Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 2913 ggr
mufflis
2

Grodyngel i akvarie?

Min mormor har grodyngel i sin damm och den ska tas bort pga att den är trasig. Jag tänkte ta över grodyngeln (eller äggen) och ha dem i mitt akvarie.

Tror ni de skulle överleva där? Det är inet varmare än 20 grader. Dock bor där ett pr mindre fiskar typ tre neontetror…

Vet att grodyngel är fridlysta, men man får ha dem om man släpper dem p åsamma ställe som de fångades…

Banankaka320
0

Ha dem i en ensamt akvarie, eller någon slags förvaringslåda i plast. De andra fiskarna lär ju äta upp dem. Byt vatten då och då och ha gärna mossa i vattnet och en rot :)

[dynamitella]
0

Eftersom det gäller att rädda dem, och inte fånga från det fria på samma sätt som i en sjö, så säger jag ja :)

Gör som Maria sa.

Ta en spann, akvarium eller plastlåda (minst 10 liter), och låt dem kläckas däri. Lägg ner några stenar, rötter och växter. Mata med pellets, mygglarver och fiskmat :)

Och ta mycket bilder, om det blir något.

Sånt är alltid intressant :)

mufflis
0

Blir det inte krångel med syrebrist och så om man ej har pumnp då?

[dynamitella]
0

Mjo.

Men värst är nog vattenvärdena.

Köp en liten pump (aquael fan plus) exempelvis :) Det finns riktigt små sådana. För 30-60 liter. Går ända ner till 10 liter.

Alltså ett innerfilter, inte luftpump.

Banankaka320
0

#3 Inte om man byter vatten ofta. Yngel "lever" ju i träsk, vilket är ganska syrefattigt vatten. (Allafall där min syster plockat såna och tagit hand om och släppt ut :) )

plutopellis
0

När jag var liten och odlade upp grodyngel från ån hade vi bara ett litet akvarium i plast och bytte vatten ganska ofta annars hade vi inget mer än växter och så. Och det fungerade, säkert inte det allra bästa att rekomendera men de kläcktes och växte till grodor Glad

JosefinGothe
0

När jag var liten tog vi grodägg från en bäck nära där jag bodde, la dom i en hink med vatten från bäcken och ställde den på altanen och la ett lock över (för att inte katten eller kråkorna skulle ta dom).

Då visste ju inte jag nåt om syretillförsel eller att det kanske krävdes vattenbyten eller rörelse i vattnet osv. Men efter ett tag fick vi ändå massa grodyngel som vi släppte ut :)

Det jag menar är att jag inte tror att dom är speciellt känsliga, i alla fall inte grodbebisarna som finns i hälsingeskogen ;)

//Jossan

Sehvrin
0

Egentligen är reptiler och amfibier helt fridlysta i Sverige så till den grad att man inte får röra vid dem. Nu tycker jag dock att TS kan göra så som h*n tänkt då grodornas habitat är på väg att förstöras. Det var bara en liten upplysning till alla andra som funderar på det.

Jag har själv tagit in grodägg (när jag var liten) och kläckt och det är häftigt, men det är svårt att få dem att överleva tills de är färdiga grodor. Bäst är alltså att släppa ut dem innan de är helt färdigutvecklade. Hittade den här sidan som verkade ganska vettig http://www.metsavastaa.net/foda-upp-grodyngel, men det är en finsk sida (på svenska) och tar alltså inte upp svensk lagstiftning.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kaizoR
0

Jag fick ca 16 yngel av en snål kompis när jag var liten (hon hade flera hundra- och alla hennes dog). De fick ett eget akvarium med landdel och till slut hade 4 yngel blivit grodor som kröp på land :) dessa släppte jag sedan ut i träsket här hemma. Min vän, som så hårt höll på sina yngel tappade intresset efter någon dag… Och det sista jag såg var en svart illaluktande sörja i hinken. :'/

Ninja
0

#8 De är fridlysta, med vissa undantag..
Citat från http://www.naturvardsverket.se/Handbocker/Artskyddsforordningen/Lagtolkningar/Artskyddsforordningen/11--Undantag-fran-6--for-grod--och-kraldjur/

"Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda

1. ägg (rom) och larver (yngel) samlas in, om
    a) det sker i liten omfattning för studie av äggets eller larvens utveckling till djur,
    b) det insamlade materialet eller, när det har utvecklats till djur, djuret snarast återutsätts på den plats där materialet samlades in, och
    c) insamlingen inte har något kommersiellt syfte, eller
  2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om exemplaret inte flyttas från den plats där det fångades och snarast släpps tillbaka på den platsen."

Är vattenvärdena ok ska det gå bra. Bara du släpper ut dem sen när de börjar bli färdigutvecklade, någonstans i närheten där äggen blev lagda (eftersom dammen nu kommer försvinna)
Men jag funderar på om det inte är lite kallt för dina neontetror om det inte är varmare än 20 grader?

theraphosa
1

Jag hade antingen flyttat äggen till en platts där de finns andra ägg (för då vet du att förutsättningar finns att de kan klara sig) eller så startar du upp ett nytt kar/balja. När man föder upp arter som finns i fångenskap så andvänder man pump men vet ej om de är nödvändigt när de gäller vilda. Men jag hade hafft pump på svag nivå, för säkerhetens skull (håll bara koll så att ynglerna inte fastnar i pumpen). Ta vatten från dammen och starta i gång allt med, och byt sen vart efter.
Du har fått massa bra tipps här i tråden så du kan ju försöka föda upp dem om du känner för de!

Ninja
4

Just ja. Man kanske inte ens får/bör ha arter som ska släppas ut, i "vanliga" akvarium (dvs med tropiska fiskar eller liknande), pga risken att någon smitta följer med när  man släpper grodynglen sen? Vet inte om grodor/paddor kan bära på patogener som drabbar fiskar..? Kanske långsökt. Men en tanke som slog mig.