Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1814 ggr
Eldsjärten
0

Fisk till 20 L

Nu så dog min lilla fina Kampfisk, efter ett långt liv. Och då vill jag veta en fin art att ha i akvariet. De är ett 20 Liter, och vill gärna bara ha en sorts art där i. Ge gärna tips och råd

[dynamitella]
0

20 liter är lite trångt för de flesta arterna :)

Men kolla upp killifiskar, du. Det finns en hel del olika och spännande sorter. De kan gå i riktigt små kar.

Eldsjärten
0

Vad fina :D Vet du nån bra fakta sida om dom?? Har letat i en kavart med inte hittat nån!

[Kajsa91]
0

Läste dock inte igenom, så vart kanske inge bra alls xD

[dynamitella]
0

Här utanför Landskrona finns det ett par som föder upp Killis. Vart bor du, ts?

Eldsjärten
0

I Marks kommun (I hyssna)

[dynamitella]
0

Ojdå, ja, det är för långt.

Men du lär behöva alla kar du har hemma om du nu ska börja odla guppys :) 20 liter är ett ypperligt yngelkar.

Eldsjärten
0

okej ;) Men kan jag ha paret i ett 40 L

[dynamitella]
0

Paret? :)

ivanhoe81
0

det ska vara minst 2-3 honor till en hane så ett par vet jag inte om det räcker

Eldsjärten
0

9# Jag menar Guppy paret :)

10# Okej, för nå har jag bara hem fiskar i mina kar :/

[dynamitella]
1

Bäst känner jag är om man har 4 akvarium.

Kar 1: Bara honor.

Kar 2: Bara hanar.

Kar 3: Parnings-akvarium och "BB". Här sätts önskade par ner i några dygn, sen skickas honan tillbaka till kollektivet med de andra honorna, och vice versa. Honan skickas tillbaka hit när hon ska föda, och får ungarna här. Efter födseln kan honan paras om direkt, eller skickas tillbaka till kollektivet.

Kar 4: Hit flyttas de nyfödda bebisarna efter att ha fötts i kar 3. Det är bra om detta karet har avskiljningar så att man kan separera stora yngel från de små.

Det är för mig den perfekta uppsättningen :) Man kan självklart köpa 3 hanar och 10 honor annars och låta dem gå hipp som happ. Men ska man urvalsodla ska honor separeras från hanar innan de blir könsmogna, och ska inte träffa några andra hanar än den önskade fadern :)

Eldsjärten
0

12# Okej ;)

Eldsjärten
0

glömde skriva en sak! Hur går leken till? gör dom de på natten eller dan?

[dynamitella]
0

Hela dagarna, varje minut av varje dag :) Haha.

Därför är det viktigt att ha minst 2 honor per hane (det skadar verkligen inte att ha 10 honor och bara en hane, men man vill ju ha hanar för färgens skull). Annars våldtar hanarna honorna hela dagarna, även när de är högdräktiga.

Tänk på att en guppyhona bara behöver paras EN gång i sitt liv. Sen kan hon få hans avkommor i flera omgångar innan hon dör (utan att behöva paras om). Honor "förrådsbefruktar" nämligen sig själva, för att kunna fortplantas fast det är ont om hanar.

(Därför skiljer man könen åt vid första tecknet på könsskillnader, så att en hona inte blir parad med sin bror, och sen fortsätter få hans kullar i framtiden. Sådana honor är värdelösa för seriösa odlare som önskar en specifik fader).

Eldsjärten
0

Okej! Då så efter de har fått sina första barn, kan dom få dom när som helst? :)

oh-la
0

moskitorasbora eller Galaxyrasbora går kanon att ha i 20l. har haft båda. trevliga fiskar!

Eldsjärten
0

17# Båda 2 var super fina :) Men vet du någon fakta sida om dom två arterna?

Stoodyear
0

Clownkilli är den sort som troligen skulle trivas bäst i ett 20l

oh-la
0

sök Galaxyrasborawww.zoopet.com så kommer det upp en del info. dock inte på moskitorasboran som man måste vara medlem för att se.

annars är båda ganska lika tetror i sättet. galaxyrasboror ser ut som små öringar. otroligt fina små fiskar med roligt lekbeteende. mina lekte hela tiden, så man kan få yngel av dem om man är lite ambitiös. de är dock romrövare och äter sina egna ägg.

moskitorasbora, tja, sök på google :) både är hur som fredliga, äter småkryp (räklingar kan gå åt om man har sådanna) och vill vara ett litet stim för att inte bli skygga.