Frågor om kampfisk
Jag har kikat runt här inne lite grann och kommit fram till att Ni alla verkar vara så kunniga inom området Kampfisk.
Jag är själv nybörjare inom allt som har med fisk och akvarier att göra, så jag har många frågor.
Kampfisk är en otroligt vacker fisk, men är det en fisk som passar för mig som är nybörjare?
Jag har fått nys om ett mycket vackert 6-kantigt akvarium (bild) för en billig slant, men nget jag tänker köpa om det inte passar för det jag i så fall tänkt använda det till. Jag undrar alltså om en ensam Kampfisk skulle trivas att bo i ett sådant akvarium? (det rymmer 60 L)
Vad vill kampfisken ha för substrat, växter, mat och temperatur?
Annat matnyttigt om kampfisken tas tacksamt emot!
Stort tack på förhand!
MVH/Bunn
(Bilden har jag "stulit" från nätet)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker Kampfisk är bra för nybörjare, är ganska tålig fisk och kräver inte så mycket förutom mat och rent vatten.
Kamphanar trivs bäst att gå själva, och gärna utan andra fiskar också förutom kanske någon liten mal som städar som tex otocinklus. De är ju väldigt aggressiva revirfiskar och får man tag på en aggressiv hane så kan han döda de andra fiskarna som är mindre än honom. Ibland så kan även de andra fiskarna ge sig på hanens långa fenor och stressa ihjäl honom. Honor säger jag att man inte ska ha med en hane och då hanen kan döda honorna om de inte har tillräkligt mycket svängrum och dessutom stressa ihjäl dom med sin extrema uppvaktning, ibland kan även honorna ge sig på hanen om de blir lessa.
Kampfiskar älskar mycket växter, det spelar nog ingen roll vad för växter det är men flytväxter uppskattas mycket av hanar så de gillar att bygga skumbo och även har tak över huvudet :)
Tempen ska vara på 27-29 grader då de är en tropisk fisk. Är det kallt så blir de oftast väldigt sega.