Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1455 ggr
Lamina
0

Mina snäckor har dött! :o

Det händer lite då och då att mina snäckor slöar till och bara ligger på botten utan att reagera på nånting. Jag brukar ta ur dom ur karet då, för att se till att dom får luft, och lägga i dom igen när jag ser att dom börjar röra på sig lite. Oftast brukar dom pigga på sig av det. Jag har ju iofs alltid varit lite orolig över det, men när jag frågade om det här så fick jag till svar att det tydligen skulle vara normalt. Men nu har 2 av dom gått och dött! Den ena, hannen, dog igår tror jag. Han har legat på botten i flera dagar och inte reagerat när jag tagit upp honom, inte ens när jag petat på honom. La honom i syrrans kar istället i hopp om att han kanske hade något problem med vattenkvaliteten och skulle trivas bättre där. Men han flöt bara runt på ytan en hel natt innan jag gav upp. Nu är det den stora honan som jag tror har dött. Hon har legat på samma ställe i en 2-3 dagar nu (kanske mer, ser ju inte så bra i akvariet just nu). Jag tog upp henne i förrgår och då rörde hon på sig lite, men sen dess ingen reaktion… Tänkte jag skulle låta henne ligga ett tag till och se om hon, mot all förmodan, piggar på sig. Men jag har flyttat den sista snäckan till syrrans kar så den inte ska känna sig ensam (och för att undvika att riskera att den blir sjuk också, om det är något med vattnet), och där rejsar den på.

Jag kan bara inte förstå vad som gått fel..? Vattnet ser ju iofs förjäkligt ut (gruset har färgat av sig) men kvaliteten är det inget fel på. Alla värden är normala enligt mina mätstickor. Startade upp karet förra Fredagen och tog då med så mycket vatten från det gamla som möjligt. Vart ca 50% nytt vatten, inte mer än vad jag körde med när jag storstädade akvariet, så det borde dom ju ha klarat. Tycks ha övermatat lite, för jag fick en rejäl alginvasion. Men vattenvärdena var/är som sagt normala, ingen nitrit/nitrat förgiftning, och fisken och den sista snäckan tycks ju må bra. Kan det vara så att dom förätit sig på alger..? Eller vad har jag gjort för fel..? Gråter

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Eldtussen
0

Snäckor kan ligga stilla mycket länge och du behöver inte ta upp dem för att dem ska få luft. Kan hända att vattnet är lite för "rent", snäckor gillar inte för "rent" vatten :) Men det går ju till sig snart!

Ta bara upp dem och peta på dem och se om du får en reaktion.
Och LUKTA på dem. En död snäcka luktar URBAN!!! Du känner direkt ;)

[dynamitella]
0

Skulle nyss säga samma sak. Jag har en snäcka här hemma som har flutit runt i en vecka. Jag tar upp henne dagligen och petar på henne och luktar. Skulle absolut inte ha råd med amoniak i karet eftersom jag har yngel.

Men ibland gör de så helt enkelt. Lägg en broccolibit framför dem, och ha tempen på exakt 25 grader. Ibland måste man höja en grad, och ibland hjälper ett svalt vattenbyte.

Men vissa snäckor trivs helt enkelt inte vad man än gör. Jag "föder upp" äpplen själv, och har inte haft problem. Men min mormor däremot har haft tre dödsfall och denna rosa snäcka som jag tagit hem är nog inte alls road.

Lamina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så dom trivs helt enkelt inte då? För att dom brukar ju som sagt göra det för jämnan… Syrrans snäckor far runt som dom aldrig gjort annat, dom verkar trivas. Men nu flyter min snäcka runt i hennes akvarium och beter sig på precis samma sätt som dom andra 2, inte alls med andra ord.

Vad ska jag göra för att dom ska trivas bättre? Mata mer? Höja temperaturen? Jag håller alltid en temperatur på minst 26 grader och brukar lägga i en ny algtablett så fort jag sett att dom ätit upp den gamla. Är väl inte jätteduktig på att ge grönsaker, men dom får en brocolibit eller vad annat jag kan hitta då och då.

Brukar byta ungefär en halvliter/liter vatten om dagen, men har varit väldigt dålig på det den sista veckan. Har varit massa annat som kommit i vägen. Kan det vara därför dom inte vill vara med just nu?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[dynamitella]
0

Hur stort är karet?

Vilka invånare?

Hur mycket växter/vad för växter?

Vad för pump/filtersystem har du?

Beroende på vad du svarar kanske vi kan se problemet tydligare.

Mormors problem med sina snäckor var att hon fick nitrit, och sen bytade ut 100% av vattnet. Först fick snäckorna en chock av nitriten, och två dog. Och sen dog en av vattenbytet.

Har du bra filtrering och snabbväxande växter (hornsärv, vattenpest etc) så hjälper det till att filtrera vattnet. Det är nog bättre om du gör ett 30% vattenbyte i veckan, eller kanske ett 15% två gånger i veckan. Att byta lite varje dag, och plötsligt inte göra det, kan förstöra hela balansen :P

Lamina
0

30 liters. 1 Kampfisk och 3 halvvuxna snäckor plus ett guppyyngel som måste ha kommit med mossan, har försökt fånga in det och sätta in det i syrrans kar, men det är en slug jäkel… Växter, har en del, men är inte hundra på vad det är för något. Fick 2 burkar med Echinodorus tenellus av en kompis, lite vattenormbunke, fast den har nog gått av, något som ser ut som en svärdsplanta, fast kanske med lite smalare blad och 2 små växter varav den ena tror jag också är någon form av Echinodorus. Och så lite Javamossa. Pumpen fick jag med när jag köpte akvariet, den ska vara "räksäker" och blåser bubblor om man sätter fast en luftslang. Har den bara på någon timme om dagen för att få in luft i karet eftersom fisken inte gillar när det är så strömt.

Har flyttat ner den sista snäckan till syrrans kar och bytte ca 50% av vattnet i mitt nu. Ser lite bättre nu och kan konstatera att akvariet är en enda röra. Det är bara E. tenellusen och mossan som klarat sig undan algerna. :( Visst har jag slarvat med vattenbytena, men inte mer än att det kanske blivit varannan dag istället för varje, och då har jag bytt lite mer vatten istället. Har inte haft tänt längre eller kortare än vad jag hade med förra karet. Felet jag gjorde var nog att börja mata direkt jag startat upp karet… Funderar på att sätta ner fisken i hennes kar och starta upp mitt på nytt, med nya växter och allt. Problemet är att hon har guppies…

Snäckorna förstår jag mig ändå inte på, dom har ju som sagt alltid gjort såhär då och då. Och akvariet ser ju förvisso förjäkligt ut nu, men vattenvärdena har jag mätt 1 gång om dagen i 3-4 dagar nu (normalt kollar jag det en gång i veckan) och dom är samma som dom alltid varit. När jag satte ner den "friska" snäckan i syrrans kar for den ju runt och såg så nöjd, så nöjd ut så, men nu har den också gått i dvala… Känns ganska misslyckat när jag inte ens lyckas göra ett gäng äppelsnäckor nöjda… Obestämd

//Lamina

[dynamitella]
0

Men du gör ju inte som man "ska? :) Det är inte så himla konstigt att saker blir konstiga ibland.

Du måste inte göra någon ting. Kommer någon annan med bättre förslag så gör så. Men du får gärna lyda dessa reglerna. Så gör jag, och har aldrig haft dödsfall. Jag får dock dödsfall när jag bryter för många av riktlinjerna jag skriver här. Så prova iaf..

1. Ha ALLTID pumpen på. Hos mig fungerar inte snäckorna i stillastående vatten. Det spelar ingen roll om du har den på en stund på dagen, det gör NOLL skillnad. Absolut inte ett val. Pumpen ger ifrån sig äckliga ämnen när den står avstängd i karet. På så sätt har mina snäckor och fiskar dött av syrebrist.

2. Ha inte äpplen tsm. med kampisen. Kampfisken vill inte ha strömt vatten, men snäckorna kräver någon form av cirkulation. Chansen att kampfisken biter i snäckornas spöt är också stor, så det kan bidra till blygheten.

3. Köp hornsärv, vattenpest, cabomba eller liknande filtrerande växter. Dessa hjälper som sagt till att hålla vattnet i skick. Mossan är också bra. Långsamväxande och tjockbladiga växter hjälper egentligen inte så mycket, de har vi (jag också) bara för utseendets skull :)

4. Gör ETT, MAX TVÅ vattenbyten i veckan. Och aldrig, aldrig, aldrig mer än 50%. 50% gör man absolut inte frivilligt heller. 20-30% gäller, inget annat. Odiskutabelt om inte fiskarna i karet är döende och du inte har något annat val. Ett sådant vattenbyte (med eller utan beredningsmedel) kan ta kål på de flesta känsliga arter, bland annat snäckorna.

5. Slamsug botten varannan/varje vecka. I alla fall så att det aldrig hinner samlas massa bajs på botten. Det kan annars bidra till nitritförgifning, som också kan döda snäckor och kampfisken.

6. Mata med kokta grönsaker i alla fall två gånger i veckan. Jag upplever att mina snäckor sackar ihop och blir långsamma när de bara får tabletter.

Lamina
0

Nu blir jag ju lite ledsen nästan, att det har blivit så fel. Jag har ju bara följt dom råden jag har fått och läst mig till… Obestämd

Visste t.ex. inte att pumpen gav ifrån sig äckliga ämnen eller att snäckor måste ha det strömt. Läste ju på om snäckorna innan jag skaffade dom, och såg inte att det stod det någonstans. Som jag förstår det så kan dom leva i träsk i det vilda, och där kan det ju knappast vara särskilt strömt..? I vilket fall så har jag iaf blivit rådd att skippa pumpen för fisken skull.

Well, jag visste redan när jag skaffade snäckorna att det kunde bli problem med fisken och att han kunde försöka äta på spröten. Men jag hade genast skaffat ett annat kar åt dom om det hade varit några problem. Jag var tydlig med att dom skulle gå med en Kampfisk när jag köpte dom och fick inga "klagomål" på det. Så tog för givet att det skulle gå bra så länge han inte bet på dom…

Växter kan jag erkänna att jag faktiskt inte har läst på så mycket om. Trodde faktiskt inte det spelade så stor roll vilka växter man hade utan bara att man hade några som kunde omvandla/filttrera bort (eller vad dom nu gör) lite av dom dåliga ämnena, skapa syre och se fina ut. Tja, och så hålla algerna borta i viss mån…

Vad gäller vattenbyten så är rådet jag har fått att byta liter varje/varannan dag eftersom karet var så litet och vattnet lätt var för "skitigt" med nitrit och nitrat och allt vad det heter. Slamsuger gör jag en gång i veckan och i mitt lilla kar vart det lätt att jag råkade suga upp för mycket vatten eftersom det handlade om så små mängder. Var bland annat därför jag skaffade ett större och hade tänkt mig att det skulle bli lite mindre vattenbyten iom det.

Får försöka bli bättre på att ge grönsaker helt enkelt. Har iaf sett till att dom fått åtminstonde en gång i veckan, men ska försöka ge lite oftare.

Provade att flytta ner kampisen till syrrans kar för att se om det kanske kunde fungera, och än så länge ser det lungt ut. Det är lite strömt, men bara i ena delen och han verkar trivas ändå. Lite sur blir han när dom andra fiskarna kommer för nära, men annars är han lugn. Om det fortsätter fungera bra tror jag både han och snäckorna får stanna där så skippar jag det lilla karet helt.

//Lamina

[dynamitella]
0

Okej :)

Ja alltså, jag har aldrig heller läst att snäckor måste ha det strömt. Men cirkulationen skapar ju syre :) och syre behöver inte kampfisken, eftersom han andas från ytan. Snäckorna andas också från ytan, men om du då har lite taskiga värden i vattnet (att snäckorna tycker att det är för mycket metaller som koppar etc.), så slutar de ju röra sig, och kan därför inte andas eller äta.

När mina har varit som mest deprimerade har jag tagit upp dem. När de då tittade ut fick de lite broccoli från min hand, och sen satte jag tillbaks dem i akvariet, bredvid broccolin. Sen har det varit bra.

Men visst blir man ledsen? Vi vill ju att våra små djur ska ha det bra :( Jag får ångest varje gång något blir fel i mina kar :(

Lamina
0

Fast jag har ju en luftspalt i karet. Tanken med att ha igång pumpen är att den ska dra ner luft genom röret som sticker upp ovanför glaset och dra in syre genom bubblorna till luftspalten under, typ så. Jag tar ju som sagt upp dom för att dom ska kunna andas om dom blir slöa, fast jag har aldrig tänkt på att ge dom grönsaker för att dom ska komma fram.

Tror för den delen inte att syrrans snäckor har fått särskilt mycket grönsaker i sitt liv. När jag gav dom broccoli så gled dom bara förbi utan att ens titta åt den. Fiskarna däremot slukade den med hull och hår…

//Lamina

[dynamitella]
0

Jag har aldrig träffat på en snäcka som tackat nej till kokt broccoli eller gurka.

Men jag antar att de är olika individer :P

DjurTjejerna
0

intresserad av 2 st äpple snäckor någon som har?

Mvh Stephanie

Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus

Gur4m1
0

De dödsfall jag har haft med ungga snäckor är då jag gjort för stort vattenbyte/nystartat. En del har överlevt- andra kolavippat direkt.

Märker även att de är känsliga mot temperaturvariationer. Kan vara superaktiva när tempen är 25-26 för att nästan gå i dvala om det blir svalare en längre period.

Snäckor äter inte ihjäl sig, de är inte som en del fiskar. De äter, tar pauser, skalet växer (man kan se små piggr i framkanten när de vilar och skalet håller på att växa ikapp- då ska man INTE pilla på dem).

Har man luftspalt i akvariet så ska man inte behöva lyfta ut snäckan för att den ska få luft- detta är snarare ett störande moment och om den piggnar till just då är det väl möjligen 1. Övelrevnadsinstinkt, 2. Att den kom upp ur förorenat vatten där den inte trivs?

Djur sköter sig själva rätt bra :DSnäckor är rätt självgående både när det kommer till när de vilar, äter och ska andas luft. Jag noterr även att snäckorna blivit segare nu när hösten närmar sig- kankse de känner av det? I sin anturliga miljö så lever de i "cykler" där de periodvis går i dvala.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
0

Sen ger syrebubblor inget. :D Gör hellre attdu lyfter på locket någon gång om dagen- men är det inte supertätt så är det knappast någon fara. Syrebubblorna drar ut ämnen ur vattnet som växterna behöver.

Testa koka en grönsak och låt den ligga på botten i ett eller två dygn. Mina snäckor brukar ignorera grönsakerna det första dygnet faktiskt. De glide rrunt på dem, smakar lite men andra dygnet- Då är görnsaken täckt av snäckor som en sockerbit i en myrstack! :D För då har grönsaken blivit lite "mosig och mumsig". Gurka är den enda som går åt "direkt" när det stoppas ner. Testa dig fram. Kan ju vara så att de lider av någon brist? Vissa vitaminer- tex c-vitaminer är ju svårt att ge med torrfoder- men finns i färskare grönsaker osv. Finns ingen risk att de "överäter". Men tänk på att även en snäcka belastar ett akvarium- precis som du inte skulle kasta ner tio fiskar i et tnytstartat kar, bör man inte kasta ner tio snäckor.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com