Vita prick?
I morse när jag tände lampan i karet såg jag vita prickar på några av mina platys (3 av 4) de var inte där igår när jag släckte, så det har kommit över natten.
Jag gjorde rent pumpen igår då den pumpade dåligt o det blev då ett litet vattenbyte (5 liter, karet är på 98 liter).
Fyllde då på med vatten som blev 1 grad varmare än normalt (var inte meningen brukar annars fylla på med kallt vatten).
Prickarna satt på sjärtfenan, 1 prick på ena honan, 2 prickar på hanen, o 3 prickar på en annan hona.
Ena honan var på botten när jag tänd emen kom upp o åt så fort hon upptäckte att det var mat som kom (de åt bra igår kväll med).
Så vad tror ni är det vita prick eller nått annat?
Sista Platy honan visar inget o inte de andra fiskarna heller (3 albino corydoras o pga färgen är de ju svåra atts e prickar på).
Räkor o äpplen finns med i karet o de var som vanligt.
Vad tror/tycker ni, ska jag avvakta eller börja behandla?
Vad ska jag behandla med då?
HAr en medicin som heter medimore som enligt förpackningen ska ta vita prick.
Har även sterazin (mot parasiter) o en annan i samma märke (en rund liten burk med grönt på, medicinen börjar på m iaf) men på den står det inte att den tar vita prick.
har även salttabletter hemma (bad i 30 min med dessa) o en annan medicin jag ej kommer ihåg namnet på (man badar med den med i 30 min o den tar bakterier? om jag minss rätt) kan kolla upp exakt vad de heter när jag kommer hem (är på jobbet).
Jag skulle behandla o höja temperaturen. salt e inte o rekomendera då corys dj vill ha dr. behandla direkt så finns de större xhans o bota lycka till!! :)
Kram /Tess
Nej salt tänkte jag inte hälla i karet. Som jag förstått måste jag behandla i stora karet o då plocka ut snäckor o räkor. Höja temo blir svårt då jag inte har nån doppvärmare
Oj va jag skrev konstigt. min tele e knas. ja de e ju lite känsligt men snäckorna och räkor… :( Oki, kanske därför du fått vita prick om du ej har doppvärmare så kan temperaturen svaja en hel del. och vissa är känsligare än andra för de o då kan de bryta ut. :(
Kram /Tess
Ja doppvärmare har inte behövts har haft 28 grader ändå i karet sen det startades sista tiden har det gått ner tull 26 grader o det har alltid bara sjunkit 1 grad på natten. Ska förbi djuraffären på väg hem de hade rea på doppvärmare så kan köpa en. Vilken watt bör jag ha? Karet är på 98 liter.
De räcker nog med nån på typ 75 kanske. men fråga i butiken! När jag behandla mitt ciklidkar så salta jag o höjde till 30 grader. de blev friska på 2 dagar. Men som sagt inte o rekomendera med corys.
Kram /Tess
Jag fick eftermiddagen ledig så är hemma o hller på med karet.
Räkor och snäckor flyttade på och en doppvärmare isatt den står nu på 28 grader (men har inte hunnit värma upp än).
Fick även en medicn med mig hem som heter Exit som ska vara för vita prick.
Men de tyckte jag kunde prova med den Medimor jag har hemma redan då det står på en engelska biten iaf att den fungerar på vita prick, i den svenska texten står det tat den är verksam mot :
Protozoer tex ichtyyobodo (tidgare costia), chilodonella, ichhtyophthirius. Bakterier tex columnaris.
Svampar tex saprolegnia
Den ska väl ta vita prick då va?
cambomba (finflikiga blad kunde skadas står det så jag plockar ut den då o även jälörten då den ser ju nstan likadan ut men de andra växterna bör väl klara sig (bacoba, valle, anubias, javamossa, polysperma o nån röd växt med blad liknande polysperma)
Sådär första medcinerings kuren avklarad.
Prickarna försvann redan 1 dygn efter att jag började behandla men återkom för 3 dygn sen för att sedan försvinna på 1 dygn.
Tolkade det som att de första dog rätt fort men sen kläcktes det nya och dessa har alltså oxå dött nu.
Men jag kommer o köra en omgång till nu på en gång, för det var nödvändigt eller hur?
De är annars pigga och glada små fiskar som har ynglat av sig ännu en gång under tiden så nu simmar det 2 kullar runt där, en orange o en blå kull jättefint.
Alla yngel mår bra de med så.
Det var enr ätt bra medicin när det kom till mat och så.
man ger medicn dag 1 och 2.
dag 3 gr man ett 30 % vattenbyte o börjar mata, dag 7 i med medcin igen o så dag 8 30% vattenbyte o börja mata.
Idag är alltså dag 8 och jag ska göra ett vattenbyte o ge lite mat.
Sen imorgon tänkte jag börja om hela kuren (dag 1 igen).
Ser ju lite tomt ut utan de växter jag fick plocka bort (cabomba o gälörten tålde ej medicinen stog det på så de fick flytta ner till lilla karet).
men växterna lär väl inte bära på sjukdomen?!