Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 6902 ggr
LitenPyssling
0

Hur ofta gör ni byten?

Igår när jag gick och lade mig så slog det mig, skiljer sig vattenbytena åt beroende på hur stor volym man har på akvariet?

Så nu vill jag veta, hur ofta gör ni vattenbyten så ni byter ut 1/3 av vattnet och hur stort är det aktuella karet du skriver om?

Sen är jag väldigt nyfiken på hur många guppys man kan ha i ett 60 liters akvarium utan att det blir för trångt?
Jag är medveten om att de tydligen ska få yngel väldigt lätt och har därmed också tänkt det här med backup akvarium ifall det blir för mycket så om man bortser det här att de ynglar väldigt lätt - hur många tycker ni man max kan ha i ett 60 liters akvarium?

Kan notera att jag kommer i sådana fall att försöka hitta guppys från privata säljare och INTE djuraffären då de tydligen ska vara sönder avlade och det vill vi inte. Vill ha friska och hälsosamma fiskar.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Soda2
0

Jag gör byte i stora karet 1 gång i veckan byter då ca 45 liter (ett 180 liters).

I mitt ena lilla (19 liter) görs det 2-3 gånger i veckan byter då 1,3 l (det bor 5 st vildguppys där i så därför jag byter så ofta).

I mitt andra 19 liters byts 2 gånger i veckan 1,3 l (bara snäckor o 2 endlersyngel där i).

Det beror på hur bra pump o hur mycket vattenbyten man gör hu rmycket fisk man kan ha oxå o inte enbart volumen (men klart de inte ska simma på varandra)..

men iaf 10 Guppy skan du ha där utan porblem. Fler om det är tex vildguppys eller endlers då dessa är mindre.

LitenPyssling
0

#1 Ush, blir avis när jag hör/ser andra med 2 eller fler akvarier. 
Haha. ^^,

Okej, den storlek jag hade tänkt är som de som säljs i djuraffär. Vet inte om de räknas till de större eller mindre?
Men de är i alla fall väldigt färgglada (har inte så bra koll än på vad som är vad) och jag tycker inte de är så stora.

[dynamitella]
0

10 liter - 30% 1-2 gånger i veckan.

20 liter - 30% 1 gång i veckan.

24 liter - 40% 1 gång i månaden (står oftast tomt, ibland med en sjuk fisk).

30 liter - 30% 1-3 gånger i veckan. Svindyra, känsliga räkor i detta. Därav panik-byten av vatten ibland.

60 liter - 30-50% 2 gånger i månaden.

70 liter - Sporadiska byten. Oftast varannan vecka (då 20-30%).

540 liter - Sporadiska byten. Ibland inte på 6 månader, ibland 1 gång i veckan. Helt beroende på när pumpen sist rensades och nya fiskar, mat mm.

[Kajsa91]
0

Oj vad ni byter mer än vad jag gör!
Är lite slarvig med det + mitt mående gör att orken försvinner så glad att jag ens orkar gå upp ur sängen och mata dom vissa veckor.

Fast alla fiskar mår kanon och bra värden.
Och haft mitt akvarium sen slutet av mars 2011 och 3-4 st har nog dött "bara". Och aldrig haft någon sjukdom tror jag.
Tycker ibland det är konstigt att det inte blivit någon sjukdom.. Men det kanske inte är så vanligt att dom blir sjuka.

Vad kan det bero på, att det är bra med akvariet fast tex mitt 65 liters ibland inte får nytt vatten på en-två månad?

[dynamitella]
2

Man ska egentligen bara göra vattenbyten för att hålla en bra balans. I mina små-kar är det väldigt svårt, då jag hela tiden byter invånare, mat och inredning. När växter försvinner och fiskar ökar, så ökar också nitriten (som leder till dödsfall utan vattenbyten).

Har du så pass bra balans i karet så fortsätt som du gör! Något går tydligen till på rätt sätt hos dig :)

Jag hade tidigare ett 275 liters som jag bara fyllde på med vatten i. Det gick i 4 år utan problem. Dock med samma mängd fiskar och växter hela tiden.

[Kajsa91]
0

Så hade du inte bytt invånare, mat och inredning så ofta hade det inte varit lika viktigt som det är nu?

Då gör jag det ^^ Försökt bli mer noga men fortsätter så som jag gör då :) Får nog dock bli lite oftare nu med ynglena, 50 nya är ju en rätt stor förändring. :P Speciellt när dom blir lite större förmodar jag.

Oj, skönt att bara kunna göra så!

[dynamitella]
0

Precis :)

Men jo, MINST ett byte varannan vecka behövs för kar under 40 liter. 10 liter gäller alltid ett per vecka. Just för att vattnet lätt blir dåligt. I så liten volym finns det inget som heter balans :)

[Kajsa91]
0

Hur många liter på 30 liters akvariet då? 10 liter?

[dynamitella]
0

Oui :) 20-35 procent är bra gällande alla akvarium. Det ger tillräckligt med bakterier i vattnet som är kvar, men rensar ut dåligheter.

(Exempelvis så gör jag hellre 3 st 30% byten på en vecka än 100% på en gång. Då vid absolut panik, exempelvis sjukdom.)

[Kajsa91]
0

Okej :)

Om man byter allt vatten, blir det som att börja om helt eller finns det tillräckligt med bakterier i pumpen och gruset för att det ska bli bra igen?

[dynamitella]
0

Man sabbar balansen helt. Oftast tar det sig efter ett tag, då fiskarna skitar ner snabbt, och som du säger, pumpen och bottensubstratet håller fast i bakterierna.

Så det blir bra i slutändan, men man kan få problem med nitrit och alger efter ett tag om man inte är försiktig.

(100% vattenbyte bör man ju aldrig göra. Men ibland krävs drastiska åtgärder).

[Kajsa91]
0

Okej, för jag tänker alltid på om man behöver/vill flytta, så jäkla jobbigt det blir om det förstör allt när mina akvarium är bra..
Inte så lätt att spara en massa vatten :P

Och jobbigt överhuvudtaget att bära, tömma och  hålla fiskarna vid liv..

GuUuLd
0

Det är väldigt olika hur mycket och hur ofta vi byter..

Oftast blir det en gång varannan vecka i de flesta akvarierna, men vill vi trigga fiskarna (L-malar) till lek så kan det gå en månad för att skita ner ordentligt och sen ett stort vattenbyte på det så att det verkligen blir skillnad på vattenkvaliten.

Mina nanos byter jag dock nästan aldrig vatten i utan fyller på när det dunstar gör kanske ett byte en gång i halvåret där.

Saltvattenskaret 1gång varannan månad..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Christer5]
1

Har ett 180 liters och man SKALL byta ca 30 procent varje vecka för att det skall fungera bra.

Ingen tvekan byt vatten varje vecka !!

Skurtrasan
0

jag är lat och byter 3 hinkar varannan vecka ^^

Livet i varje Andetag

plutopellis
0

Jag gör nog som skurtrasan, i mitt 60-70 l (minns inte exakta volymen) blir det en hink i veckan och det stora 170 l mer sällan men nu när jag tagit över det från gubben blir det tre hinkar en gång i veckan. Bör jag ta mer i båda eller räcker detta om man gör det en gång i veckan? Har inget superkänsligt i det stora och i lilla har jag rainbow från dynamitella och äpplen från soda2 Glad

LitenPyssling
0

#15 Haha, förlåt men gillade verkligen sättet du skrev på. Det lät så himla gott, värsta chillarn! ^^,

Skurtrasan
1

hehe jag är chillarn XP vattenbyten i 100 + oftare än 1 gång i månaden är waste enligt mig :P

Har man inga problem med karen så ska det inte behövas.

När ett akvarium fungerar problemfritt så ska  det vara nästan helt underhållsfritt :)

Livet i varje Andetag

[dynamitella]
0

Där har du så rätt, skurtrasan :) Ett balanserat akvarium ska man inte pilla för mycket med.

[Geekinblack]
0

Jag byter ca 30% en gång i veckan i mitt 375liters men vissa veckor orkar jag inte bära så många hinkar så det blir typ 20% byte istället men då passar jag på att rengöra pumpen också.

I mitt 30 liters har jag två snäckor och en massa yngel så där byter jag ca 3 liter varannan dag :P

Vollsjötösen98
0

I mitt 120 l hade jag 20 vuxna och 63 små yngel på Max 2 veckor. De vuxna var bara honor eftersom hanar de har jag i ett annat akvarium. Vet ej va gränsen är men de e nog många, jag tar ca hos hanarna 2 l per Guppy men hos honor och yngel är de annat. Hoppas du hittar svaret och jag vill gärna veta de me! Hahaha :)

Mvh!

Söker avelsdjur! ;) (gerbiler i Skåne)

LitenPyssling
0

#21 Jag kommer köpa in 10st guppys om det blir så att jag införskaffar ett 60 liters kar =)

theraphosa
0

Jag måste slamsuga och tar 20% vatten från rovfisk karet på 200liter en gång i vekan, annars blir de för mycke nitrit o nitrat. Men gör rent filtret ca en gång i månaden.

Koien på 250 liter byter jag 10% på en gång i vekan för de skitar ner mycke och är känsliga. Filteret gör jag rent var tredje-fjärde vecka. 

16L karet med räkor tar jag 10% en gång i veckan, gör filtet lite spåntant.  

#8 soft att ha de så. Då har man värkligen bra balans på mängden fisk, växter och stolek på kar =)

Namiko
0

Jag byter 20% 1, ibland 2 gånger i veckan i mitt 25-liters.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Eldsjärten
0

när borde man (hur många gånger) byta vatten på ett 40 liter?

LitenPyssling
0

#25 Om jag inte misstar mig helt så beror det på invånarna, men 1-2ggr/veckan beroende på invånare?
Eftersom att balansen är svårare att hålla i ett så litet.

Eller är jag ute och cyklar nu? Tyst

[dynamitella]
0

Du tänker rätt :) Om Eldsjärten följer riktlinjerna för växter och invånare, så är det i regel 30% i veckan som gäller.

25% två gånger i veckan är inte dumt om man har exempelvis kulfiskar eller något annat som skitar ner mycket.

ivanhoe81
0

det beror på vilket akvarium det handlar om

96 liter räkor - ca 20% 1 gång i veckan
96 liter Guppy endeler - ca 20% 1 gång i veckan
96 liter Guppy vildform - ca 10% 1 gång i veckan
96 liter småfisk - ca 20% 1-2 gång i veckan
96 liter Platy - ca 20% 1 gång varannan vecka (de är inte vana vattenbyten därifrån jag fått dem)
96 liter snäckor - ca 10% 1 gång i veckan
200 liter malawi - ca 30% var tredje vecka (med ordination av uppfödaren)
63 liter Kampfisk - ca 20% 1 gång i veckan

MikkansBuse
0

Väldigt intressant tråd och lärorik!

Mitt 96L kar byter jag ungefär 40%-50% vatten 1 gång i veckan. Beror helt på vad skitigt de har blivit och mängden mat jag ger fiskarna.
Vattenbytet beror oxå på den mängd fisk jag har, 14 st.

En fråga angående pumpen, vad tycker ni är rimligt och hur ofta bör jag rengöra filtret? Som det är nu fungerar balansen bra och jag rengör filtret samtidigt som jag kör vattenbyte, alltså 1 gång i veckan. Kan jag rengöra det 1 gång varanann vecka istället?

theraphosa
0

#29 Jag gör alla mina filter ca en gång i månaden. För om man byter vatten ordentligt och slamsuger så blir inte filtret så skitigt och i filteret lever bra backterier. Och man vill ju ha kvar de bra backterierna så de håller god balans i vattnet

MikkansBuse
0

#30 Okej. Ja, de gör ju de. Men jag kanske ska slamsuga mer (gör de, dock inte mycket), för mitt filter blir ganska slemmigt och geggigt. Jag tycker inte alltid det är kul å ta ut pumper varje gång och de känns som jag pillar för mycket i dom goda bakterierna. Jag kanske ska prova 1 gång varannan och städning av botten mer? (:

theraphosa
0

#31 ja de tycker jag! För om du tar upp skiten från botten innan pumpen gör de så slipper den bli fylld med skit =)