Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 9008 ggr
Sloj-border
0

behöver snabb hjälp!!!

hej! jag har vart i kroatien ca 2 veckor och nu när jag kom hem var 2 av mina älskade slöjstjärtar döda (älskar/de dom så fruktansvärt mycket och jag mår jätte dåligt för att dom dog, saknar dom så himla mkt!!:'( ) men jag hade ju 3 slöjstjärtar och 1 överlevde (orsaken till att dom dog var nog för att klantiga dumma jag inte hade dragit för rullgardinen i fönstret så det var jätte varmt! 29 grader i akvariet!! stackarnaa!! :'( ) den som överlevde heter darling och han har fått en böld mellan ögonen :S han är ett teleskopöga) och så är han jätte hängig men när jag kommer med handen eller knackar på akvariet så piggnar han till och vill fram och naffsa :P men annars ligger han på botten med fenorna nersänkta.. och så har han massa små små vita prickar på sej.. kan det vara den där sjukdommen? (som jag inte vet vad den heter.. vitaprick eller nått???)  och vad kan bölden vara för nått? den är lyp lika stor som en ärta och det är som att "ärtan" sticker halvvägs upp om ni fattar? och som sagt är den precis mellan hans gulliga små ögon. och jag har gjort vattenbyte och fixat så tempraturen är ck 23-25 som dom alltid hafft.

SNÄLLA HJÄLP??! Gråter

kent
0

ja du det låter som vita prick men det bryckar man inte få om det är varmt i vattnet. kan du kanske försöka att få ett kort på det ?.

dannydell
0

Det låter som att darling har hått någon typ at infektion. När vattenkvaliten försämras på guldfiskar/Slöjstjärtar så försämras även deras imunförsvar, detta gör att dom bakterier som naturligt finns i deras kropp bryter ut. Testa och köra par doser med furanol eller liknande så kan det hjälpa. men jag tror att det kan vara ganska kört! Men sörsöka måste man ju.

Det kan mycket väl vara vitaprick. Flesta fiskar som blir sjuka och mår dåligt får vitaprick för eller senare. Vitaprick måste behandlas snabt.

En bild underlättar ju allt dock!

Sloj-border
0

jag ska ta en bild på han så snabbt jag kan! tack så hemskt mycket för hjälpen hitills! ska hitta kameran först bara.

Sloj-border
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild som man ser "knölen" ganska bra.

Sloj-border
0

och här är en bild i profil. om ni tittar på vattenytan där det speglas uppifrån så ser ni att han är hanska vit där. han mår också sämre idag! :'( mer hängig mm. och mycket mer vit kring ögonen mm. :(

Sloj-border
0

"knölen"

Sloj-border
0

ussh! nu måste jag nästan avliva honom!! :'((((( han lider och mår inte alls bra! alla fiskar kommer och biter honom och han åker bara med i strömmen från pumpen tills han krockar i nått :'(( vad tycker ni jag ska göra?.. han blir bara sämre och sämre.. jag tror inte han har en chans att överleva :'(((  och så simmar han jätte snett mm.Gråter

kent
0

det låter inte bra …jag tyckar du ska avliva honom nu då slippar han lida mera.

rostfalgen
0

Jag tycker synd om dig, min dvärg Gurami dog i natt saknar honom väldigt mycket Gråter

men naturen har sin gång tråkigt nog

rostfalgen

Sloj-border
0

okej :(( men hur ska jag avliva min stackarns älskling? (nu kan han inte ens äta! :'((((   ) kan man he honom först i lite kolsyrat vatten så han blir lite groggy och sen då??

#9 nää vad tråkigt!!! :((((

rostfalgen
0

Det låter grymt men det bästa du kan göra är att koka upp en kastrull med kokhett vatten och sedan släppa ner honom där

han dör garanterat direkt utan att han måste lida

rostfalgen
0

Hur gick det för din stackars slöjstjärt ?

TccT
0

Att koka vatten är inte ett ok sätt att avliva på. Här kan du läsa om olika sätt http://213.180.95.58/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=57=72&Itemid=57

rostfalgen
0

Tror du att en liten tjej på 13 år vill göra något av följand aternativ ?

1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).

2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).

3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.

4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.

Skulle du rekomendera din egen dotter att utföra något av dessa alternativ ?

dannydell
0

Ta med din fisk in till din närmaste djuraffär. Dom kan säkert hjälpa dig med att ta hand om din fisk. dom vet hur man kan avliva dom på ett bra och effektivt sätt. har du försökt att medicinera honom?

LisenN
1

#14 Är det då okej att rekomendera att hon lägger firren i kokande vatten? Det är djurplågeri och inget jag tycker ska uppmuntras.

Vad är det för fel med att barn får lära sej hur man på bästa sätt gör slut på ett djurs lidande?

När man har djur så kan man helt enkelt inte bara se till vad man själv tycker är otäckt och vad man blir lessen av, djuren går först!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

TccT
0

Det är inte svårt att följa dom reglerna även om kan kännas jobbigt. Är det barns fiskar kan troligen någon vuxen hjälpa till. Ett hårt kast i backen går snabbt och fort för fisk i den storleken att somna in.

Man får inte glömma att det är stor skillnad  storleksmässigt på till exempel en neontetra och slöjstjärt. Kokar man vatten dör säkert neontetran fortare än en slöjstjärt

Jag har en sexårig son som har sett avlivning av fisk.

Sloj-border
0

tack för hjälpen och alla tipps! :) min älskling är nu död :'( han dog av sej själv innan jag han avliva honom :( men det var tyr för jag hade haft så himla dåligt samvete :(( jag vet att det är värre att låta den lida (och jag skulle avliva den) men ussh så hemskt! asså mina slöjstjärtar var som typ en kattför mej! jag älskade dom så! och det känns hemskt att tex skära av halsen av sin katt eller lägga den i varmt vatten mm. jag har ingen aning vilken metod som är bäst men jag tror nog alla är lika bra! :) men som sagt jag hatar att "döda" levande varelser!! :'((

R.I.P Daisy, Darling och Dream Perl! :'( <3 jag älskar er fortfarande! ni kommer alltid att simma kvar i mina akvarium! och komma fram och naffsa mej på handen och allt underbart ni gjorde. förlåt mej mina älsklingar!! <333<333Gråter

KerstinL
0

*tröstkramar* Gråter

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

PansarPlaty
0

Usch, det är aldrig kul att avliva djur. :S Första platyn jag blev tvungen att avliva högg jag huvudet av men eftersom att det verkade som att fisken fortfarande andades efter att huvud och kropp var separerade så slår jag helt enkelt ihjäl ev. fiskar som behöver avlivas. Det låter grymt men de dör på stört bara man ser till att slaget är nog hårt. Vid nedfrysning så finns tydligen risken att de vaknar ur 'koman' och dessutom får de panik när det bildas iskristallet vid gälarna så jag har aldrig och kommer aldrig använda det sättet att avliva. Att koka fisken känns lika illa. Och jag är en sån person som inte ens dödar insekter. ^^' Släpper till och med ut mygg ifall de hittar in i lägenheten.

Alla beslut som gäller avlivning är oerhört svåra men i och med att vi väljer att skaffa djur så har vi även ett ansvar att göra deras liv så bra som möjligt och att avsluta det på ett skonsamt sätt när det väl är dags.

Bellabong
0

#20 trodde jag var ensam om att jaga myggor och släppa ut dem i friheten hihi.

Ja avlivning är fruktansvärt, gjorde det själv för första gången i sommras, grät och skrek allt om vart annat, men fisken led jättemycket och min sambo som annars får avlivnings uppdragen skulle vara borta hela helgen. Krossade huvudet med en hammare, det var det enda jag kunde komma på. Vet inte om det är bästa sättet, men hon dog omedelbart.