Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 16186 ggr
[Kamillah]
1

Platy-hona på smällen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är väl min platy-hona på smällen? :P Bara haft henne i typ 10 dagar men känner att hon blivit mycket tjockare… när jag kollar på bilderna så syns det ännu mer :P

Så vad tror ni? När kommer hon föda?

[Wijsa Kaberg]
0

Vet inte precis hur länge men 1,5 - 3 veckor ungefär.

[hejhejnaffy]
0

Det kan dröja länge. Min Platy hona var smäll fet när jag köppte henne och blev bara fetare, men det dröjde kanske 3 v innan hon födde. Lycka till :)

[Kamillah]
0

Så hon är gravid då? Någon som vet?

[Geekinblack]
2

Alltså för det första, platyhonor är i stort sett alltid gravida xD när jag köpte mina första honor så var dom det i och med att dom ofta går tillsammans med hanar och då är risken stor att dom blir gravida. Platy kan ju även gå runt med "säd" och "befrukta sig själva" har jag för mig så dom är som sagt gravida i stort sett hela tiden. Alla mina Platy honor som jag har nu är gravida och helt plötsligt så är dom smalare igen för att sedan bli tjocka ganska snart efter. Ser sällan några yngel eftersom dom gärna äter upp sina egna samt andras plus att mina scalarer är jäkligt snabba på att äta andras ungar! Men det har hänt ett par ggr att jag sett några yngel i buskarna och även fångat upp en hona som höll på föda och lagt henne i en yngelkasse så nu har jag 15 yngel på 3 månader i ett litet akvarium på 30 liter :)

Som svar på din fråga, jag tror nog att hon är gravid :P håll koll på henne för när hon är som tjockast kan det hända att du helt plötsligt "tappar bort" henne och då vet du att hon är på g ;) alla mina honor som planerar födsel gömmer sig någonstans och kan ligga där och föda i en hel dag… sist jag plockade upp en hona så hade hon fött yngel i ett par timmar redan men efter att jag plockat upp henne kom det 27 till…

[Kamillah]
0

Ja nu har det gått 2 veckor och fortfarande inte hänt så mycket..

[Geekinblack]
3

Det kan vara så att hon är på smällen, är havande i ca en månad, ploppar ur sig några stycken på natten som sedan blir uppätna innan du ser dom, fortsätter att vara på smällen ett tag till å sedan händer samma sak igen och igen tills hon blir på smällen ännu en gång. Dom kan ju föda runt tre ggr per "graviditet" eftersom dom på något sätt sparar "säd" och fortsätter att vara gravida även efter förlossning. Jag har haft rätt många Platy och har fortfarande. Dom är som sagt gravida hela tiden men det är sällan jag ser några yngel. Dom flesta blir uppätna direkt efter födseln av sin mamma eller av andra fiskar.

Om du har många gömställen för bebisarna så ökar chanserna för att dom överlever, men största fienden är nog deras mamma som gör en "loping" direkt efter att ungen kommit ut och så äter hon upp den :P

Jag la min gravida Platy i en sån där flytande bur med ett litet galler i. När hon ploppade ut ett yngel så ramlade den ner mellan gallrets springor och landade på botten av buren och mamman kunde därmed inte äta henne :) om man misstänker att hon ska föda när som helst så kan man lägga i henne i yngelkassen eller buren och låta henne vara där i över natten eller över dagen för då ser du ju om det kommit ut något :) är hon fortfarande tjock?

[Geekinblack]
4

Tänkte för skoj skull bara visa vad det är för "bur" jag menar :P men du kanske redan har något sånt :)

[Geekinblack]
5

Och en bild på bebisarna kanske :D supersmå och supersöta! Men nu är dom ca 1-1,5 cm :) växer lite långsamt hehe…

[Kamillah]
0

Tack för hjälpen och utförliga svaren, uppskattas mycket :)

Jo, hon är fortfarande lika tjock, har bara 3st platys i mitt kar just nu som kan tänkas äta yngel.. Jag har en exakt sådan där yngelkasse :) Ska sätta henne i den inatt, lästa också någonstans att de ibland kan hålla ynglen inne och när denna människa flyttade över sin hona till ett annat kar så födde hon direkt? Så sätter jag henne i yngelkassen så kanske hon slappar av lite då hanen inte kan vara på henne.. Obestämd

[Geekinblack]
2

Det e lugnt :)

Jo man måste väl ha en hel del tålamod när det gäller deras "förlossningar" :P dom verkar kunna bestämma lite själv när dom ska yngla xD jag upplevde dock att min hona blev stressad och lite rädd när jag placerade henne i buren men hon hade redan börjat föda i stora karet så hon kunde väl inte hålla dom inne… men jag har läst att många hellre föder på natten eller någonstans där det är mörkt så du borde helt klart göra ett försök :)

Fick lite skuldkänslor när jag la henne i buren första gången så jag gav upp efter ett par timmar utan bebisar, men dom kom ju ändå så småningom :) vet att vissa placerar gravida honor i födokassar i ett helt dygn och ibland två men det tycker jag känns elakt :P om du inte har fått bebisar imorgon (om du placerar henne i buren nu ikväll) så vänta en vecka och testa igen om hon inte blivit smalare då.

Kom ihåg att om hon börjar gömma sig, dra sig undan, hugger efter andra fiskar som kommer i närheten, så är det garanterat dax! Uppdatera tråden om du får bebisar eller om du gör ett nytt försök om något vecka! Kul att veta hur det går :) lycka till!

[dynamitella]
2

Jag har mina i kassen i upp till 4-5 dagar om det behövs. Är det små chanser för bebisarna att klara sig själv, eller en värdefull fisk, så får den helt enkelt gilla läget.

Men jag har alltid växter eller mossa med i kassen, och inte någon avdelare alls. Honorna föder alltid inom 2 dygn, men oftast samma kväll jag plockar dem.

Jag tycker inte att det är elakt att ha honan där i i ett par dagar. Absolut inte. Om ni tycker det så skaffa fler växter så att ni slipper göra det, eller skaffa en större yngelkass, eller kanske ett yngelakvarium helt enkelt.

(så gör jag nu. Har ett 25 liters under 540 literskaret, med honor som ska föda och yngel. Precis innan honan ska föda får hon bo med de förra kullarna, i ett tätt planterat akvarium)

[Geekinblack]
1

hehe jag menade ju förstås inte att det VAR elakt för jag vet ju att man kan göra så och att fisken inte far illa av det under en så kort tid :) jag menade bara att jag fick skuldkänslor när jag hade henne i yngelkassen bara för att jag är så onödigt nojig när det gäller mina fiskar :) nu hoppas jag inte att andra som läser detta ser det jag skrev som något påhopp :S vet som sagt att många har honan i buren i ett par dygn och ofta med yngel som resultat, men jag delade mina erfarenheter bara och jag är som sagt bara nojig :)

Tipsade ju dock om att ta ur honan imorgon om d int blivit yngel men det e ju upp till var och en förstås, hur länge man ska ha firren i buren, hehe…

Btw, allt du skriver brukar va bra/vettiga saker så jag argumenterar inte emot dig när det gäller fisk skötsel ;)

[dynamitella]
2

Jag menade inte heller att hoppa på dig! Haha.

Jag fick också lite skuldkänslor i början. Men honorna här hemma blir bara stressade av sina artfränder, och föder ca en vecka senare om de går i akvariet. Men nästan alla levandefödare jag har föder precis samma kväll jag flyttar dem. Antagligen för att det blir så lugnt och mörkt.

Jag sa som jag gjorde eftersom mormor känner precis som du. Och lägger tillbaka honorna efter en kväll. De föder alltid dagen efter hon släppt tillbaka dem, så går hon och och jämrar över det i evigheter sen.

Jag får alltid pressa henne att stå ut så att honan hinner föda i lugn och ro :)

[Kamillah]
1

Förstår vad ni skriver :) Men jo, hon får vara i kassen tills imorgon så släpper jag ut henne igen.

Känner inte heller att jag vill ha henne där i mer än ett dygn, känns lite taskigt Tungan ute Hon blev väldigt stressad av att jag fångade in henne.

[Geekinblack]
0

#14 om inte annat så kan du ju se hur hon mår imorgon och om hon kanske har vant sig lite vid yngelkassen så kan hon ju få gå under dagen och ev under natten :) Dynamitella vet vad hon pratar om så känn efter imorgon och avvakta lite :) men gör det som känns bäst. Jag är otroligt sugen på att lyckas haffa en av mina gravida mollys (vilket jag aldrig lyckats tidigare för dom hinner föda och ynglena blir uppätna) så när nästa hona blir riktigt tjock så tänker jag nog försöka bortse från skuldkänslorna och testa i mer än några timmar (Tungan ute) för dom ynglena vill jag verkligen ha… såg ett svart yngel bland växterna för någon vecka sen men hann knappt se det förns den slank in i en scalars mun :(

[Geekinblack]
0

Föresten… nu när jag tänker efter… jag la i platyhonan i buren över en natt, fick skuldkänslor och släppte ut henne, två dagar senare så födde hon… hm… kan kanske funka att inte vara så blödig :/

[Kamillah]
2

Hon födde för 2 dagar sedan, när hon lyckligtvis var i yngelpåsen ^^ Dock hade några lyckats kommit ut på något sätt men de räddade jag ändå. Har fixat yngelkar till dem och de är väl runt 30-35 småttingar :)

[Wijsa Kaberg]
0

Vad kul! Skrattande

[hejhejnaffy]
0

Grattis och lycka till med dem små liven! :)

[Geekinblack]
0

Åh men vad roligt! :D Jag var nyligen på djuraffären och frågade om dom kunde ta emot mina yngel när dom blivit tillräckligt stora så att jag kunde försöka få molly yngel istället som jag sen planerar att ha kvar :) Dom sa att jag fick skänka dom dit om jag ville så det tänker jag göra.

Längtar tills jag oxå lyckas få nya bebisar! :D

[Kamillah]
1

Har tagit bild nu :) 2 veckor gamla yngel! Synd att jag inte tog någon bild i början bara :P Vissa av dem är nu uppemot 1cm stora, nyfödda var de runt 5-6mm.
Matar de med mosade flingor och artemiaägg!

[Geekinblack]
0

Ååå vad söta! :D