Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2227 ggr
FeliciiaH
0

Fisktips till 54l?

Hej!

Jag ska i morgon åka och köpa lite fisk till mitt 54l akvarium. Det ser så tomt ut, har nu bara två gamla guppys och fyra kuhliiålar :)

Jag funderar på sebrafisk. Vet någon hur många av sorten man skulle kunna ha i 54l?

Annars tänkte jag på olika rasboror som är lite mer färgglada. Tex galaxy och drottning.

Någon kanske har lite mer fisktips som passar? :)

Mvh Felicia :)

[dynamitella]
0

Danio rerio (zebrafisk) är för stressiga för ett så litet akvarium :)

Men ett litet stim av galaxy eller drottningar kan gå bra. De vill gärna vara ett litet stim, typ 6-10 st. Så bäst vore om du väljer en av arterna.

Men 6 av var kanske kan gå.

FeliciiaH
0

Okej, då skippar jag nog dom. De är ju rätt livliga. :)

Då ska jag se om jag får tag i några galaxy. :) Har för mig att de är rätt skygga? Men de är ju så fina!

Tack för hjälpen :)

[dynamitella]
0

Gör så :) Var beredd på priset bara! 40-55 kronor per fisk är riktigt sjukt, men normalt. Drottningarna kosta 12 här, och galaxys 45.

De är skygga om man gör fel. Men har man flytväxter och något dämpas belysning, i kombination med ordentligt med växter, så brukar de komma fram ofta.

Mina är framme hela tiden. Som mest gömmer de sig mellan rötterna, fortfarande synliga.

FeliciiaH
0

Jo de är ju så dyra, det är nackdelen… Det var bra tips, tack. :)

Får se hur jag gör, kanske ska satsa på drottningar istället ;) Annars finns det ju fina tetror.. :)

Förresten, vad är ungefär max antal kuhliiålar i 54l? De kanske inte kan vara mer än 4-5? :)

FeliciiaH
0

Eller tetror vill nog kanske helst ha större akvarium.. :)

plutopellis
0

Åh! Dom där galaxys, googlade lite, såg jättefina ut! Vi har i vårt akvarium efter att ha blivit av med de där monstrena: 2 scalarer, någon Ancistrus och gibbicaps (stavning?), en vändmal, en pansarmal, en lång pansarmal, en tofsalgätare (vad de nu heter?). Ja det var nog allt, kan jag ha galaxy här? Och kan jag stoppa ner några äpplen? Hoppas det inte gjorde något att jag hoppade in.

plutopellis
0

Glömde jag har ca sex svärdbärare också.

FeliciiaH
0

Det är lugnt! :) Ja de är så fina!

Jag kan nog inte svara på dina frågor riktigt, men galaxys ska kanske inte ska vara med några stora fiskar som kan äta dem, tänkte på scalarerna. Men jag har ingen direkt erfarenhet av scalarer. :) Någon annan kan nog ge dig bättre svar :)

plutopellis
0

Tack! Får se om dynamitella svarar ;)

[dynamitella]
0

Upp till 10 ålar kan du ha :) Men (!) de blir tjocka som en tumme och en decimeter långa som vuxna, så antalet du har nu är bra för framtiden.

Tetror vill ha större, ja :) Men det finns fler rasboror.. Micro, dvärg, mosquito osv. Alla små rasboror har samma krav, så man behöver inte oroa sig för utrymmet eller så om man hittar en liten art :)

Äpplen är bara att slänga ner, men galaxys passar inte.. Galaxys är väldigt .. känsliga fiskar :) De är lättskrämda och fega bland annan fisk.

Helst ska de gå med en annan liten art bara. Malar går bra, och ålar och pansarmalar. Men inte större fisk :(

Kilfläcksrasboror är däremot bra för ditt kar, om det är något du tycker är fint. Lika så zebror eller leoparddanios (som påminner om galaxys).

plutopellis
0

Tack snälla för ditt svar! Ska verkligen köpa mig ett par snäckor framöver Glad och kolla in dom fiskar du föreslog. Zebror hade jag ett tag när jag var liten, väldigt fina fiskar men tyckte de var väldigt känsliga? Eller så trivdes de inte hos mig bara Skäms kilfläck ska jag genast googla bild på Tungan ute

[dynamitella]
0

Ingen fara :)

Zebradanio och leoparddanio är som vildguppy och slöjguppy, ungefär. "Samma fisk" i olika färg :) De kan para sig med varandra också.

De är väldigt, väldigt tåliga :) Så du kanske hade otur eller dåliga fiskar bara. Jag hade zebror som var 5 år gamla förut, som överlevt sköldpaddor och nitritspikar så det står det härliga till. haha.

Så prova på bara.

mejamylove
0

# dynamitella: hej du som är så bra på fiskar o allt vad det innbär hur många kuhliålar kan ja ha i ett 43 liter?

plutopellis
0

Tack återigen! Är väldigt tacksam för all hjälp :)

[dynamitella]
0

Jag skulle säga 3 :)

mejamylove
0

oki, tack så mkt för svar :)

FeliciiaH
0

Okej, tack. :) Ålarna jag har är livrädda för allt! Direkt man närmar sig akvariet så sticker de iväg. De har flera gömställen men, ska skaffa ännu mer växter i morgon så det blir väldigt välplanterat. Då kanske de blir lite tuffare :)

Moskitorasboror är väldigt fina. Satt och läste om dom förut och ska se om de har dem på djuraffären. :)

FeliciiaH
0

Nu har jag kommit hem med 11st dvärgrasboror. Skulle egentligen ha tio men såg nu när jag kom hem att det var en extra. :)

De är så söta och så små! Bara ca 1-1.5 cm! :) Köpte med mig javamossa och massa vallisneria också.

De kommer kanske inte synas så lätt men jag ville ha dem ändå :)

/ Felicia