Varför akvarium?
Vad var det som drog er, varför valde ni de fiskar/växter ni valde, vad startade ni allt med och vad var det som fick er att ta steget och faktiskt börja själv?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag själv började läsa om det som liten, har alltid velat ha fiskar. Men efter att ha hälsat på mitt ex i våras så var det ännu en sak som gjorde att jag allt mer ville skaffa ett - lugnet.
Jag har sedan 15år tillbaka (oj vad gammal jag låter) haft problem med stress, vid 4års ålder började jag sova extremt dåligt, fick ångestattacker samt panikångest attacker. Jag mådde skit redan då och gör det fortfarande, eftersom att jag även har extremt svårt att lita på människor efter att ha blivit utnyttjad på olika plan så stängde jag in mig. Men i våras hälsade jag på min dåvarande pojkvän, det visade sig att han hade ett stort hörnakvarium på 320 liter ungefär och i och med detta upptäckte jag också att fiskarna hade en lugnande effekt på mig.
Eftersom att jag normalt är väldigt stressad och får panikångestattacker ofta och därmed otroligt sällan är lugn så värdesätter jag det som får mig lugn - högt. Jag hamnade som i trans när jag kollade, gick inte att nå fram till mig eller någonting, du fick slå till mig för att jag skulle vakna till.
Efter detta dröjde det inte långt förren jag fick ta över min kompis 96 liters akvarium och sedan dess är jag fast.
De dagar då det är som värst så kan jag (självklart annars med) sätta mig ner framför det och bara kolla, efter en stund har det lugnat sig och jag kan återgå till det jag gjorde - lugn.
Jag har inget direkt mål med mitt akvarium, jag har det som terapi och som "medicin" och har blivit lugnare psykiskt sedan jag fick hem det även om jag är långt ifrån lugn än.
Har sedan tidigare haft häst, hund, katt och kaniner men även råttor och hamster. Alla har en speciell effekt på mig, ingen ger mig likadana effekter - alla är olika.
Vi har haft akvarium hela mitt liv. Men enligt den gamla principen att "akvarium är inrening", och inte där för djurens skull.
Det var inte förens vi flyttade 2011 som jag krävde att få ett akvarium, eftersom min bror fick det stora rummet, och jag det lilla. Det funkade! Jag tänkte inte mer på saken, utan köpte mig ett 40 liters kar och 3 guppys. En handfull äppelsnäck-bebisar fick snart flytta in också. (noll koll hade jag).
Efter 10 minuter på google upptäckte jag akvarievärlden. Och sen gick det utför! Sen dess har jag haft ett 20-tal akvarium och massvis med olika arter. Jag har odlat allt man kan tänkas odla, och har nu 7 kar igång, allt från 10 liter till 540.
(Som det kanske märks, är jag en orolig själ. Jag stannar inte på samma plats för länge, och ändrar mig varje dag. Därför har jag odlat allt jag haft som inte var omöjligt att odla. Nackdelen är att jag aldrig får riktigt stadiga akvarium. 6 månader är den längsta perioden ett akvarium har stått orört här hemma.)
Hittade gammalt akvaruim på vinden och tänkte det skulle vara kul att prova. Sen vart jag fast, varför vet jag inte. Först var det kampfiskar (och det kan man förstå, dom är ju enormt vackra), sen vart det ett lite större kar med plats för mer inredning och fiskar. När jag tänker efter var det väl för att jag kunde skapa min egen lilla värld precis så som jag ville ha den. 
Och det hade väl kunnat bli mer, om jag hade fått fortsätta. Men just nu ligger mina akvarium vilande. Kampfiskarna envisades med att bli sjuka och dö vad jag än gjorde, och någon totalförstörde min lilla vattenvärld. (Tog månader att bygga upp, och bara en vecka att förstöra. >.<) Men till hösten startar jag nog upp kampfiskkaret igen. Och kanske, kanske, att jag en vacker dag har ork att bygga en ny vattenvärld. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag ville ha akvarium så här….
…. När jag skulle fylla 10 (eller nio kom inte rikigt ihåg) Ville jag ha en sköldpadda. Men tillslut sa mamma att jag inte skulle få en sköldpadda. Då belv jag såklart ledsen. Men så en dag tog pappa med mig, mina syskon och min mamma till ett ställe (kom inte ihåg vad de hette) Där man kunde titta på fiskar. Då sa mamma: Åhh vad fina såna här vackra fiskar skulle man ha! Då sa jag: Men då kan jag ju få fiskar! Då log mamma, och sen efter en månad fick jag mitt första akvarium. Som är mitt 20 L. :) Var nästan som en saga =D
har aldrig haft akvarium innan men Farfar hade ett gigantiskt (runt 5-600 liter) och ett 2ool ish med Neontetra och skalarer , hade Discus ett tag med och odlade.
Men jag är ett Praktexempel på vad man kallar "Bloodad Tand"….
Min kompis nämde efter vi varit på sommarjobb och fått skattepengarna (MYCKET SP ) samtidigt som lönnen och sa "eyj skaffa akvarium och skaffa hem vattensalamandrar " de räckte …
Skaffade ett 100 l , kände… äsh ett till , äsh ett till… äsch ett till xD
nu sitter man med 5 och vill ha mer .., :P
fiskvalet är lätt , Jag valde de som jag gillade mest Neontetra endlers klara skarpa färger =) de fiskar som inte kommer till mina akvarium är ciklider , icke min smak =)
De går inte ha ett akvarium ! ^^
** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **
Fick mitt första akvarium när jag fyllde 5år, där jag hade lite guppys och svärdbärare.. Fick ett större i julklapp när jag var 6år och då hade vi lite scalarer osv.. Sen har jag haft lite slöjstjärtar efter det.. När jag blev 14-15år la jag ner, fanns mycket annat som var mer intressant just då.
Träffade min nuvarande sambo -07 och han hade också haft en del akvarier när han var yngre, så -08 drog vi igång vårt första gemensamma akvarie med lite guppys och sånt. Sen ledde min systers sambo in oss på L-malar och ja där är vi fast idag.. Sen har man även upptäckt lite annat påvägen, så idag står vi här med 21st akvarier med l-malar, corydoras, räkor och lite diverse ungfödare och några scalarer mm :) MEn vi håller huvudsakligen på med malar av olika slag.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
När jag var 5år (enligt min mamma) så köpte vi vårt första akvarium. Då hade vi typ slöjstjärtar. Det karet var på 90L om jag minns rätt. Vi visste typ inget om akvarium då. Sedan köpte jag mitt första egna akvarium på 20L. Jag hade alldelles för många fiskar då. Och alla dog efter någon månad av nitrit (tror jag). Efter det när jag var 9år så fick jag ett 100L av min storebror. Det var ett lyckat akvarium. Det var bra balans i det. Sedan har jag haft 2st 60l, 2st 30l, ett till 20l, 1st 100l och 1st 200L :) Just nu har jag ett 200l, 100l, 30l och 60l. Så totalt har jag haft 9st akvarium på 6år :) Jag började med akvarium mest för att jag ville ha ett eget husdjur. Fast nu har det utvecklas till min största hobby :D Undra hur stort mitt nästa akvarium blir? :)
-Rasmus 🌈
Har varit intresserad av akvarium tidigare, men har liksom aldrig kommit till skott :P
Däremot så för några veckor sedan så hämtade jag två akvarium som jag skulle ha som terrarium till två kommande ödlor och helt plötsligt låg det 6stycken fiskar inpackade i en fin påse som jag fått med.
Jag hade då glömt bort att min kompis skulle ha dom men iaf, min kompis ändrade sig och jag stod då med 6 stycken fiskar utan pump och inredning.
Men ja - så nu är ett akvarium igång då! :D Och det andra planeras ny pump och ska ha ett växtakvarium med några räkor och sådant i :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Vad roligt att läsa allas historier! =D
Så olika.