Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1739 ggr
Lamina
0

Fyndat på djuraffären

Var in en sväng på djuraffären idag för att köpa lite mat och annat till akvariet. Tog mig en sväng runt akvarierna för att se om dom hade någon khulii-ål inne. Och tänka sig, jag lyckades "haffa" den sista! Skrattande

Sen undrade jag lite om dom hade några fina bettor inne. Ska ju egentligen vänta med att köpa ny tills jag flyttat, men titta kan man. Hannarna var inte mycket att hurra åt, men jag hittade en double tail hona! Det var inget tal om saken, hon fick följa med hem. Nu ligger hon i sin påse i karet och väntar på att få flytta in, men tänkte försöka ta lite bilder sen.

Men nu undrar jag ju såklart hur vanligt det är med double tail i Sverige? Jag hade faktiskt ingen aning om att dom ens fanns här… Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0

Fanns en double tail hane där också har jag för mig (kollade inte så noga på den), men är inte säker på om det var en hona eller hane.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Elenih
0

Visa biilder!! :)

elenihadjipetrou.blogg.se

JonteL
0

Double tail är väl hyfat vanlig, inte lika ovanlig som halfmoon men inte lika vanlig som Veiltail eller CT. :)

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

Gur4m1
0

Så när man har kampfiskar så vill man ha de ovnaliga sorterna- så snart nog blir de ganska vanliga ändå? :) Veiltail blir rare om 10 år då ingen vill ha dem. Eller hur fungerar det där. Dyker det upp nya färger och former hela tiden eller…

Sen udnrar jag angående färger. När man läser låter det påhittat just för dne fisken. "beutiful marble dragon butterfly" ..(totalt påhittat hopkok). Finns det exakta beskrivningar avalla förekommande färger. Tex vad är dragon? :) Helt ot, men… :) Ni har säkert koll på det där.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lamina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Försökte fota henne. Vet inte om det var hon som var för snabb eller kameran för dålig, men bilderna vart bara suddiga iaf. Så jag filmade istället. Störande nog vart filmerna jättemörka, trots bra belysning i karet. Men det får duga för tilfället.

#4 Well, lite vill jag väl ha sånt som är ovanligt. Men jag skulle hellre ha en vacker fisk än en ovanlig fisk. Hellre en veiltail i vilken färg som helst än en smutsbrun halfmoon eller någon annan ovanlig fenform.

Men jag har faktiskt ingen aning om hur det är med faärger och fenformer, har bara hört något om att det ska finnas en väldans massa…

//Lamina

Lamina
0

Andra filmen.

//Lamina

Gur4m1
0

Läste nyss att en sån fisk du köpt ska man para med en halfmoon  ^_^Söt, pigg och lite blyg. Är hon vinröd? lila? (eller vilken färg det kallas på kampfiskar ^_^)

Lamina
0

Mörkt brunlila med ett blå/rödaktigt skimmer i fenorna. Ganska tråkig färg egentligen, men jag tycker om henne ändå. ^.^

Får väl hitta en halfmoonhane att para henne med då. Skulle vara lite kul att se vad jag kunde få. :)

//Lamina

Lindzen
0

#4 Säker du på dragon HM betta på youtube eller google så kommer du ganska snabbt förstå vad som just utmärker dragon ;) Det finns också platinum dragon.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Gur4m1
0

#9 ja alltså är det att de har en färg över ryggen och en annan "under" lixom? :) Som en rätt "dominant" krftig färg över en "ljusare" grundfärg. Som någont sa- som en rustning? Är det vad som gör dragon? för annars så fattar jag inte, kikat på en del. Kom fram till att det fanns återkommande namn på issa atribut men övergripande lät alla namn so "hittepå" elle rär det så att ingen Kampfisk är den andre lik- sen undrar jag- finns det "tävlingar/utställningar" med dessa fiskar även i sverige? XD

#8 jag tyckte att hon var fin, gillade den "tråkiga" färgen :D Ser säkert ännu finare ut med bättre bildkvalité och ljus :D

Lindzen
0

Ja den är nästan som en skimrande rustning som bara är på kroppen, den ser också lite mer fjällig ut än andra färger. Sen kan fenorna vara vilken färg som hellst men dragon är oftast bara silver/vit/blå.

Mvh Linda

Lamina
0

Har tittat runt en massa på Aquabid och Fishchick65's kanal på youtube och börjar förstå en del färger och former nu. Det är inte så svårt egentligen, bara en väldans massa kombinationer. Som jag förstått det så är double tail dominant? Vad är halfmoon då?

Kom på att jag ju ställt i ordning lilla karet åt några av systers yngel, tillfälligt. Inte så mycket växter eller sånt där än (och lär inte bli heller tyvärr). Tänkte jag kunde lägga i nya flickan där och filma, så det syns bättre hur hon ser ut. Men det får bli i eftermiddag om jag orkar. Har sovit 3-4 timmar i natt och fick åka in akut till veterinären det första jag gjorde när jag vaknade. Skrikandes

//Lamina

Lindzen
0

Halfmoon är absolut inte dominant, man får inte ens fram mer än ca 20-25% halfmoon ur en kull där båda föräldrarna är det, resten blir superdelta eller delta.

Många använder double tail för att få fram bredare ryggfenor hos sina fiskar i alla fenformer. Dock så har double tail lätt att ge fiskarna missbildade kroppar som man försöker avla bort.

Mvh Linda

Lamina
0

Så double tail kan vara skadligt i homozygot form? Eller även i hetrozygot? Som jag flrstod det så ska man inte para double tail med double tail i mer än 1 generation, max 2.

Vad får man om man parar en halfmoon med en veiltail (vilket jag antar att min flicka är)? Veiltal? Deltatail? Något annat?

Skulle faktiskt vara kul att hitta en lämplig hane till min flicka och se om jag kunde få fram något fint.

Blev ingen film på henne idag iaf. Har ägnat hela dagen åt min stackars råtta som blivit sövd och opererad för tredje gången på mindre än 3 veckor. Men jag har verkligen blivit kär i henne. Hon är en riktigt skygg (men söt) liten flicka. När det var matdags gömde hon sig hela tiden bakom stenröset och simmade fram snabbt som attan för att sno en mygglarv när hon trodde kusten var klar. Svärbärarna är tydligen jätteläskiga… Hade någon sagt till mig för ett halvår sen att fiskar kan ha personlighet skulle jag ha skrattat ihjäl mig. :p

//Lamina

Lindzen
0

Double tail går ju att avla på så länge man väljer ut och fortsätter avla på de friskaste ynglena, det ger ju i sin tur mer friska yngel i framtiden. Har sett många bouble tail som har kroppar som nästan är helt runda, ser sjukt ut. Men jag tycker din hona ser fin ut i kroppen men hon är veil tail bouble tail, alltså så skulle du para henne med en veil tail hane så skulle du få fram både veil tail och bouble tail. Är den halfmoon double tail så har stjärten 180 graders vinkel som också kallas för Fullmoon. Du kan säkert para henne med en halfmoon men eftersom hon är från en veil tail grund så kommer det bli dominant och "förstöra".

Hehe måste bara får säga, när du började skriva om din råtta och när du sedan övergick till att skriva om din fisk igen så tänkte jag automatiskt att det var din råtta du fortfarande skrev om så tänkte jag på en gång: Bor råttan i ett stenrös och matar hon den med mygglarver..? Men förstod ganska snabbt att det var fisken du pratade om ;) Men hoppas sin lilla råtta blir bättre "/

Mvh Linda

Lamina
0

Är för trött för att förstå detdär svaret, men ska se om jag fattar i morgon. :p

Haha, tror säkert inte råttan hade haft något emot att bo i ett stort stenrös och få mygglarver då och då. Men tack, han kommer nog må jättebra om en vecka eller 2 när han får flytta in till flickorna. (fast han hade nog mått ännu bättre om tölparna på djursjukhuset hade kunnat göra en enkelt kastrering på rätt sätt -.-)

//Lamina

Lamina
0

Om jag förstår det rätt så är veiltail dominant. Så i en sådan kull skulle man få 50% Veiltail halfmoonbärare och 50% veiltail double tail halfmoonbärare? Skulle man då para någon av dom ynglena med en halfmoon så skulle man med lite tur få fram något/några yngel som är deltatail, möjligen superdelta double tail? fortsätter man så i några generationer så lär man väl snart ha en halfmoon double tail. Eller är jag ute och cyklar?

Har iaf filmat henne i lilla karet idag (kom på att jag glömde stoppa tillbaks henne nu också :o) Som sagt är det inte mycket växter där. Tog bort allt när Arne dog. Sen envisades syster med att hon skulle stoppa ner yngel däri. Så jag gjorde i ordning nånting provisoriskt eftersom det ändå bara kommer stå någon vecka innan jag flyttar.

(varför kom jag aldrig på iden med att filma när Arne levde..? -.-)

//Lamina

Elenih
0

Hon är ju inte brun röd? Mer blå/lila :) fin var hon iaf

elenihadjipetrou.blogg.se

Lindzen
0

Asså veiltail är verkligen en "fenforms förstörare", det tar säkert minst 3-4 generationer för att få bort veiltail från en fenform så man ska akta sig för att blanda i det om man vill ha rena fenformer.

Så skulle du para en veiltail med en halfmoon så tar det väldigt lång tid att få tillbaka halfmoon spridningen i fenorna. Så parar du halfmoon med en veil tail double tail så kommer det ta många generationer innan du får tillbaka halfmoon hos ynglena (förutsatt att du fortsätter att avla med bara halfmoon på ynglena som blir) men delningen på fenan tar nog kortare tid att få bort. Vill du senare få halfmoon double tail så måste du någon gång blanda in någon fisk som har en stark halfmoon double tail linje bakom sig. Är inte så superbra på det här med genetik så vill du ha bättre svar så bli medlem på www.bettas4all.nl och fråga för där finns det völdigt många bra uppfödare utanför sverige :)

Mvh Linda

Lamina
0

#18 Nej, hon har färgat ut lite. När hon kom var hon lilabrun med tydliga ränder, nu är hon blå och ränderna syns knappt alls. Som jag förstått det betyder det att hon trivs och det gör mig glad. Men hon har fortfarande ett rödaktigt skimmer i fenorna.

#19 Nej, jag tror fattar. Det är inte gener som gör en halfmoon utan polygener. Det borde ju vara ganska enkelt att avla bort double tail då det är dominant. Man avlar bara vidare på yngel utan double tail. Men veiltail är lite svårare. Det borde vara samma gen som halfmoon, delta tail och superdelta, bara polygenerna som avgör hur stora fenorna blir. Då krävs det några generationer med nogrann avel för att få fram en halfmoon. :)

//Lamina

Lamina
0

Glämde säga, har döpt den lilla skönheten till Isabella. Hade faktiskt inte ens tänkt på att döpa henne, men så frågade syster vad hon heter och Isabella poppade upp i huvudet innan hon ens pratat klart. Så det fick bli det. Isabella är inte ett namn jag normalt skulle döpa en fisk till och verkligen inget jag tänkt på tidigare, så jag tolkar det lite som att någon (kanske hon själv? :o) talade om det för mig. Oskyldig

//Lamina

Gur4m1
0

^_^ Min mamma fick för sig att mina hästar kommunicerade med henne Och det stämde ofta- tex kunde mamma stå i köket (stallet utanför) å få en bild av hur hästarna var törstiga och ville ha vatten- när hon gick ut så var vattnet slut i hagen och liknande :D

I "min" djurbutik där jag brukar köpa fisk så har de många olika kampfiskar; crowntail, delta och halfmoon har jag sett, och olika veiltails eller vad man ska kalla dem. Sådana med mer avrundade, inte så spetsig- de kanske kallas för annat men i butiken benämndes de som veiltails :) Går på 140-180 spänn, sådär. Om jag förstod rätt tar de in fiskarna från bland annat Thailand. Men jag kan ha missförstått.

Brukar inte döpa mina fiskar men nu har jag döpt mina två dvärgGuramihannar då de är de enda som är lätta att åtskilja. En är cobolt blue- han fick heta Colt (tog bara bort ett O och G), den med Royal blue fick heta Rex ^_^ (latin för kung, och Royal är ju kunglig). Tex mina Corydoras som är identiska är det ingen ide att namnge för ..jag har inte en aning om vilken som är vilken :> Kallar dme bara för banditer och busar.

Lindzen
0

Det är i de flästa fallen grossisterna som tar hem från fiskarna från andra länder och sen är det djuraffärerna som köper hem dom från grossisterna. Ibland så föder också privatodlare upp fiskar åt djuraffärerna/grossisterna.

Mvh Linda

Gur4m1
0

Visst är det så :)

Det som blir besvärligt är att tex de i butiken bresker att kampfiskar kan bo i väääldigt litet, då en kille ville veta mer om dem (aldrig förstått oflk som åker till en djurbutik och köper djur- utan att lära sig något om dem innan de åker dit). Då förklarade mannen att "de komemr till oss i såhär små förpackningar" visar en näves-stor förpackning, så de klarar väldigt små utrymmen.

Är väl en viss skillnad på att frakta fisk i något dygn mot att berätta sånt för en nybörjare som kan råka få uppfattningen att det därmed är okej att pula ner en Kampfisk i tex en blomkruka på 1-2 liter eller liknande (vilket de säkert överlever ett tag men inte är okej i mina ögon).