Pansarmal + molly?
Har ett tag funderat på vad mer för bottenlevande fisk jag ska ha i mitt 150-literskar. De olika pansarmalarna har länge funnits med bland kandidaterna. Idag när jag var i djuraffären för att köpa mer foder, så tittade jag som vanligt till på alla deras kar och invånarna däri. Såg att dom hade extrapris på pansarmal, 5 för 99:-. I vanliga fall kostar dom 35:- styck. Så jag slog till och köpte 5 stycken. Frågade noga innan så dom säkert funkar ihop med mina andra fiskar (ancictrus, Praktbotia, Neontetra och silvermolly) - vilket försöljaren försäkrade att det gjorde dom visst.
Så, hem kom jag med mina nya fiskar, och började koppa i dom efter alla konstens regler. Under tiden passade jag på att läsa på lite mer om dom, eftersom jag tycker det är lätt att man rör ihop det om alla olika fiskar om man sitter och läser om 10-15 olika arter flera gånger i veckan, gör upp planer för sina nuvarande kar och drömmer om framtida.
Hur som helst så har jag hört av många, och läst, att levandefödare trivs med lite salt i vattnet, så jag brukar hälla i 1 tsk varje gång jag byter vatten, vilket blir 30-50 liter en gång i veckan. För det första, är det för mycket salt jag häller i? Sen läste jag om pansarmalarna att dom absolut inte vill ha salt i vattnet. Dom jag köpte verkar pigga och glada. Kan jag fortsätta ha salt i karet? Hur gör jag annars, eftersom mina mollys tydligen vill ha salt? Har för tillfället inte råd att köpa ett till kar, och har inget annat där jag tillfälligt kan stoppa i någona v fiskarna.. Vad ska jag göra??
Fyfy, hur var det nu med att lyssna på de i affären? :) De har sällan koll.
Pansarmalar är en av de få arterna som inte tål salt. Och mollysar kräver nästan salt alltid.
Så det var ingen bra blandning. Men (!), 1 tsk salt är inte så mycket. hur stort är akvariet? Är det mer än 150 liter kan du fortsätta.
Och är det mindre än 70 liter bör saltningen upphöra :)
Men en tsk i 100+ liter vatten borde pansarmalarna inte må dåligt av. Det är så lite.
Lycka till!
Man kan i princip aldrig lita på vad personalen i djuraffärer säger. Dom har i dom flesta fallen bristande kunskap eller så vill dom helt enkelt bara sälja. Läs på själv om du vill vara säker på saker. Finns många bra forum där man kan fråga saker också.
Pansarmalar tål salt till viss del. Att dom inte skulle göra det är en myt.
Myt är det dock inte. Mina pansarmalar slutade äta och leka när jag hade salt i vattnet åt mina guppys som hade parasiter.
De blev också röda om gälarna.
Så dör gör de kanske inte, men de mår väl inte precis bra av det (precis som snäckor).
det är ingen fara, luugn. jag har kört saltkur i mina kar och du vet ju vad som går i de, meeen jag skulle inte ha de tillsammans iett kar nej! Håller med föregående att de är en myt!
Kram /Tess
frågan har gått till experter som plockar vf och enligt dem är de myt….
Kram /Tess
jag har pansarmalar och fick salttabletter av min akvariekille men mina pansarmalar var som vanligt åt av bottentabletterna eller simmade upp och tog lite av fodret som jag matade mina andra fiskar med
minns inte hur många tabletter jag fick men han sa att det räckte till mitt 200liters akvarium
Jag är inte förvånad att folk haft pansarmalar och salt i vattnet och lyckats.
Allt jag kan föra vidare är mina egna erfarenheter. Jag kan ha haft för mycket salt (2.5 tsk per 100 liter).
en dl /100 liter här vid kur…
Kram /Tess
Ojsan.
Jadu, då kanske jag fick hem känsliga malar, eller fick hem dåligt salt. (Jag har inte kvar förpackningen)
Jag slutade efter ca 3 veckor när jag såg att pansarmalarna inte återhämtade sig. När jag slutat var de bra igång igen med yngel och massa energi.
Men det var ju bra. Då kan ts fortsätta . :)
2.5 tsk/l är väldigt lite. Vanligtvis när man behandlar med salt så har man 1dl/100l (och ibland ännu mer!) och det är inga problem. Vet flera personer på zoopet som har haft pansarmalar i ett bräckt kar utan problem.
Vad skönt, då behöver jag inte flytta om mina fiskar. Sen vet jag att man inte ska lita på dom i affärerna, jag brukar vara extra försiktig med dom i djuraffärer som säljer mer saker än fisksaker.. Men just den här killen har jag stort förtroende för. Min morfar har tidigare odlat mycket fisk och är nära vän med den här personen. Men om man bara tänker på mollysarna, är 2-3 tsk (borde bli så mycket eftersom jag fyller på med knappt 1 tsk vid varje vattenbyte) till 150 liter vatten. Hur som helst så har mollysarna varit pigga och verkat må bra i den månaden jag haft dom, och och pansarmalarna verkar må bra och vara pigga dom också :)
Jag har också fått lära mig att pansarmalar är väldigt känsliga när det kommer till salt. Men erfarenheterna går ju uppenbarligen i sär.. kanske det är lite olika beroende på art? Eller om det bara är en kort period/behandling, jämfört att faktiskt leva i bräckt vatten?
Men, hur mycket salt krävs för att det ska räknas som bräckt vatten förresten? Lite OT men ändå..
#13 1-2l salt/100l vatten för bräckt. Och om man ska göra saltvatten ca 3,5l salt/100l vatten.