Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 6687 ggr
Jarlein
0

Sjuk fisk.

Har en paradis fisk hona som beter sig konstigt. Hon ligger bara uppe vid ytan. Funderade på om det var syrebrist men hon håller inte på och kippar med andan. Jag har inte sett några fläckar eller andra "konstigheter" på henne heller. Hon äter inte. Alla andra fiskar i akvariet är helt normala,pigga och äter (även paradis fisk hanen). Men när hanen jagar henne så verkar det som att hon skulle ha svårt att simma..problem med bakdelen?

Någon som vet vad det skulle vara?

Jarlein
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är då bild på honan..

Jarlein
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hanen och honan.. Kan det vara nåt fel med stjärtfenan på honan?

Ursäktar för min okunnighet…Skäms

Imitra
0

kan tyvärr inte se vad felet är men hon ser lite uppsvälld ut på magen?

Här är en lista på olika sjukdomar så kanske du som kan kolla ordentligt på fisken kan lista ut vad det är..

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

[dynamitella]
0

Såndär klibbig stjärt får våra guppys i perioder, och dör. Det smittar också verkar det som.

Jag vet inte någonting om paradisfiskar, så jag kan inte vara säker på att de tål salt. Men jag hade helt klart gjort ett saltbad. Isolera fisken i en spann med vatten och en syrepump. Saltbada sen fisken i 30 sek, låt vila i spannen, och upprepa.

Hur många gånger, hur salt saltbad och OM den tål det, kan jag inte uttala mig om.

När jag behandlar mina guppys mot såndär klibbig stjärtfena har jag en deciliter salt i en hink med 5-10 liter vatten. Jag har dem i håven, och sänker ner den i 25-45 sekunder, och sen tillbaka i sötvattnet. Oftast räcker en gång, men ibland tar jag 2-3 omgångar.

Jarlein
0

Börjar misstänka att det är som #4 skriver..  Vad heter den sjukdomen och var kan jag läsa mer om den?

#4 hur länge har du fiskarna isolerade i sötvattens spannen? Hur länge väntar de i sötvattens spannen tills du "saltbadar" dem igen?

Måste ju pröva nåt för hon kommer inte att leva länge till (om hon överlever natten)..

[dynamitella]
0

Jag hittar inte vad det heter. Något som kallas torpedsjukan ska tydligen orsaka klibbiga fenor, men jag har aldrig hört det förut.

Så jag gör är att jag isolerar fisken så fort jag ser problemet. Sen förbereder jag salt utan jod (1 deciliter per 10 liter, upp till 2 dl går bra) i en spann eller skål.

Jag doppar dem i 30 sekunder, låter dem simma av det i sötvattnet i 5 minuter, och upprepar 1-2 gånger. Vissa gör det bara en gång, exempelvis om fisken är liten eller stressad. Men mina fiskar brukar knappt bry sig.

Tänk på bara att för salt vatten kan göra ont på fisken och skapa lite panik. Så lämna den inte däri i några längre stunder :)