kampfisk odling?
om jag ska odla kampfiskar måste de ha samma färg?
för att min hona har nån färg jag inte känner igen och min hane är rosa!
och säljer nån kampfiskar?
jag letar efter några kampfiskar med fina färger!
man kan blanda färger och fenformer men det är rekommenderat att ha samma fenform
Nej, de måste inte vara av samma färg. Men det är bäst om du får vantarna på ordentliga fiskar med bra gener innan du odlar :)
De vanliga veiltailsen brukar nämligen vara lite svårsålda.
Och bortsett ifrån det så är det ingen sväng i parken att odla kampfiskar. Du måste ha pengar och plats och kunskap. Det finns många trådar om just odling av Kampfisk här i forumet, så sök gärna i sökfunktionen :) Ju mer du lär dig destu bättre kommer det gå, om du bestämmer dig för att fullfölja parningen.
Och jag är nyfiken på dina kampfiskar. Lägg gärna ut en bild eller två på både honan och hanen, så kan du få hjälp med att färgbestämma båda två :)
- Dani
jag tkr du ska köpa en till hona som har ljusare färg typ red cambodian så blire snygga bebbar (tror jag iaf ;))
Får du fram några ljusa och friska kampisar så är nog jag intresserad av ett par honor + hanar :)
Tips: Lär på ordentligt innan du ens funderar på att börja odla.
Det är otroligt mycket jobb, jag har knappt någon fritid tills dess att de är ungefär 8 veckor.
Det är absolut ingen hobby man tjänar på.
Du kommer behöva minst 4 kar. Ett åt hanen, ett åt honan, ett åt ynglena de första 5-7 veckorna på minst 54 L och sedan ännu ett på minst 100 L åt ynglena från att de är 5-7 veckor och framåt. Sen kommer du också behöva x antal små brukar/kar på minst 10 L åt varje unge hane. Då får du tänka på att ungefär 70-80% i varje kull blir hanar och dom kan inte gå tillsamans för evigt, då kommer de aldrig växa ut sina fenor/kroppar.
Du kommer också behöva föda upp levande foder åt dom som tex micromask eller artemia de första 5-6 veckorna, varje dag. Artemia är då inte billigt då fu måste få tag på bra kvalité så de kläcker.
jag vill bara se när de kramar varandra under skumboet och jag behöver bara säga till min mamma så hon köper flera 10 L akvarium och jag har ett 54 L akvarium som jag har 2 blågurami,2 Dvärggurami,2 läppgurami(de är fortfarande små) och 2 honungsgurami(de är fortfarnde små) men kan man hålla kampis honor med de?Jag har redan en kampis hona i den som har vit/gul färg på kroppen och rött på fenorna men hon är för liten för att få yngel.
förresten,finns det nån djuraffär i sollentuna som säljer bra mikromask eller artemia?
Är det bara därför..? Det är inte direkt en bra anledning till att odla..
Du kan heller inte ha så många guramis i ett litet 54 L. Dina sk blåguramis kommer bli minst 10 cm och läppguramisarna likaså, de behöver minst 100-150 L kar.
Tycker du ska läsa på om de fiskar du har innan du ens tänker tanken på att odla. Det är inte bara att göra för att det är kul, det tillkommer ansvar och kunskap också.
Nej jag vet ingenting om Sollentuna, har aldrig varit där och kommer nog aldrig åka dit heller. Jag bor i Sundsvall, det är bara här ja kan nåt om djuraffärerna som finns.
Micromask måste du få tag på av någon privatperson som har. Arteima ska du inte köpa från djuraffär då de oftast är superdåliga. Du måste hitta artemia som har en kläckning på minst 80-95%. Det kan du hitta på tex tradera.
jag ska köpa ett 120 liters akvarium snart och ska flytta mina blågurami och läppgurami till den och kanske ha några skalare.
men vad ska jag göra nu?
min hane bygger hela tiden ett skumbo,ska jag bara strunta i det eller?
Du kan absolut inte ha skalare i ett 120 L, de behöver minst 200 L. Det kommer också bli ett helvete om du skaffar flera som sedan när de blir äldre bildar par med varandra och då kommer det bli krig mellan dom.. Som sagt, läs på ordentligt på texter som UPPFÖDARE har skrivit.
Ja det är bara att strunta i det, alla mina hanar bygger skumbo, det är bara en instinkt som säger att dom ska göra det OM det skulle komma en hona som det kan göra i det vilda.
Oavsett om det är önskat eller inte, så backar jag upp allt Linda har sagt.
Jag tror att du, ts, skulle tjäna en hel del på att googla vad du vill göra med dina fiskar, och hur du ska sköta dem. Bara genom att googla "scalare/skalar akvarium volym", så får du fram hundratals sidor där folk förklarar hur mycket de behöver. Lika så med hur man odlar kampfiskar, och vad som krävs!
Jag tycker att alla borde läsa på lite själv innan de bestämmer sig för något. Jag själv ville ta en kull på min Kampfisk, men insåg efter bara 5 minuter på internet att det inte var på fråga.
jag sökte på wikipedia och minimum storlek är 150 liter.men för ett år sen när jag inte visste om fiskar köpte jag 4 skalare och de börjar bli stora och jag är orolig att de inte kommer få växa!
vad ska jag göra?
Ta minimum och dubbla det, så har du en passande storlek, gällande alla fiskar.
Sälj dem och skaffa något som passar :) Eller skaffa ett större akvarium.
#13 zoopet säger minst 275liter till skalarer så jag tror att wikipedia har fel
jag tänker aldrig nånsin sälja de.Jag gillar de jättemycket.
jag letar efter akvarium som är 270-400 liter i blocket men hittar inte så många!
Hej Sanibel!
Tänkte fråga om du är ganska ung? Såg att du skrivit 2001 som födelseår? Då är du i så fall 10 år? Om det är så så tycker jag att det är bra jobbat att vara så intresserad och fokuserad på något!
Att ha fiskar är svårare än vad många tror, och djuraffärerna går (tyvärr) inte alltid att lita på. Det är jättebra att du frågar här…
Kan du skaffa och orkar sköta ett så stort akvarium till dina skalarer så är det bra, annars måste du nog hitta nya ägare till dem. Ett tag klarar de sig om de inte redan är stora, men snart kräver de större.
Jag har odlat Kampfisk några gånger och det kräver relält med plats som personerna ovan skrivit. Det blir på något sätt alltid många hanar, och de måste skiljas åt när de är ganska små, annars bråkar de.
Det spelar ingen roll hur stora de är nu. De behöver fortfarande större kar för att kunna växa, annars blir de underutvecklade och kommer inte leva länge gemfört med hur länge de verkligen kan.
jag försöker hitta stora akvarier.
jag hittade ett 260 liters akvarium.
tror ni att det räcker för 4 skalare och några neontetror?
Jadå, det bli bra :)
jag tror nån köpte den!:(
Men köp ett annat då? >.<
Mycket söt fisk!
Jag har också två skalarer som fått heta Piff och Puff. I affären stod det att färger hette "Diamant koi".
Har du kollat på "blocket.se"? Kolla både under tillbehör och under fisk, folk lägger in annonser på akvarier under bägge. Jag har gjort en del fynd där…
#19 Jag skrev "snart behöver de större" för att ägaren letar efter större och de klarar sig i detta lilla tills hon hittat sitt akvarie.
men de andra är fula och kostar mer än 2,000 kr och jag har bara 600 kr!>_<
min mamma bryr sig inte om fiskarna så jag måste köpa den själv.:(
tack!=^.^=
jag letar i blocket men jag brukar söka på alla djurtyper.
här är en bild på Jed och fishi.
fishi är den som är längst bak och är min lillasysters!8D
men hörru! kampfiskhonan i bakrunden kan du ju använda till din odling hon är ju red cambodian!!!!
Tvivlar otroligt starkt på att de är 5 cm som du säger.. En kampfiskhona är 5 cm och dom där är minst 3-4 gånger så höga -,-
jag skulle göra det om det gick.
det här är varför jag inte använder henne till odling:
när jag skulle köpa henne var hon i ett litet akvarium med typ 15 andra honor så hon har inte kunnat växa ordentligt!
jag köpte henne för att jag tyckte synd om henne.
jag kan inte odla kampfiskar.
jag har inte tid att odla kampfiskar.
min hane är för gammal nu för att få yngel.
Jasså? Varför startade du tråden om du visste att hanen är för gammal och att du inte har tid?
Det låter lite udda :)
ja säger det samma?
då kan man ju skriva de :)
Tycker inte hanen ser för gamal ut för odling, han ser bra ut och inte alls sliten som gamla hanar är. Och det faktum att han bygger skumbo visar ju att han ändå är på lekhumör.
ja men han brukar vila på botten men jag vill inte skada mina fiskar så jag kommer nog inte odla ändå och som ni säger är det svårt.men hans mun har blivit större och man kan se gälarna gå upp och ned när han andas.Men han gillar verkligen honan!
jag hade tid förut men nu försöker jag hitta några stora akvarier och jag har fått nya fiskar som jag måste få lite fakta om men jag börjar ha det tråkigt hemma så jag kanske försöker ändå!
förresten är jag bara ledig 2 veckor till sen måste jag gå till skolan!
men jag vet inte varifrån jag ska köpa artemia,jag kan inte odla kampisar,jag kan inte köpa fler akvarier och jag behöver en hona som är redo att odla!:o
min kampfiskhane vilar också på botten och bland växterna och han är inte gammal, köpte honom för mindre än en månad sedan och han hade bara varit i affären i max en månad till
så att han ligger på botten behöver inte betuda att de är gamla
om de är i ett 20 liters akvarium hur länge kan de leva då?
jag tror att min är 1 år och några månader gammal.
En Kampfisk kan leva länge, så länge de får de rätta möjligheterna till det, sen beror det också på hur hårt avlade de är. Men där runt 1-3 år är normalast.
Att han ligger på bottnen kan bero på annat. Fel på mat, vattnet etc. Sen så ligger ofta kamphanar på bottnen just för att vila med deras extremt stora fenor, det är väldigt jobbigt för dom att simma runt med dom.
vad är det viktigaste maten de måste få?
jag ger honom torkade mygglaver och ibland när jag får för många guppyyngel brukar jag ge några till honom och han tycker inte om flingfoder.
min kampis har ganska tunga fenor så hans kropp är lite grann böjd tror jag.
Ja fryst artemia, svarta/vita mygg, oxhjärta eller räkmix. Allt går att hitta i djuraffär, det är främst artemia och oxhjärta som är bra. Du kan också ge levandefoder som tex grindalmask, men då måste du få tag på startkultur av någon.
ibland brukar jag ge de frysta mygglarver.
I inlägg nummer #8 skrev du "jag behöver bara säga till min mamma så hon köper flera 10 L akvarium"
I inlägg #26 skrev du "men de andra är fula och kostar mer än 2,000 kr och jag har bara 600 kr! min mamma bryr sig inte om fiskarna så jag måste köpa den själv"
Jag menar verkligen inte att vara elak eller någonting, men jag tror att det som 10:åring är svårt att själv driva uppfödning av Kampfisk. Som de andra redan har skrivit så kräver det mängder av tid, engagemang, ansvar, kunskap, plats och även en budget över 600 kronor (med tanke på alla nya akvarium + akvarium till de fiskar du redan har som behöver större kar). Du bör också ha reservplaner (ifall du inte får sålt alla hanarna), de kan inte gå i 10 liters kar hela livet!
Det är nog även bra att ha engagerade föräldrar om du nu ändå vill genomföra din plan.
Vill du verkligen föda upp fiskar kanske du skulle satsa på levandefödande tandkarpar, tex Guppy? :)
Hej jag har aldrig innan odlat kampfiskar men har haft andrafiskar och undrar därför några frågor 'jag har en hane i ett akvarium som jag har delat av så honnan är på andra sidan. Hanen har varit där i några dagar men honan satte jag dit igår. Men hanen bygger inget skumbo! Jag vet inte om jag gör nåt fel eller bara måste vänta. :)
MVH: Emma
Tänker du avla på dem då?
Har du matat upp paret ordentligt minst 2 veckor innan?
Vad har du för temp?
Är du beredd på att du kommer behöva föda upp levade foder varje dag åt ynglena i minst 6 veckor?
Är du också beredd på att du kommmer behöva verkligen minst 4 kar?
Har du filter?
Lindzen, blir du aldrig "trött" på att gå igenom samma sak varje gång? Hur tappar du inte humöret? >.<
Jorå, jag blir vääääldigt less ibland, som tex här. När någon frågar i en gammal tråd där alla tänkbara svar redan står -.-
jag har inget filter för då går ju skumboet isönder!
temperaturen är 22 men jag har höjt så det blir till ungefär 28 grader.
Men vi har fött upp andra laborint fiskar med fryst cyklops och artemia!
Ja vi har många lediga akvarium. :)
Jag har matat dom mycket innan jag satte i dom där.
Jag tycker man är lite i yngsta laget att börja odla fisk över huvud taget när man är 10 år (: rekommenderar isåfall Guppy eller något lätt! Jag "odlade" svärdbärare när jag var i den åldern men fick hjälp av min mamma med hur jag skulle göra med allt.
Men självklart är det kul att det finns personer med sånt stort intresse för akvarium i tidig ålder! Men som sagt, mycket ansvar och det är lätt hänt att man tar på sig mer än man kan så vänta några år iallafall. Kampfiskar är ju lite missförstådda eftersom djuraffärerna framställer dem som det lättsköttaste som finns typ.
Ja de där 22 graderna var nog anledningen… Det fungerar inte alls för kampfiskar. De ska ha minst 27 grader.
När du säger artemia så hoppas jag du menar nykläckt artemia som är levande. Fryst cyklops är nog de sämta du kan ge, ingen bra näring alls typ..
okej vi har sattit igång mer värme så jag får hoppas att det blir bättre. Men är inte nykläckt artemia och cyklops likadant eller vad är det för större skilnad? ;)
Vi brukar ge levandefryst nykläckt artemia eller cyklops lite olika har båda hemma! ;)
Är inte det bra?
Nykläckt (levande!) artemia är det absolut bästa yngelfodret som finns. Det har bäst näring och protetiner som yngel behöver för att växa.
Cyklops är frysta (vilket tar bort en del näring) och de innehåller generellt inte mycket som yngel behöver.
Det finns inte fryst nykläckt artemia, bara vuxna, nykläckst artemia är knappt 1 mm.
Jo vi köper det i stoby akvarie affär, där finns det
Okej.. Men fryst är absolut inte samma sak som levande. Yngel som bara är 4 dygn vet inte att de ska käka död mat utan deras instink att äta triggas bara av levande.
Om du inte orkar göra det så tycker jag inte du ska odla utan frortsätta med Guppy och platy ist. Som sagt så krävs det mycket av en för att det ska fungera vare sig man vill eller inte om man ska hålla på med detta.
Jo jag ska fråga min pappa om jag kan odla artemia eller cykolps om det är det bästa. Min hane har gjort ett ganska stort skumbo nu! :)
har de gått tsm innan? alltså i samma akvarium?
Sanibel, Jag vet hur det känns när man är typ 9-10 år och så gärna vill börja odla så fort som möjligt på andra fiskar än levnadsfödare. Jag är om några dagar 13 år och har haft akvarium i minst 4-5 år. Håller fortfarande på med några platys och några mollys :) Funderar på att uppgradera mig lite nu, men har inte haft en tanke på det innan (kanske lite då, men inte mycket).
Lycka till med ditt odlande och hoppas att du lyckas bra :)
Herregud, lyssnar du inte??
LÄS PÅ INNAN DU ENS FÖRSÖKER!!!!!!!
Nu kommer yngelna inte ha mat när de behöver och du har heller inte akvarium så det räcker..
Cyklops kan du inte odla, har sagt det två gånger nu att de är det SÄMSTA du kan ge. Nykläckt (levande!) artemia är det som gäller.
Ursäkta min ton men börjar bli less på folk som aldrig lyssnar eller tar åt sig vad man säger när de frågar, varför ens fråga då?
Om du hade läst på så skulle du vetat exakt varför hanen inte jagar henne och vad det betyder eller vad det kanske kan betyda. Allt sådant måste du kunna innan du ger dig in på det, förstå det. Du är bara 10 år, då BÖRJADE jag med kampfiskar. Inte odla, utan jag hade bara nån hane ensam i ett akvarium. Det är inte förens nu när jag är 17 som jag odlar på allvar, när jag kan ta eget ansvar för saker, pengar osv som behövs. Jag förlitar mig inte på att mina föräldrar ska ta hand om fiskarna eller köpa saker som behövs, det gör jag själv. Det är inte billigt med kampfiskodling.
Du menar väl inte mig? 
Nej nej, emma 00 skrev jag det till.
Tänkte väl :P
Jag lyssnar visst, min pappa och min sysster hjälper mig och jag ska fylla 12! :/
kan ni något bra om limior då? ;)
Vet du inte själv något om limior? Det är ju du som har dem, inte vi.
De föder levande ungar precis som guppys och mollys. Där är inte mycket mer att berätta. Du borde redan haft många kullar ifrån dem.
Har du inte redan fått ungar utav dem?
#68 Google is your friend. (Översatt: Google är din vän. Googla på det du undrar och få svar alltsom oftast).
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
jo jag har många kullar men ibland så dör ynglena för att dom får ihopa klibbad stjärt fena, ingen djur affär vet varför och jag får inte fram det på google!
Det kan vara en hel del saker. Jag har bara sett detta fenomen i samband med fenröta eller dåligt vatten.
Har du en bild på akvariet och fiskarna? Miljön i akvariet kan någorlunda lätt beskrivas i en bild.
Hur ofta gör ni vattenbyte, rengör filtert och hur mycket vatten tar ni bort per gång?

Det vore kanske artigare av dig att svara ordentligt när vi försöker hjälpa dig.
Vi brukar byta lite mindre än 50 %, rengör pump i gång i månaden.
bytar vaten var 3 dag, det är bara ynglen i akvariet, lite gråttor och växter.
varge gång vi gör igjordning så häller vi i lite ektason (salt) för dom vill ha mycket salt! ;)
jag trodde inte du hade svarat, men jag har svarat ordentligt nu!
50% var tredje dag? Jadu. Inte så konstigt att dina guppys mår kasst om du har klor och metaller i vattnet.
Nej, de vill verkligen inte ha mycket salt. LITE salt i vattnet kan förebygga sjukdomar (1 tsk per 50 liter vatten). Men man använder inte salt av någon annan anledning.
.. Mitt "recept" till ditt problem med guppysarna var faktiskt att vara noga med 30% vattenbyten i veckan, och tillsätta lite salt. Men eftersom ni verkar överdriva med vattenbyten och salt så kan detta ju omöjligen hjälpa att överdriva ännu mer.
(Nu vet jag mycket väl om att du kan ha bra vatten i kranen som inte skadar fiskarna. Jag vet också att många gör 50-100% vattenbyte om dagen till kampfiskar och diskusar, och att de klarar sig perfekt. Men vi snackar guppys. De är den tåligaste arten jag känner till).
Är det bra som jag gör med dom eller tycker du att jag gör nått fel??
Nej jag gör det till LIMIORNA
är det inte bra till LIMIOR?
#79&80
LUGNA DIG. Jag håller på att skriva!
Var det inte du som tidigare skrev att dina guppy-yngels fenor klibbade ihop?
.. Exakt samma sak gäller för limiorna oavsett vilket. Levandefödare som levandefödare.
Limior vill inte heller ha massa salt eller över 100% vattenbyte varje vecka.
Du lyssnar inte ett dugg faktist. Då hade du tagit det vid säger på rent allvar och läst igenom HELA sidan som jag rekomenderade dig. Du hade köpt artemiaägg, du hade matat upp ditt par och fixar fler akvarium med viss volym. Du skulle inte ens ha varit i närheten av en kull förens om kanske 1,5 månad! Ihopklippade fenor kommer i samband med dåligt vatten, nitrit tex. Byt inte så mycket som du gör och skit i att lägga i salt. Byt 30 % EN gång i veckan och fortsätt med det. Tillsätt även lite vattenberedningmedel, tex aquatan, vid varje byte så tungmetaller och annat giftigt försvinner. Som dynamitella säger.
men jag kan inte läsa engelska så bra! :(
Okej tack så mycket Dynamitella! ;)
Det är snarare Lindzen du borde tacka.
.. En fråga. Är det du som håller på med akvarierna? Det låter lite som att det är någon annan i din familj som sköter akvarierna och fiskarna.
nej jag sköter mina och dom sina, tack Lindzen jag blev lite sur för ni säger hela tiden att jag är 10 år och sedan skickar ni en sida på engelaska till mig!
Och vi blir arga för att en tioåring kommer in i forumet och kräver massa svar, utan att varken svara ordentligt eller läsa tipsen.
Så då är det jämnt antar jag.
.. Vilka är dina då? Och kan jag få en bild på akvariumet? Jag är så nyfiken på hur det ser ut. Lika så fiskarna :)
Alltså alla som vill ge sig på att odla andra fiskar än levandefödare borde tänka både en två och tre ggr.
Det är ett galet jobbigt, och till och med jag då som bara har honungsguramis och inte behöver sära på alla hanar när de växer till sig tycker att det är på gränsen. Efter dessa har växt upp kommer det dröja innan jag gör om det.
Vad det innebär att dra upp yngel: Ännu en gång:
- Behöver varje dag göra i ordning artemia för kläckning i en glassburk så man har mat till dem nästa dag. (Kläcka artemia är inte alltid enkelt, man måste beställa BRA ägg på nätet, och dessa kostar endel…)
- Byta vatten varje dag och tillsätta bra beredningsmedel (vilket är ganska dyrt och det går åt en hel del tills ynglen är vuxna)
- Mata ynglen runt 4 ggr/dag. Någon fritid har man inte alls förrän ynglen är typ 2 månader.
- Som punkten innan kräver detta TID har du inte tiden så kan du inte odla. Och framförallt så måste man orka hålla på dag ut och dag in. Det kanske är roligt första veckan men sedan är det väldigt många veckor kvar innan de är vuxna. Räkna med minst 4 månader till vuxen ålder.
Jag tror inte när man är 12-13 år att man kommer orka med allt detta någon längre period och dessutom det extra jobb det innebär med kampfiskar att sära på alla hanarna och ha dem i egna kar. Det skulle inte jag själv aldrig orka med.
Ärligt, om du inte får de levandefödande fiskarnas yngel att överleva så har du en bit kvar till att fixa en kampfiskodling. Tyvärr.
Om du inte är så bra på engelska så brukar det alltid finnas nån knapp från google så den översätter all text till svenska. Då får man räkna med att en hel del ord som man använder inom kampfiskar inte kommmer översättas rätt men du kommer iaf förstå de mästa och viktigaste.
Grejen är dom också att vi faktist har försökt beskriva det viktigaste punkterna för dig om och om igen. Det kommer stå exakt samma sak på den där hemsidan som det vi skriver nu. Så ta till dig det. Vi kan låta som sura forumnördar ibland men det är för att vi vill att du ska veta vad du ger dig in på och det är mer jobbiga sidor än lätta sidor när det gäller odling, vilket man bör veta. Speciellt om man är 12 år och inte haft fiskar speciellt länge.
Läser man på om guppys så finner man faktiskt en hel del fakta som säger att guppys faktiskt mår bäst i bräckt vatten.
Sen måste jag säga; tjejerna ovan är 10 respektive 12 år gamla. Ni äldre borde ha så pass vett att ni tilltalar dom med ett språk och på et sådant sätt som är lämpligt för deras ålder =/ Jag tycker det visar på stort intresse när det finns så pass unga medlemmar på sajten.
#47 #48 var bara onödiga komentarer, som ni kan diskutera via PM om ni anser det nödvändigt. #48 Om du anser det vara fel att hon ställde ytterligare en fråga i en "gammal" tråd, varför lägga ner energi på att svara?
Jag har den största respekt för din kunskap Lindzen, men nu tycker jag nog att svaren blev lite väl hetska med tanke på åldern på trådens frågeskapare 
Så synd att du känner så. Själv tycker jag att Lindzen gjorde rätt. Forumet inriktar sig inte på barn, och frågar man en fråga och sen är ovillig att vänta på ett svar, och inte läser svaren, så ser jag inte hur man hör hemma i forumet alls (oavsett ålder).
Om ingen säger ifrån kommer det aldrig ta slut heller. Och jag ser hellre att någon informerar, först snällt, och sen med en hårdare ton om så behövs, än att någon står och gapar efter svar utan tålamod och tar upp onödig plats i forumet.
Eftersom det inte ens är tjejens egen tråd, utan sanibels, tog jag en fri ton i tråden. Min fråga till Lindzen var inte riktad specifikt mot någon, utan en fråga som täcker alla de 10-tals tjejer och killar som varje månad kastar sig in i uppfödning utav kampfiskar utan kunskap (och ibland utan viljan att lyssna på svaren de får).
Du har verkligen mycket tålamod, dynamitella. Hur orkar du med alla som inte ens lyssnar på råden första gången?
Mvh Kajsa
Jag vet inte om du var sarkastisk eller inte, men hoppas inte det! Haha.
Men oavsett vilket, så har jag noll tålamod :( I många fall hör jag inte hemma i forum.
I verkliga livet, om jag känner att någon är dryg eller inte vill ta åt sig, så går jag därifrån eller är tyst bara. Jag är också alltid väldigt artig och noga att inte låta hård.
Men det är VÄLDIGT svårt att göra "allvaret" förstått utan att låta hård här på internet genom skrift. I många fall krävs det glada gubbar och uppmuntrande ord för att få fram en enkel mening. Som alla i forumet säkert har sett så är jag glad för smilysar när det är enklare saker vi snackar om :) Dessa försvinner så fort jag tar något på allvar, tyvärr.
Nu skapar jag en tråd för denna diskussionen, känner att detta behöver redas upp en ggn för alla.
Skäms faktiskt för er ruskigt taskiga attityd.
Att vuxna människor beter sig så illa är tragiskt!
Ge tjejen information, länkar att läsa, -på svenska, hon är ju inte gammal.
Och låt henne försöka, ge konkreta tips i stället för att vara dryga och översittare.Skäms!
Till TS, testa du att odla, men först, kolla om du kan få lämna in fisk på din lokala fiskbutik om du inte rer ut det.
Skaffa mängder och åter mängder med glassburkar att ha som temporära hem till fiskarna.DU får byta vatten i dem varje dag, blir rätt tråkigt i längden..
Eller om du har lite pengar över, köp yngelkassar, som du kan ha i ditt vanliga akvarium, räcker dock inte så långt, men blir enklare med vattenbyten.
Vill du vara avancerad och kan få hjälp av någon händig vuxen, åk till biletema, de har genomskinliga plastskivor som går att såga till och silocona ihop en lång radda med små lådor, tänk dig ett cd ställ, men med större hål för "skivorna", borra hål emellan alla facken mot botten, så vattnet kan rinna emellan alla, så går vattenbytet enklare.
Har du någon som kan hjälpa dig med detta, så kostar inte denna metoden allt för många kronor.
BLir det för många yngel och för mycklet jobb, köp en större fisk som äter fisk, så är problemet löst. ;)
Lycka till!
Det måste vart det sjukaste rådet jag någonsin hört? Är det så du löser dina problem? "Köp en större fisk som äter fisk?"
Kan inte låta bli att vara riktigt grinig nu, alltså var har du varit hela tiden #95? Klassiskt att folk dyker upp när de känner att de kan leka konstapel moral. Dom har alla fått korrekta råd och ordentligt med info och att de sedan inte vill lyssna på dem, så blir folk irriterade. Senast jag kollade på var hela den här tråden full av info på svenska och svaren på hennes fråga finns redan!
Hur kan man rekommendera någon att odla fisk på en höft utan att det går riktigt till? Det är inte direkt stenar utan djur!
Dåligt.
Barnen i fråga (Jo, 10-12 år är barn) har ju inte ens sagt sig vara barn från början, utan har fått svar som vilken vuxen som helst. Det är när någon gjort sig besväret att kolla deras profiler som det kommit fram att de är tämligen unga. De har ändå fått bra svar, raka ärliga svar, på svenska. När dessa inte gått in har det hänvisats till andra sidor. Varav många är på engelska. Tja, visst, läser man inte engelska så bra är det ett problem, men det har ju Google försök lösa åt oss. Att deras översättningar ibland är mer humor än nytta är en annan debatt.
Det där med vad som är dryga svar och inte ligger ofta i läsarens tolkning, jag tycker inte att det var dryga svar i den här tråden. Ja, inte förrens samma sak frågades för tredje gången utan att tidigare svar verkar ha blivit lästa. Då anser jag det vara helt okej att bli lite dryg. Alla kan inte vara som mormor som ändrar sig bara man frågar tillräckligt många gånger. :) (Jodå, min mormor var sån, min mor avskydde det. Nu är min mor själv mormor och hon gör samma sak. Jag avskyr det, men inser att jag säkert kommer vara likadan när mina troll får barn…)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Får be om ursäkt om jag har låtit sur i vad jag skriver men ibland så läcker tyvärr irritationen in, tror faktist det är första gången som det händer. Jag är inte mer än människa. När jag skriver så långa texter som jag gör varje dag så struntar jag helt enkelt i smylisar och av någon anledning så tycker folk att utan smylisar så är man hård.
Jag försöker inte göra annat än hjälpa den här tjejen med att ha alla förutsättningar för lyckad odling, men finns det ingen vilja att ta åt sig det man lägger ner tid att skriva så vet jag inte vad jag ska göra när hon ändå fortsätter fråga saker jag redan skrivit.
Kan också meddela att det inte finns sveska sidor med RIKTIG fakta om kampfiskar. Det gör inte det för jag tror inte det har varit speciellt intressant förens nu på senaste året. Det finns inga stora uppfödare här i Sverige som har den erfarenheten och jag tivlar på att thailändare eller amerikaner tänker skriva på Svenska..
#99 har läst det du skrivit och inte uppfattat nån irritation utan bara uppfattat det som information.
smilysar behövs inte alls överallt.
tar ju tid att klicka dit dom och då missar man det man vill skriva.
# 95, "Låt henne försöka", Azzå, jag vill inte vara otrevlig, men fiskar är inga leksaker som man bara "testar" med. Både dynamitella och Lindzen har gett henne goda råd, som hon inte tar till sig. Man kanske ska börja med typ guppys istället för kampfiskar när man är 12 år och inte värkat haft akvarium speciellt länge! Jag skriver detta utan tanke på ålder, hon kunde lika gärna vara 20 år.
Mvh Kajsa
Jag har haft akvarie hela mit liv fast dom var inte mina när jag var mindre, förlåt för att jag har gjort typ ett bråk jag får väll försöka någon annan stans! glad för den hjälp jag fick. :)
Absolut inget personligt påhopp ;)
okej! ;)
Det är bara ingen lätt grej man gör i en handvändning. Det kostar ganska mycket pengar, tar stor tid, och ska gå till på rätt sätt så att fiskarna mår bra med. Det finns inga genvägar. Man måste skaffa artemia och kläcka dem varje dag och byta vatten lika ofta. Tror faktiskt inte någon som är så ung orkar med eller reder upp det. Man får nog hs föräldrar som är kunniga och vet hur man gör. Det är därför alla vill avråda till att försöka eftersom det med stor sannorlikhet inte kommer bli bra. Och man vill ju fiskarnas bästa.