Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2578 ggr
Stoodyear
0

Saker man säger...

Har även du hamnat i en sits när någon frågar en enkel fråga men man inser att de inte vill veta, eller ens kommer fatta något svaret?

Här är två frågor som jag fått, som jag aldrig behövt ge dessa knasiga svaren på ifall jag inte ägt akvarium…

Vad i allsin dar gör du?!

-Jag kokar mangroverötter för att bli av med snigeläggen.

Varför ligger det klippta glasslock överallt?

-För att jag kläcker artemia i en glasslådor.

Hänt dig med? Tungan ute

[dynamitella]
1

Jadå :) Haha!

"Varför är där mossa på handdukarna i badrummet ?!?"

"Sniglar i akvariet? Såna som lever i skogen? Men drunknar de inte då?"

"Få räkor på posten, vaddå, såna man äter? Varför köper du inte i affären?".

"Kostar räkor 20 kronor/räkan ?! Köper du inte dem på Ica Kvantum?!"

ivanhoe81
0

jag fick en kommentar av en kompis

vad då räkor i akvarium det går väl inte, sedan är det väl inte lönt att odla då de finns som frysta på ica

Mysisa
0

"Varför har du broccoli i akvariet?"

"Mat till sniglarna"

"Mat till sniglarna? Men dom äter väl alger, o föresten vill man väl bli av me sniglar"

"Varför har du en hink med rot och vatten"

"väntar på att den ska sjunka" Jag föredrar att lägga i rötterna efter att dom sjunkit så jag kan lägga dom vart jag vill på en gång.

"varför i hela friden står du o har i krossade äggskal till fiskarna?"

"kalk är bra"

Orkar inte ge utförliga svar alla ggr eftersom det himlas med ögonen mer när jag svarar än när knasigheterna upptäcks.

minavitas.wix.com/kennel

Lindzen
0

Jag står i mitt vardagsrum och pappa och mosters man står och disskuterar mitt akvarium framför dom:

Mosterna man: "MEN TITTA!! Lövet lyfte sig! Jag lovar, titta!"

Pappa: "Va, gör det???"

Det simmar ut en corydoras från under bladet…

Mosters man: "Neee, det var inte den som rörde bladet, jag svär att det lever, jag såg det!"

Han tror fortfarande det där mandelbladet lever -.- Jag orkade inte ens gå fram och förklara för honom varför det ligger blad i avkariet, som inte lever.. Kusinen hade tidigare tyckt det var jättekonstigt att man kunde ha "sniglar" i vattnet "Har de gälar?".

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Stoodyear
0

Ja hahaha dessa sjuka grejer man blir tvungen att berätta!

Råkade kläcka ur mig i bilen men min pojkväns kompisar att vi var tvungna att köpa en Honungsgurami till. Vilka blickar jag fick… Sen blev de ännu värre för när dom frågade vad i allsin dar det var så sa jag att det var en sorts labyrintfisk. Alla bara gapskrattade.

Man blir utskrattad för att dom inte fattar? Helt otroligt :P

Och när en kompis kollade längst ner i min frys, där fiskarnas mat finns. Utbrast vad är det här?! Och jag gjorde det värre att berätta: mygglarver och artemia alltså små frysta räkor. Hon: FY vad äckligt varför äter du sånt?!?

Nej… Det är ju till fiskarna… Obegripligt för någon som sysslar med akvarium att kunna missuppfatta en sådan grej! :P

[dynamitella]
0

Jag upplever samma sak :) Att jag blir stämplad som helt konstig.

Men i själva verket är de dem som är okunniga och något korkade. Men det kan jag såklart inte säga till släkt och vänner, så oftast avfärdar jag frågor med ett kort svar, och rättar dem inte när de skrattar.

Men det är kul, för farsan, mormor och min vän har alla blivit intresserade. Alla frågar jämnt och vill lära sig, och jag har satt upp två akvarium till pappa och två till mormor.

Så framåt går det!

Stoodyear
0

Haha precis så är det, man får ta alla pikar och konstiga blickar :P

Ja man hoppas ju att någon ska bli inspirerad! Har en kompis som defintivt tycker det är intressant, men hon är nog tyvärr för lat för att orka hålla på. Men alltid kul när man lyckas göra något så "töntigt" som akvarium till intressant!

OlleA
2

För en del år sedan hade jag en grannfru som var en stor beundrare av mina akvarier. Man fick vara beredd på att hennes läte påminde lite om en ylande varg när hon kom in i mitt rum:

"Åååååååååååh vilka vackra gröna fläckar du har i sanden! Och de ludna stenarna… hur gööör du för att få det där vackra luddet???" (Tofsalger)

Akvariet som hon tittade på var inte helt i balans. ;)

Olle

Reby28
1

Hah, har en polare som ringer i tid och otid och hon är visserligen intresserad av akvarium men hon kan inget själv.

- "Hej! Vad gör du?"

- "Klipper limnophilan."

- "Ööööhh…"

Jag brukar inte dra mig för att använda riktiga termer och latinska ord/namn även när jag pratar med folk som inte kan ett skit, eftersom man tenderar att låta smartare och otroligt kunnig när man använder svåra ord ;D

[dynamitella]
0

Jag har fått dra ner som fasen på latinska namn bland vänner :) Ingen fattar ett skit!

Men här hemma så heter växterna sina latinska namn, och fiskarna "gibbicepcen och ancistrusen", även fast alla andra fiskar har namn (utom tetrorna).

Det är lite kul, dethär med alla latinska namn :) jag tycker att de ska användas istället för ord i folkmun, för att undvika missförstånd.

Reby28
0

Vore fan bra om man kunde göra det med hundraser med så folk slapp blanda ihop typ Kleinspitz och Pomeranian som sker hela tiden, då båda kallas Dvärgspets, hah. Dock har hundraser vad jag vet inga latinska namn utan alla går under namnet för domesticerad hund..

Men för att vara on topic igen så mindfuckar jag lite med personalen på min lokala djuraffär (som, som jag nämnt tidigare, är ovanligt bra.) genom att alltid köra på latinska namn när jag snackar med dem, de är ju vanare vid handelsnamnen så de kan inte alla latinska utantill. Det är ganska kul.

[dynamitella]
0

Jag också! Haha. Jag och ägaren i min lokala djuraffär är lite ovänner. Han försöker alltid blåsa mig på diverse olika vis >.<

Nu senast påstod han att jag kunde ha slöjstjärtar med min Kampfisk i 25 liter och rumstemp. Nejdå, det skulle gå hur bra som helst. xD
Skrattandes lämnade jag butiken.

Reby28
0

Haaaaaah, den hörde jag en liknande på Arken i Göteborg. "Nämen dom här guldfiskarna blir bara 10 cm så man kan ha dem i 40L" ah men tjena benny.

[cassy88]
0

Alltså jag har inte varit med akvarium så länge och har fortfarande inte fått ner några firrar men det räcker kan jag lova.

Hade hela huset full av folk nu på jul och det var så klart många som studerade det väldigt "tomma" karet och undrade varför det var igång. Sen berättade jag ju att växterna var där i och att vattnet skulle "gotta"/ anpassa sig innan fiskarna ska komma dom typ ååå F-n, sen kom det - Men är det inte onödigt att ha i så mycket vatten då? dränker du inte växterna?

Stoodyear
0

Värre kommer det bli ;)

Reby28
1

#14 HAHAHAHAHAHAHAHAHA gjorde min dag, bästa hittills.

godisgrisen
0

Alla verkar undra varför det är nödvändigt att ha fyra akvarium… det är ju så mycket jobb och de tar ju så mycket plats i min lilla lägenhet.

Jag tycker att jag har bara fyra… undrar vad de skulle säga om jag verkligen hade plats tid och råd att ha alla stora härliga drömakvarier som jag inte har…

Mysisa
0

Nämde igår att jag ska köpa ett större akvarium, har två på 54 och ett på 60 + dotterns på 20.

Så jag vill ha ett större akvarium så det blir lite mindre jobb för mig.

"Ja dom där små passar ju egentligen bättre för ett barn"

Hmm.. jaha ja, jag orkade inte försöka förklara att ju större akvariumet är desto lättare att ta hand om

minavitas.wix.com/kennel

calendrium
2

Min kompis sov över hos oss för några dar sen. Hennes blick skrek verkligen "Du är ju inte klok nånstans" när jag började klippa sönder strumpbyxor och stoppa aktivt kol i dem…

Det ser nog också lite kul ut när min kille på 38 med rakad skalle och skägg handlar strumbyxor till akvarierna. Han brukar nämna i kassan att "Ja jag tycker det här märket är skönast!", bara föratt få se reaktionerna liksomSkrattande

jagga-ewe
1

#19 Åhh, din kille ska ju ha en stoooor eloge för att han säger så! Alltid lika kul med kunder som vågar utmana lite. Antar han har fått MÅNGA konstiga blickar, eftersom kassörskorna inte vågar svara vad de egentligen tänker.

Sen vi började prata om att sätta igång akvarium igen har jag tagit många lediga stunder på jobbet att surfa efter fiskar, snäckor o växter - såklart. Ibörjan var det nån av kollegorna som frågade nyfiket vad det var, men de har lärt sig sen tidigare att inte bli för nyfikna för de vet att de inte kommer fatta hälften. Latiska namn på akvarieväxter, där tappade de ens det artiga intresset snabbt.

U don't have hobbies - U have obesssions!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

calendrium
1

#20 hehe de blir oftast helt stumma och glor endel ^^

Sen när man servar uthyrningsakvarium kommer det nästan alltid fram nån och pratar och frågar saker. Vad mycket dumt man fått höra. Klassikern är ju;

"Vad gör du..?"

"Jag gör rent till fiskarna"

"Men det blir ju smutsigare..??"

På en butik min kille servade akvarium på var det tillockmed en tant som ville anmäla honom för djurplågeri när han slamsög botten, på grund av lortet som virvlar upp. Hon var övertygad om att det var sååå hemskt för fiskarna som fick leva i det där..

Hanna
0

Lite OT, men vilka roliga frågor ni får. Flört

Här hemma har jag ödlor och alltid lika kul med folk som äcklas av diverse mjölmask och syrsor. Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

viciouscircle
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas detta passar in här ;) haha..

Bjuder på printscreen också bara för att känslan ska bli ännu bättre!

[dynamitella]
0

HAHA

Klockrent!

Stoodyear
0

Hahahahaha