och inte alls tillräckligt för att hålla uppe hullet på fiskarna som kräver mycket protein.

Att mata levandefödare med det är väl okej, men att ha det som basfoder är inte det bästa :)

DeniceP
0

Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite säkrare!

Moast
0

vattnet i karet behöver inte ens stå i 2-3 dagar man kna stoppa ner fiskarna på en gång… bara man blandra med ngn blå vätska! :)

Mrjoa
0

Jag har fått lära mig att man ska vänta någon dag innan man stoppar i fiskarna. Men finns ju flera olika skolor om allt

Den "blåa vätskan" heter aqua safe. Det ska du ha en tesked av i en hink med vatten och resten tar du vanligt vatten när du fyller karet/byter vatten. Aqua safe dödar bakterier/metaller som finns i vattenledningarna

DeniceP
0

Kom på en fråga till!

Hur hög ska vattennivån vara?

Ändå upp till kanten, eller behöver de komma upp till ytan något?

DeniceP
0

Och hur ofta ska de matas med vad? Har förstått som så att fryst Artemia är bra basfoder, och räkmix (Malawimix, är det samma sak) och svarta myggor är bra tilläggsfoder, men hur ofta ska de ha vadå?

Lindzen
0

Jag matar mina 2 ggr om dagen, en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen. Då matar jag främst med artemia, ibland blir det oxhjärta eller nåt annat fryst jag har hemma.

Vattennivån kan du ha som vanligt, nästan upp till kanten då. Inget kar mår bra av att vara fyllt till just kanten, brukar finnas nåt maxmått att det måste vara typ 1 cm från kanten eller liknande. Men det ska finnas lustspalt så hanen kan ta luft, kampfiskar andas luft från ytan och kvävs som de inte kan.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Moast
0

eftersom att kampfiskar andas luft så är det ju bra om man inte har vattnet ända upp till locket ;)