Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1129 ggr
JohannaEkroth
0

Min ena äppelsnäcka

Min ena äppelsnäcka är spårlöst försvunnen och har varit borta i ca en vecka.

Nu sökte jag igenom hela akvariet, silade gruset med fingrarna och fann ingenting. Min lilla fina gula med aprikosrosa kropp finns ingenstans! Gråter

Inte skal, ingenting.

Bara min lila är kvar som verkar lite missbuldad, för den får inte upp skalet så långt så man ser knappt ansiktet på den när den är framme. En blyg stackare som kallas Blyger…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

tvättäkta bybo
0

har du ordentligt täckglas? alltså täcker den helt?

JohannaEkroth
0

Nej inte  två hörn, men en ramp sitter på och jag har inte hittat den däri heller.

tvättäkta bybo
0

om det finns ett nog stort hål nånstans så är det möjligt att den har krypit ut, vad har du mer än snäckor i akvariet?

JohannaEkroth
0

3 amanoräkor, någon sorts L mal, 10-15 neoner, ett par dvärg Gurami, 5 sorgamantlar… samt 1 känd äppelsnäcka då. sedan den som är borta.

Alex05
0

Läste precis om en som hade en äppelsnäcka som försvann, han hittade den bakom soffan. Medtagen men vid liv. Skrattande

tvättäkta bybo
0

Är bara att riva upp och ner på huset då! ;)

JohannaEkroth
2

När jag vaknade idag så kröp den omkring i akvariet! Förvånad

Jag måste ha väckt den, måste ha varit nedgrävd i gruset. Oskyldig

Alex05
0

Skönt att du hittade den! Skrattande

Linda8406
0

Skönt att den dök upp iaf! Man vill ju inte dom ska försvinna så där :-/

JohannaEkroth
0

Nä verkligen inte. Men är de vanligt att de gräver ner sig?

tvättäkta bybo
0

Om vattnet är för surt så kan de gräva ner sig…

JohannaEkroth
0

Aha okej. Då ska jag vara nogare med vattenbytena..

Linda8406
0

kolla ph värdet och tillsätt kalk då kanske? surt vatten brukar dom väl inte föredra har jag för mig?! lycka till :)

tvättäkta bybo
0

Mina äpplen går i pH 7-8, surare vill de inte ha! Alltså skulle inte rekommendera pH under 7, hur är de i skalet? Är de blanka och fina eller har de sprickor? Jag brukar tillsätta bikarbonat (samma som man har till bakning) lösa upp det i lite akvarievatten å hälla ner i karet, kolla pH och tillsätta mer om det behövs. Vilken mängd bikarbonat som behövs är helt beroende på storlek på kar och vart pH ligger i dagsläget. pH-stickor tycker jag är enklast att använda :)

Linda8406
0

#14 bra tips det ska ja oxå börja använda bikarbonat har ja ju hemma alltd ifall det behövs :)

JohannaEkroth
0

Jag får införskaffa PH stickor, för jag har inga hemma. Bikarbonat har jag inte heller, men kalk har jag sedan jag hade vattensköldis. Kalcium står det på burken, men det kanske går lika bra, eller inte? Bäst att fråga först.

Akvariet är ett 43 liters, så 40 liter är det väl i iaf.

Jo de har nog haft det för surt stackarna, får ändra på det. Men nu är vattenbyte gjort, så lite bättre blev det nog. men vatten är ju neutralt, så det är ju vad jag förstår fortfarande surt, om än inte lika surt.

Soda2
0

Bikarbonat hjälper inte snäckor det är kalk de vill ha så att höga med kalk är det man ska göra.

visst höger bikarbonat ph men inte på rtt sätt för snäckor

Linda8406
0

#17 oki man lär sig så länge man lever :) Då ska ja fortsätta äta mycket ägg till frukost tror jag bestämt ;) och spara skalen till mina älsklingar :)

JohannaEkroth
0

Jag hittade en tråd på zoopet att man ska ge kalcium till äppelsnäckor. Och visst kan jag ha i detta i akvariet men det är ju pulver och det kommer att se ut som om jag har haft i en liter mjölk i akvariet. Obestämd

Soda2
0

Finns ju sånt som inte är pulver med.

tex kalksköldpaddor använder de flesta somhar snäckor. Det är ett block man lägger ner och som sakta löser upp sig.

JohannaEkroth
0

Aha! Då vet jag vad jag ska leta efter. Glad

tvättäkta bybo
1

Jag höjer pH med bikarbonat och så får de självklart kalk oxå i form av finkrossat äggskal :) Har man för lågt pH så kan det bla visa sig på skalen, men som du säger soda, så måste de ha kalk oxå :) å då är krossat äggskal ett billigare alternativ än tex kalksköldpadda, lika så är bikarbonat billigare än diverse olika medel.