Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1485 ggr
Jessicahagstrom94
0

Problem med akvarie, hjälp.

Varken jag eller mamma fattar något ALLS.

Vi har haft akvarie sen i januari,
alla fiskar som vi köpte först ( någon gång i januari ) har dött förutom typ två,tre. vi har fyllt på efter att fiskar har dött med nya fiskar, men dom dör också efter sådär 2-5 månader?!?

vi har kollar värdena (stavning?) på vattnet väldigt många gånger, och inget är liksom på "rött" eller vad jag ska säga, inget ska vara fel med vattnet enligt det.

vi ger dom inte för mycket mat heller, alla ser fina ut i kroppen.. osv.

Vi fattar inte varför dom dör så snabbt? det är inte kul att ha akvarie längre tycker någon av oss om det ska vara så här..

Är det nåt vi bör kolla upp med vatten/mat/fiskarna? hur?

MarajLowajz
0

Vart har ni köpt fiskarna?
Vad har ni köpt för arter?
Har ni kollat temperaturen på vattnet så dom inte har det för varmt eller kallt?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Eldsjärten
0

Kom ihåg att ifall du köper fiskar ifrån affären, måste du kolla upp dom innan. För man kan inte lita helt på en perssonal i affären ;)

theraphosa
0

Tempraturen?
Vilka fiskar är de ni försöker er på?

MrJLundin
0

Storlek på akvarium? Ser ni några symptom på fiskarna innan dom där? Slöa, hänger vid pumpen? + allt som dom andra frågar :)

Jessicahagstrom94
0

#1, vi köpte dom på olika zoo, vi har bara satsat på mollys och guramis, sen har vi en kamphane och 2 tjejer till honom men dom är det inga problem med alls än, och vattnet kollar vi hela tiden.

#2, det är sant, för vi har hört lite olika om vilka som är hanar och honor till exempel.. så det är klart att vi gör! :)

#3, samma svar som nummer ett, inga fel på temperaturen och det är guramis, 3 kampfiskar (2honor) och mollys.

#4, vi kollar alltid jättenoga innan vi köper dom hur dom beter sej, och vårt akvarium är 167 liter, så det är rätt stort. 90 cm långt har jag för mej :)

Idag dog en Dvärggurami, min egna som jag döpte till Kalle. :(
han såg gammal ut, färgen "lös" inte lika mycket som i början, han började "hänga" med bakre fenan och var inte lika livlig när vi matade.

ivanhoe81
3

det är inte så att kampfiskarna jagar dem?? sedan skulle jag separera honorna och hanen av den sorten

theraphosa
0

Skummt att låter ju bra, även mängden fisk på den ytan… 

Har du lagt i någon sten på senaste? 
För isf kan du ha tungmeteller i vattnet och de dör dom som flugor av. Ända jag kan komma på.

Jessicahagstrom94
0

#6, vi har inget annat att ha dom i och nej, dom jagar inte varandra, dom funkar finfint tillsammans.

#7, nej det har vi inte heller gjort :/ vi har stenar som har legat där från dag ett, kan det vara det? även om det är från hela början?

theraphosa
0

Ja de är möjligt, för de va vell från börja de börja dö?

Jessicahagstrom94
0

#9, ja jag tycker dom har dött för tidigt allihop, det första gänget började dö efter 1 - 3 månader..
jag ska säga det till mamma när jag kommer dit på söndag, kanske vi ska prova att inte ha stenarna då? kommer se ganska tomt ut på det stället då..

theraphosa
0

Jag kan ju inte säga att de är säkert att de är de, men de är de ända felet jag kan komma på. För sådanna värden är svåra att meta, tror man behöver speciela tester för de, brukar inte finnas på vanliga stickor. Men har du plockat stenarna själv så finns de en stor chans att de tagig med sig metaller i vattnet

Jessicahagstrom94
0

stenarna är köpta på zoo :) okej, ja för på dom vanliga stickorna visar alla värden bra resultat liksom..

ivanhoe81
0

#8 oki annars så är det inte rekommenderat att ha hanar och honor tillsammans av kampfiskar, de kanske inte jagar och stressar de andra fiskarna då ni ser dem utan ev på natten men det var bara en tanke

Imitra
1

Jag skulle tro att de stressar ihjäl varandra. Kampfiskar (speciellt hanar) och guramis är alla revirfiskar, och det är mycket möjligt att de stressar ihjäl varandra och de andra fiskarna.

Ta bort kamphanen därifrån, han ska vara ensam. Och satsa på enbart ett par Gurami, alltså hane och hona.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Soda2
3

Du bör heller inte köra med stickor de kan visa helt fel värden (tex hos en bekant där henens stickor visade att INGEN nitrit fans när vi testade här hemma med dropptest var det på det högsta alltså 3,3 i nitrit)..

Dropptester är det bästa.

du säger att testerna är bra men vad visar dem? Vilket ph har ni vilken temp? O nitriten ligger på 0?

MrJLundin
0

Bara en liten fråga, vilka fiskar är det som har dött och ungefär hur många? För är det mest dvärgguramis som har dött så kan det vara som så att du har metaller eller något annat som försämrar vattenkvaliteten. Eller rent av stress från kampfiskarna, för dvärgguramis är ganska kännsliga mot det mesta (enligt min erfarenhet).. Och det jag menade i förra inlägget var om ni ser några symptom på fiskarna i ert egna akvarium dagarna/timmarna innan fiskarna dör?

theraphosa
1

#15 De är ofta så att stickor visar 0 nitrit och nitar när de är så pass högt för när de är så hög nivå så har de offta hunnit omvanldas till amonium. Och har man fått amonium så är de bara att evakuera alla fiskar och fixa nytt vatten och göra rent att nogrant. Men de mäsker man för fiskarna får brända gälar. 
Men som du sa, dropptäst är bäst. Men stickor är pracktiskt.

Jessicahagstrom94
0

#13, okej.. illa!

#14, har redan sagt att vi inte har nåt annat att ha fiskar i.

#15, vadå för dropptest? :) jag vet inte vad det ligger på just nu för jag är hos min pappa hela veckan ut och fiskarna bor hos mamma.

#16, en kamphane efter nästan 5 månader, 5 guramis ungefär, en liten pansarmal, och  3 dalmatinermollys, 3 svarta mollys, 2 silvermollys, sen kommer jag inte på nå mer. och nej, det är mest mollys som har dött faktiskt, våra guramis verkar vara dom som trivs bäst där konstigt nog :s, på dvärgguramisarna (hanarna) såg vi att dom började se gamla ut, men honan som dog bara dog liksom, inga symptom alls, det är EN fisk som enligt mamma hade ett sår på huvudet, men annars är det mest att dom blir slöare än vanligt liksom.. inget uppenbart "problem"

Imitra
0

Då lämnar man tillbaka dem till affären. Har du haft mer än ett par guramis i samtidigt? De är som sagt revirfiskar och då är det inte konstigt att de dött.

Madamej.blogg.se

Soda2
0

Dropptester är istllet för stickor mycket mer pålitliga (inte bara nitriten utan de andra kan visa fel med) de är dyrare men 1 paket räcker till MÅNGA tester så det är verkligen värt det.

Jessicahagstrom94
0

#19, så man kan inte ha typ guldgurami och blå guramis tillsammans? det har vi haft länge nu.. vi har några fler guramiarter.. vi hade ingen aning om det för det har vi inte läst någonstans och dom på alla zoo säger att det ska gå bra :(

#20, jag ska säga det till mamma så hon kan skaffa såna! tack för tipset, vill ju inte köpa mer fiskar om dom ska dö efter några månader.. :/

nu till min stora fråga om man inte kan ha guramis tillsammans, vad för fiskar rekommenderar ni att ha tillsammans? 167 liter och 90 cm långt, ganska brett med som sagt :)

Imitra
0

Nej ett par guramis, alltså hane och hona. De kan fajtas som galningar annars och det blir otroligt stressigt. Kamphanen bör du lämna tillbaka om du har nån sån där nu, han hör verkligen inte hemma i det karet..

Förstår att du blir less, ett tips är att alltid gå in på zoopet och kolla in arterna du funderar på, där finns mycket bra information..

Madamej.blogg.se