Frågor om kampfisk
Jag har kikat runt här inne lite grann och kommit fram till att Ni alla verkar vara så kunniga inom området Kampfisk.
Jag är själv nybörjare inom allt som har med fisk och akvarier att göra, så jag har många frågor.
Kampfisk är en otroligt vacker fisk, men är det en fisk som passar för mig som är nybörjare?
Jag har fått nys om ett mycket vackert 6-kantigt akvarium (bild) för en billig slant, men nget jag tänker köpa om det inte passar för det jag i så fall tänkt använda det till. Jag undrar alltså om en ensam Kampfisk skulle trivas att bo i ett sådant akvarium? (det rymmer 60 L)
Vad vill kampfisken ha för substrat, växter, mat och temperatur?
Annat matnyttigt om kampfisken tas tacksamt emot!
Stort tack på förhand!
MVH/Bunn
(Bilden har jag "stulit" från nätet)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker Kampfisk är bra för nybörjare, är ganska tålig fisk och kräver inte så mycket förutom mat och rent vatten.
Kamphanar trivs bäst att gå själva, och gärna utan andra fiskar också förutom kanske någon liten mal som städar som tex otocinklus. De är ju väldigt aggressiva revirfiskar och får man tag på en aggressiv hane så kan han döda de andra fiskarna som är mindre än honom. Ibland så kan även de andra fiskarna ge sig på hanens långa fenor och stressa ihjäl honom. Honor säger jag att man inte ska ha med en hane och då hanen kan döda honorna om de inte har tillräkligt mycket svängrum och dessutom stressa ihjäl dom med sin extrema uppvaktning, ibland kan även honorna ge sig på hanen om de blir lessa.
Kampfiskar älskar mycket växter, det spelar nog ingen roll vad för växter det är men flytväxter uppskattas mycket av hanar så de gillar att bygga skumbo och även har tak över huvudet :)
Tempen ska vara på 27-29 grader då de är en tropisk fisk. Är det kallt så blir de oftast väldigt sega.
Mat då, flingfoder får aldrig mina kampfiskar just för att kampfiskar är köttätare och behöver proteintik mat så de inte går back- går ner i vikt. Jag ger mina fryst artemia, svata/vita mygg, oxhjärta, rå köttfärs (ibland) och på sommaren levande foder som tex svarta mygg och blodd worms om jag får tag i det (går att håva från nån sjö/pöl i skogen) :)
Om du får tag på torkade mandelblad så är det toppen, de skapar sk svartvatten (vattnet blir lite téfärgat) och förhindrar även svampinfektioner :)

Tack snälla Lindzen för ditt svar! =)
Jag skulle gärna vilja ha en hane, de är vackra!
Tror du akvariet jag nämnde skulle passa åt en kampfiskhane eller är det bättre om jag försöker hitta ett annat, mer lämligt, akvarium?
Vad vill de ha för bottensubstrat?
Karet passar fint, så länge du kan fästa doppvärmare och filter på glaset. Tänk på att ha filtret på absolut minsta fart, är det fortfarande stark ström så klipp lite tyg från en nylonstrumpa och trä över utblåset :) Det är just för att hanar har det tillräkligt svårt att simma med sina långa fenor så strömt vatten gör de bara utmattade.
Bottensubstrat spelar inte någon större roll, i vissa kar jag har inget grus alls, i andra finkornig sand och i andra vanligt grus. Men eftersom kampfiskar gillar växter så skulle jag välja något som gynnar växterna :) Tex torv i bottnen (under gruset/sanden) och sedan på det ett lager med finkornigt grus på 0,8-1,8 mm, det har jag i mitt stora kar och det växter som satan ;)

Stort tack än en gång! :) Hur är det med bakggrund? Måste man ha en sådan? För hur fäster man i så fall en bakggrund på ett 6kantigt akvarium utan att det ser dumt ut?! :S
Vad har du för växter till dina kampfiskar?
Vad tycker du om färgat grus/sand?
Jag har sett att det finns tex. blått, grönt m.fl.
hörde nåt om att det kunde vara gifitgt/skadligt för fisken att använda sådat substrat, stämmer det?
Bakgrund är absolut inget måste, kan bli lite knepigt i ett 6 kantigt.. Fyll istället den sida som står måt väggen med lång växter ;)
Jag har faktist ingen aning om vad växterna heter, jag brukar inte bry mig så mycket utan jag skaffar bara de växter som jag tycker matchar akvariet och är lite tåliga.
Jag personligen tycker att det ser barnsligt och fejkat ut med färgat grus, jag gillar den här naturliga känslan som passar fiskens miljö. Jag har haft färgat grus förr och inga fiskar har förgiftats av det och jag tror det är ytterst ovanligt.