Vilka fiskar?
Vilka fiskar kan man ha i ett 54L akvarium? Och hur många? =)
Mina slöjstjärtar fick ju flytta till ett störra akvarium hos min kusin (500L) när jag fick reda på att jag vart väldigt olaglig!! Men nu undrar jag vad jag kan ha i mitt akvarium. Det bor just nu ett par äppelsnäckor där med. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Kanske en Kampfisk om du planterar den tätt, ja är galen i dom tror du blir lika galen i dom som jag ;)
#1 Ja kanske! Kan de gå tillsammans med snäckor? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
kolla på dessa sidor
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1
men i mitt akvarium har jag 25 grader
#5 Tack! Ska kika! :)
// Anka
Jag skulle kört på några guramis tex dvärggurami och ett stim rasboror tex dvärgrasbora, det är effektfullt och inte speciellt krångligt. De fiskarna passar bra ihop, kommer från samma kontinent och ställer ungefär samma krav på vattnet och vill ha samma temperatur.
Till skillnad från kampfiskar som man i regel gör bäst i att hålla ensamma och i ganska varmt vatten.
#7 Hm… Vad är det för några fiskar? :)
// Anka
#7 Aha!! Såna hade dem på Arken idag :-)
Har du någon info om de? Hur många får man ha i ett 54L? Och går de ihop med snäckorna? :)
// Anka
Jag hade nog tagit fjärilsciklider! Om du får tag på ett par så kommer det bli bra skulle jag tro :) Har sett i butiker att det finns många fina färger också!
Lycka till!
Angelica
Dvärgguramin är en labyrintfisk, vilket innebär att den kan ta luft ifrån ytan. Precis som kampfisken. Den kommer från Asien där den lever i ganska stillastående vatten. Förutom att den är otroligt fin så är den hyffsat lättskött. Läs mer om den här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237 Samt den finns i fler läckra färgkombinationer.
Läs mer om dvärgrasbora här:http://www.djurmagazinet.se/index.php?option=com_flexicontent&view=items&cid=61:rasboror&id=416:dvaergrasbora&Itemid=1286
Även andra guramis skulle gå, som Honungsgurami eller pygmégurami.
Ett par skulle funka fint i ditt kar, skall man ha flera så skulle jag rekommendera fler honor till hanen. Skaffa ínte fler än en hane, då kan det bli bråk. Dom fungerar säkert utmärkt med snäckorna.
fjärilciklid skulle inte jag ta! de har höga krav på pH:t men Kampfisk däremot är tålig som attans!
I mitt egna 54L har jag ett par fjärilsciklider och ett stim kolglödstetror. Tyvärr kan fjärilarna vara känsliga, men dem är himla mysiga fiskar och en riktig favorit hos mig.
Nja höga krav på ph vet ja inte, de går att ha den i upp till 7,5, men för nedsmutsning kan dem vara lite kinkiga!
Hm… Jag tror jag siktar på guramis då :-)
Fjärilscikliderna var fina, men de föll mig inte riktigt i smaken på "formen" eller hur man ska säga :)
#12 Hur ser man skillnad på hanar och honor på guramisarna? :)
// Anka
Det är löjligt enkelt, honan är ofta silveraktig och mindre. Hanen är större och väldigt färggrann! Men detta lite beroende på färgvariant, den vanliga varianten på Dvärggurami som är blå med röda ränder är honan iaf grå.
Många har fått intrycket att dem är skygga, men jag tycker motsatsen. Det är jättetrevliga fiskar, men mycket växter och gömställen gör att dem blir mer framåt :) Sedan så gör det stor skillnad om man sitter mycket vid akvariumet, dom kan då nästan bli tama! Mina honungsguramis "älskar" mig för jag innebär mat, men de är livrädda för min pojkvän. Så de lär känna sina människor och det tycker jag är fantastiskt roligt :)
#17 Aha! Ja, men då blir det till att inreda akvariet och se om vi får hem några fiskar då! :-)
Jag sitter jättegärna vid akvariet och fotar eller bara tittar på färgerna! Jag kunde klappa mina slöjsjärtar och göra små "trix" med dem, typ simma genom handen om man håller så det blir som ett "hål" mot ena väggen, var jättekul! Men det blev ju slut med det nu :( Men nu mår det i alla fall bra!
Får se vad Arken har för färger, annars har vi en fiskaffär på andra hållet, där vi säkert kan hitta någon :)
// Anka
Mycket gömställen av typ rötter och mycket växter, gärna flytväxter så kommer dem trivas utmärkt. Om du sitter där ofta kommer dem garanterat komma över sin skygghet. Dock kan det nog tag några dagar i början innan dem kommer fram ordentligt. Köp gärna röda mygglarver, det är riktigt "godis" för dem
#19 Det ska jag göra! :)
Vart hittar man sådana? Ska de vara levande? Har lite svårt för sådant nämligen ;)
// Anka
nej de är frysta :)
#21 Bra! :)
// Anka
Tyckte också sånt var otrevligt men man vänjer sig, frysta är inte lika jobbigt. Och man kan bryta en bit genom förpackningen och lägga den i lite varmt vatten så den tinar. Sedan bara att hälla i. Så slipper man ta i det. Vilket man helst inte ska, då det kan skapa allergi. Jag är dock inte ett dugg allergisk emot det, men har hört att vissa får reaktioner.
Är dock värt det "krånglet" eftersom fiskarna blir så glada!
#23 Aha, vet du vart man hittar det? :)
// Anka
Javisst, det är bara att fråga på zooaffären!
#25 Okidoki! :)
Då får vi se, tror vi börjar skaffa växter nu till lovet, så ser vi hur det blir :)
// Anka
Röda mygglarver är inte det bästa soms agt så kan det framkalla allergi o dessutom ge förstoppning hos fiskarna.
Svarta och vita mygglarver är bättre, sen finns det massor av andra frysfoder med som är populära tex artemia o cyklops osv.
Att dem skulle ge förstoppning har jag aldrig hört eller erfarit under alla dessa år så den chansen är nog liten. Fiskarna uppskattar röda mest, det är som "godis" som jag skrev ovan. Mina guramis ville inte ens äta svarta mygglarver, det tog flera veckor innan dem vande sig. Dessutom innehåller de svarta mer "klumpar" som ofta är för hårda för dem att få ner. Kan därför fastna i munnen och orsaka kvävning (hade en fisk i förra veckan som senast, svalde en svart mygglarv och inte fick verken ner eller upp den)
Ta vita i sådana fall, de har jag ingen erfarenhet av.
Okej! Tack för hjälpen! :)
// Anka
Finns många fiskars om dött av förstoppning genom röda mygglarver (tex kampfiskuppfödare) så jag skulle aldrig någonsin ge det när det finns mycket bättre foder att ge.
Mina guramisar älskade när de fick artemia och cyklops. De fick även levande svart amygglarver som jag håvade upp själv och det älskade de, även deverse andra djur jag håvade upp (nu är det ju fel årstid för det men på sommaren går dte ju)