Kampfisken äter inte!!
´Jag gjorde en till tråd om min Kampfisk men den här gången om att han nu inte heller äter. Ni som läst den andra tråden vet ju redan att han tappat bitar ifrån bakfenan… och ligger nu i en stor hink med doppvärmare och en liten pump. Men han äter inte när jag matar honom med ``Tetra Min`` ett fiskfoder.. Men äter han mygglarver frysta?? Eller beror det på någonting annat varför han inte vill äta?? :)
Tacksam för snabba svar!
MVH/ MOA! <3
Först och främst ska man inte mata kampfiskar med varken röda mygg eller flingfoder. Det är jättedåligt foder, flingfoder gör dom bara magra och röda mygg kan de få bukvattensot av och dö inom någon dag.
Mata istället med fryst artemia, vita mygg, oxhjärta (finns i djuraffär i små kuber), räkmix eller mysis. Det är mycket bättre foder och av dom så är artemia och oxhjärta bäst.
Prova mata med det istället och du kanske också behöver ha en lampa över hinken då de ser ganska dåligt annars när maten faller ner.
Har visseligen inga kampfiskar själv, men har läst lite om dom. Har uppfattat det som att man inte ska ge dom flingfoder? Fryst artemia, svarta och vita mygglarver (ej röda) ska tydligen vara bättre. (:
//Jessie
okej..men jag måste liksom ha en handduk över hinken eftersom att mina två katter fiskar…. och såå! MEn oxhjärta vad e det ett hjärta ifrån en oxe elr??
Jag skulle ju tro att han blir ledsen om han inte får något ljus! Lägg något annat över hinken som släpper in lite mer ljus tror jag på å sen mat av någon av de sorter dom andra här har föreslagit!
OKi… gjort som ni sagt och precis nu äter han på köttfärs. Nu för första gången såg jag verkligen på honom att han var en riktig jagare… Tack för alla tips :)
Köttfärs får du inte ge mer än 1 gång i veckan då det är i stort sett bara fett och protein, för mycket av det kan ge förstoppning och det förorenar även vattnet ganska rejält.
okii…
Men kan jag ha honom i ett ca.10-15 L då??
Absolut minst 15 L, gärna minst 20 L.
Meh… alla säger ju olika vissa säger att det räcker med 10 och vissa säger minst 20 hur ska jag välja??
10 är för lite
tänk på att ett akvarie som rymmer 10 liter bara har ca 7 liter efter grus o inredning.
jag har ett quael 20 (19 liter) till min en ahane o det blir 14-15 liter efter gruset o inrendingen var på plats. Det är det absolut minsta jag skulle hålla en fisk på.
okiiii..tack!
jag har min kampis i ett 35 liters akvarium
Föresten, när mina fiskar (inte kampfiskar men ändå) bor tillfälligt i en hink av någon anledning så äter inte dom heller. Förmodligen för att dom blir stressade och inte är så glada när dom befinner sig i en hink :P flytta honom till ett kar så fort du kan :)
Ja! det har du rätt i faktiskt :) Eh… han ligger mest på botten faktiskt. Ibland kan jag undra om han e död. Men jag ska åka imorron till CRT(Zoologiska) och titta på akvarium t. honom! :)