Kampfisk i stort akvarium
Jag har ett problem. Innan idag hade jag inte ett problem men sen var jag i affären och nu har jag ett problem.
Först då. För någon dag sedan började fjärilscikliderna att bete sig stressat, sluta äta och står mest och flåsar. Bara dom två, inga andra. Fjärilarna går med bland anant ett par palettciklider som är värsta agro typerna nu då dom nog ska eller leker. Fjärilarna är försynta och snälla och verkar väldigt stressade över situationen. Dom fick flytta över till mitt 40 l nu ikväll, fortfarande stressade men det ger sig förhoppningsvis.
Köpte med mig en Kampfisk hane och två honor ifrån affären idag… Honorna går i mitt 120 l medan hanen hamnade i mitt 40 l. Vågar man flytta hanen till 120 l? Det är mycket trevligare med fler växter och bra växter vid ytan. Vågar man chansa? I 120 l går det just nu två Ancistrus, en chokladmal, kopparbarber, palettciklider, scalarer och Gurami.
Grejen är att jag gärna vill att fjärilarna ska gå ensamma med endlerserna bara och se om dom blir tryggare. Men planen sprack ju, korkat nog..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror nog sclarerna kommer käka upp hanens fenor och ec barberba också.. Hanen kan också, om han är leksugen (vilket alla hanar är), börjar jaga och terrorisera honorna. Paletterna kan nog också ge sig på honom om dom känner sig hotade av hans starka färger. Jag personligen skulle nog inte ha chansat, men det kanske kan fungera men då tror jag nog att han kommer bli väldigt skygg och hålla sig i ett hörn.
Då gör jag inte så.
Paletterna är jättesura just nu så risken att han åker på däng där är stor. Det är nog därför mina fjärilar är helt hysteriska. Hur brukar det gå med fjärilar och kampfiskhane? Just nu går dom i mitt 40 l alla tre och det går bra nu, för fjärilarna är ff helt hysteriska och sitter mest och flämtar under en buske.
Jag har i mitt 400 liters kar: 4 scalarer, 3 fjärilsciklider, 1 Dvärggurami (hade 2 men en dog härom dagen) 5 guppys. 1 segelfenspleco och min kampfiskhane.
För mig har det inte varit några problem att ha dom ihop, han är ganska aktiv och simmar i hela karet. Har inte sett att han verkar orolig eller något och han äter med dom andra.
Hade tidigare dessa fisakr (förutom guppysarna och plecon) i ett 150 liters kar och det funkade lika bra.
Jag har även 3 dvärgklogrodor i karet.
Ja det beror ju mycket på personligheterna hos alla fiskar också, det finns ju fredliga kamphanar och fredliga paletter så chansa kan man ju men det är ju inte alltid det går ;)
Jag har ju inga paletter i mitt kar helelr, har hört att dom kan va ganska hårda på vissa andra fiskar?
#6 Ja, det kan de verkligen vara! I alla fall mina då och då.. Några fiskar har fått sina fenor halvt avbitna, och några fiskar rör de inte ens. Det är mest dem mindre fiskarna de går på.
/ Emma