Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1566 ggr
Mysisa
0

Mina äppelsnäckor äter upp alla växter

Jag har ett gäng äppelsnäckor i alla mina akvarium.

Pomacea diffusa är det jag har och dom ska inte äta växter, har jag fått mutant sniglar eller har säljaren lurat mig?

Vad kan jag göra för att få dom att sluta äta växter? Jag har inte en enda flytväxt kvar nu.

Snäckorna får algtaletter kokta grönsaker + att jag alltid matar fiskarna för mycket så det finns gott om fisk mat. Men ändå äter dom upp mina växter och lämnar kvar algerna… Skrikandes

minavitas.wix.com/kennel

[dynamitella]
0

Snäckor är inte algätare :) De äter vad som finns. Finns smaskiga växter, så äter de tyvärr dem också.

Jag har haft tur och fått behålla mina växter nu, men har haft problem förut.

Det jag fick göra var att 24/7 ha broccoli i akvariet. Jag tog en bit på 3x4 cm och tryckte fast på en grillpinne. Den sattes sen ner i karet, och togs upp efter 12-24 timmar. VARJE DAG. Det är irriterande ibland att behöva göra det, men så fick jag göra för att mina äppelsnäckor skulle vara mätta alltid :)

Men du kan också blivit lurad (av misstag eller ej). En ordentlig bild eller två kan hjälpa oss att fastställa arten :) Du kan ta ur snäckan ur akvariet och fota med blixt, om du inte får en bra bild i akvariet.

Mvh Dani

Mysisa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om det är den bästa bilden, men det syns iaf att det är snäckor på kortet.

Kan knäppa fler kort som det kanske syns bättre på men då vill jag veta vad på snäckan jag försöker fånga på bild

minavitas.wix.com/kennel

[dynamitella]
0

Jo.. de ser ut som vanliga äpplen.

Snurren på skalet kan skilja sig mellan de olika arterna :) Jag har ett skal här hemma från min första snäcka, och det skalet har en spikigare topp och fler varv i snurran.

.. Men dina ser ut att ha 4 synbara + 1 pytteliten. Så det stämmer med antalet.. De kanske bara gör det av ren instinkt.

Vad har du för växter? Mina äter upp specifika sorter..

Mysisa
0

Ok då behöver jag inte känna mig lurad iaf Glad

Jag är jätte dålig på växt namn så jag vet inte helt säkert vad dom heter, men det är speciel två som är utsatta, ceratopteris och alternanthera cardinalis tror jag dom kan heta.

Men det är bara i ett kar alternantheran blivit uppäten, ceratopterisen är helt slut i alla kar.

Övriga växter verkar dom lämna ifred

minavitas.wix.com/kennel

Stoodyear
0

Jag som precis beställt äpplen! Vad är det för flytväxter som dom käkat upp förresten? Och #3 vilka är växtsorterna som de föredrar? Tungan ute

Mysisa
0

Skrev i inlägg 4 vad jag tror växterna heter som dom käkat upp hos mig

minavitas.wix.com/kennel

Stoodyear
0

Missade helt, måste skrivit typ samtidigt!

[dynamitella]
0

Mysisa:

Ceratopteris Thalictroides förstår jag att de kan ha ätit, då den är ganska sladdrig och aptitretande. Men den röda tjocka växten förstår jag mig inte på! :)

Mina har bara gått på vallisneria, limnophila aromatica, hygrophila polysperma och sessiliflora.

Mysisa
0

Mina låter  vallisnerian, sen har jag ingen aning om vad övriga växter heter…

Då får det li tjockare flytväxter i fortsättningen

minavitas.wix.com/kennel