Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1625 ggr
Mysterious
0

Knas med kampfiskhonor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har haft en kampfiskhona vääldigt länge nu och hon är ganska stor, och det som förvånade mig mest var att hon bygger skummbo lite då och då. Är det normalt eller är det en hane jag har fått hem?
Igår köpte jag 2 nya honor och dom är mycket mindre i jämförelse med henne och hon jagar en av dem ganska ofta och den andra går mot henne också. Den tredje är lugn och bara simmar iväg om de andra kommer mot den.
I zooaffären var kampfiskhonorna väldigt lugna och jagade inte varande alls, men så fort de kom till mig blev den ena aggressiv.
Kan tillägga att den lugna brukar få ränder längs sidan medan de andra  inte får det.

Frågan är då tror ni att de 2 som bråkar är hanar? vad ska jag göra om jag bara har 1 akvarium?

Här är 2 bilder på den lugna honan. Fast på den ena bilden har hon ränder.

Mysterious
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på de 2 som bråkar.

mejamylove
0

Den till vänster är  en hona o den högra ser ut som en hane :)

Mysterious
0

Okey, men är du säker på att den till vänster är en hona? Jag menar den går på den stora med ''gälarna öppna'' och jagar 'henne'. Dess beteende påminner om en hanes… Plus att den till höger är MYCKET äldre, så man bör inte ta hänsyn till storleken.

Förrästen glömde tilläga att när jag köpte den äldsta 'honan' så var hon med andra honor som var lika stora, och allting var lugnt då jag iakttog ett tag. Men det är ff konstigt att hon bygger bo. Äsch är jätte förvirrad nu -.-

[hejhejnaffy]
0

Den stora verkar vara en hane (den till höger) Om dem bråkar hade jag sepererat dem

Lindzen
0

Den till höger är definitivt en hane och den till vänster är definitivt en hona (man ser romen genom magen på henne).

Så det förklarar nog varför du ser skumbo och att de bråkar ;)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Mysterious
0

#5 Hmm, okej :)

Fast han har byggt bo innan jag skaffade de 2 nya,inte nu. Det tyckte jag var jättekonstigt då det skulle vara en hona :)

Vad jobbigt att zooaffärerna säljer hanar som honor -.-
Kan jag ha kvar dom i samma kar? för jag har inte direkt något annat akvarie. Eller ett som är kanske 16 liter uppe på vinden, skulle nog gå endå…Obestämd Jag har inga andra fiskar förutom en siamesisk algätare och en räka. Karet är 64 liter. Vad tror ni?

En fråga till: Vrf jagar den ena honan den andra? Brukar inte honor vara fredliga mot varandra?

[hejhejnaffy]
0

För det första kan du inte ha en siamesiks algätare i ett sånt litet kar. För det andra vill inte din räka gå ensam. Sälj algätaren,köp fler räkor eller ge bort den räkan du har. Sen tycker jag att du ska sälja Kampfisk hanen eller honorna. Om du väljer att ha kvar hanen ska han få gå i karet ensam med en massa växter (gärna flytväxter) då känner han sig tryggast.

Mysterious
0

Jo fler räkor har jag planerat att köpa ganska länge, dock verkar den jag har trivas bra själv, den är aktiv, alltid framme osv.Fast jag ska ff köpa fler.
Algätarna har jag alltid haft i det karet och de har alltid levt flera år och mått bra, så jag tror inte att akvariets storlek är ett jättestort problem när det gäller dom.

En sådan har jag:
http://blog.sequoias.se/?show=image&id=341

Lindzen
1

En siames behöver egentligen minst 150 L, de blir ca 15 cm som vuxna. Jag har en siames som jag haft i ungefär 2,5 år och han är 15 cm och har varit det sen var ett år. Så egentligen ska de bli större, om de blir underutvecklade så lever de också kortare och mår oftast sämre.

Men jag tycker du ska antingen ge tillbaka eller ge bort några honor. Det var nog inte så smart att skaffa flera för det förvärrade situationen. Honor kan vara precis lika aggressiva mot varandra som hanar, man ska räkna med iaf 20 L per hona för att det ska funka. Annars bråkar de om revir. Så i ditt 63 L kan du ha max 3 honor, och då bara honor. Ingen hane. Du kan ju också göra så att du ger bort hanen tilll någon som kan ge han ett bra hem där han får gå ensam.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se