Lite nybörjar frågor
Hej idag fick jag hem mitt första akvarie på många år (hade som liten ).
Hittade ett begagnat på blocket för 300 kr och enligt säljaren är det på 100 liter. Måtten är iaf längd 74 cm, höjd 38 cm och djup 35 cm, vet inte hur man räknar ur liter ur det.
Fick med gruset de haft räcker det att skölja det i hett vatten eller måste det kokas?.
Fick med pumpen med men utan filter, är det värt o köpa nytt filter eller bör man köpa ny pump helt o hållet?
Det kommer o dröja ca 2 månader innan jag kan köpa fisk gör det nått att det står tomt den tiden?
Ljusramp medföljde.
Doppvärmare och termometer behöver införskaffas antar jag? vi har en väldigt varm lägenhet ligger på 28-29 grader hela tiden så behöver vi en doppvärmare nu p sommaren? Lägenehetn är väldigt varm även vintertid. Förstår att doppvärmarens behov beror på vilka fiskar jag väljer att ha såklart.
Jag läser på så mycket jag kan om uppstart och fakta om fiskar o växter osv.
Men har nån några tips på enkla växter för en nybörjare? Tycker tex flytväxter är riktigt fint.
Jag hade tänkt mig att ha Dvärgrasbora, guppy/endlers, corydoras, äppelsnäckor och räkor i karet (hade från början tänk mig ett större kar) passar även dessa i ett 100 liters? O hur många rekomenderar ni av varje (vet om detd är med o räkna 1 liter per cm fisk).
Nått mer o tänka på i början såhär?
Ah det kommer säkert fler frågor sen *S*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hinner inte läsa igenom alla dina funderingar nu,men det jag la märke till var din fråga om karet kunde stå tomt.
Stod det tomt när du hämtade det? Hur länge tomt?
Silikonet torkar om karet står tomt och kan i värsta fall spricka så karet börjar läcka. Så mitt tips är att fylla med vatten =)
nej det var vattenfykkt när vi hämtade det o vi hämtade det ju idag
men det rä tänkt att ställa in det i klädkammaren sålänge tills det är igång.
En bekant till mig sa att varmt vatten kan innehålla koppar. Men när jag har gjort rent mitt grus så har jag haft lite diskmedel i de och rört runt med varmt vatten och sköjt av och sedan sjölt av med kallt vatten :)
Vet du kanske vad det är för pump du kommer att få med? Om det är en ganska ny så kanske det är dumt att köpa en helt ny.
Jag har det ganska varmt på mitt rum också. Omkring 25 grader nu på sommaren, men jag har alltid fönstret öppet nu på sommaren så de kyls ner hela tiden och jag har hela tiden en termometer i så jag har koll :) Som jag har förstått det så blir akvariet ungefär lika varmt som rumsteperaturen så du kan ju skaffa fiskar som vill ha det lite varmare i akvariet som ex Kampfiskar. :)
Angelica
vilka fiskar jag ska ha är mer eller mindre redan bestämt
det var en enheim pump med enligt djuraffären en riktigt bra sådan öpte nytt filter idag till den.
DU SKALL ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ANVÄNDA DISKMEDEL I GRUSET!!!!
Skölj det i en sil med endast kallt vatten tills vattnet som kommer ut på andra sidan ser rent ut, ta lite i taget.
Filtermaterial är jättebilligt att köpa, så köp nytt bara (antar att det är ett innerfilter utan filtermaterial som du har). Är det bara en luftpump så bör du köpa ett innerfilter.
Jag tycker att du kan starta upp akvariet redan nu, så det får stå igång ett tag utan fiskar. Doppvärmare är inte alltid nödvändigt på sommaren, men på vintern är det bra att ha, termometer är viktigt och billigt (ca 20kr).
Ditt akvarium är på 98L man räknar så här:
7,4 * 3,8 * 3,5 = 98,42L
Har en till fråga.
Har idag haft i finkorning sand som botten och vattnet blev väldigt grumligt.
Ska jag låta det lägga sig med pumpen av eller på?
#6 Ha pumpen på så försvinner det grumliga inom ett par dagar.
/ Emma
Okey tack så mycket
Ok fler saker att tänka på; tex corydoras gillar att vara många- gärna 5-6 st eller fler. Så när du skaffar de första så ta så du får två tillsammans direkt, då du ska tänka på att tillföra alla fiskarlångsamt. Två fiskar första veckan sen två till efter 2-3 veckor osv.
Som #5 redan sagt men tål att upprepas- ha aldrig diskmedel, tvål eller liknande lösningsmedle etc i närheten av akvariet. Ha egna hinkar, skurborstar och svampar för akvariet. Skura rutan utan diskmedel osv. En droppe räcker för att förstöra balansen i det slutna systemet du skapar i ett akvarium. Vissa kokar gruset/sanden, själv kör jag alltid mina saker i ugn på 200 grader i 15-20 minuter och låter det svalna.
Bra startväxter är Javaormbunkar tex, de är inte så kräsna när det kommer till ljus och näring- men de ska inte planteras med rotstocken under sanden- då kan den ruttna. De kan man med fördel binda fast med sytråd eller fiskelina på någon sten eller träbit/rot.
Bra växter är också Cabomba, de blir täta och "snåriga" och bra gömställen för dina mindre fiskar och eventuella yngel- de förökar si även som ogräs om de trivs. Man kan lätt "föröka dem" genom att klippa av dem och plantera ner skottet så de får nya rötter. De tar upp näringen direkt ur vattnet (inte bara genom rötterna utan genom bladen) och räknas som "snabbväxande". Dessa är alltås bra på att ta upp näring från vattnet. Detta kan vara riktigt bra i ett nyuppstartat akvarium speciellt för att undvika alger.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag känner till detd är om rengöringsmedel, läste ju en del akvaristik under utbildningen (djurvård) men kunskaperna kan gott rustas upp *S*.
Vet även om att starta långsamt vilket jag självklart kommer att göra.
Införskaffade växter idag faktist, cabomba var en av dem då jag läst att de är bra att ha nu i början.
läst epå lappen som satt i kruken med cabomban på den står det Limnophila heterophylla och dte är väl gälört? det stog cabomba på rutan till det kar där den var i o jag bad om cabomba.
Tänkte ta med en bit till en affär som är duktig o så om de kan avgöra vad det är jag fått vill nämligen ha cabomba vet ingeting om gälört.
Va less man blir på djuraffärer allt som oftast.
Limnophila sessiliflora är en vacker växt som påminner mycket om Cabomba. Den är inte så ljuskrävande som den senare och därför en betydligt mer lättskött.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40
En Limnophila även om den heter sessiflora och det står som du ser gälört på den.
Och Cabomba: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21
Kanske dom länkarna kan hjälpa dig att klura ut vad du köpt.
#10 tänkte mest då en person föreslog det som ett sätt att rengöra gruset ^_^
Gälört är ju också en bra växt men trist att de i butiken inte säljer rätt växter. De kan inte ha koll på allt men de ska fasiken ha koll på det de säljer i butiken! ;D
Jo visst ska de sälja rätt saker men den djuraffären ja då räknar man inte med så mycket iof (grizzly i norrköping).
förresten hur ofta sk aman ge växtnäring? Hällde i sånt igår när jag planterade.
Beror på vad du har för näring.
Står det inget på förpackningen?
Endel är sånt man lägger vid rötterna, som håller i flera månader. Endel är sånt man häller i vattnet en gång i veckan.
Nej det tår inte hur ofta jag ska använda det på förpackningen bara hur många ml per liter vatten.
Det är en flytande.
Ok. Va dåligt. Jag vågar inte svara något om hur ofta du ska använda den.
Jag använder aldrig näring till mina växter.
Har fått fram att växtnäringen jag har ska ges 1 gång i veckan.
Har fått in lite snyltgäster i karet *S*, dels pyttesmå snäckor osm jag plockar bort när jag ser.
Men även ett djur som gömmer sig under ena roten, ser ut som en genomskilnlig tveskärt ungifr fast ganska liten.
Nån som har nån aning om vad det kan vara?
Hm på min som jag köpte i butik stod det !5 ml per 10 liter" sedan var det lite mindre vid varje vattenbyte.
Kan vara en flickslända kanske? om den hr tre sprät på baken. Den kan äta yngel :D Den är nog ingen fara- man kan hitta lite allt möjligt i ett inkört akvarium :> Har jag noterat…
Paniken första gången jag såg vita, hoppande partiklar i vattnet!
Snäckor är ju trevligt så länge de inte blir för många.
Måste för övrigt rekomendera Peter Haacks PMDD. Det är en billigare gödning som räcker länge och är lätt att dosera om man läser noga på sidan. Det är dessutom mycket billigare än att köpa små flaskor på djurbutiken!
Kolla in här: Haack´s PMDD
Beställer själv min gödning från honom.