Dvärggurami parning
Hej tror mina 2 Dvärggurami är på g att para sig dom intog ställningen för ca 3 sec sen avbröt hanen det och byggde vidare på sitt bo.. nu e detta i mitt vanliga akvarium där jag har massor med andra fiskar, hur gör jag för att skydda dom små? kan jag köpa en yngel burk sak typ?
Eller kommer hanen att försvara dem så dom överlever?
Sen va fanken ger man dom att äta? vet att de är sjukt små och tydligen ska artme vara för stort för dom i början…
Har ett par siamesisk algätare(4-5st), kardinal tetror (10-20 st), 2 malar (en Borneo Sucker) och en av okänd sort… och 2st Dvärggurami..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ynglena kommer bli käk på en gång. De kan inte ens simma när de kläcks.. Du kan heller inte föda upp dom i en pytteliten yngelbox utan du skulle behöva ett eget rätt så stort kar på kanske 50 L där de kan växa upp i fred. Infusoirer är en bra första mat och sen efter att par dagar så ska nykläckt artemia gå att mata med. Ynglena är också känsliga för strömt vatten, kallt vatten (gärna inte under 26 grader) och sen andra fiskar så klart.
Tack för det snabba svaret.
Jag har ett 30 kar där jag har körsbärsräkor(RCS) i har ca 25.5-26 C där i kan jag flytta äggen dit? dock kommer nog hans fina bubbel bo förstöras i processen…
dom har ca 2-3 ggr gjort samma sak nu och avbrutit det igen, honan verkar fly mitt i allt istället, hon kanske inte litar på honon?
Har tvärr ingen plats till ett 50L just nu… vorre jätte kul att lyckats få ett par små Gurami iaf..
Du kan absolut inte flytta romen. Ynglena är superberoende av pappan de närmaste 3 dygnen. Det tar minst 24 tim innan de kläcks och sedan minst ett dygn till innan ynglena är frisimmande. Under den tiden bör man hela tiden ha lampan tänd annars så kan han somna och glömma bort att plocka upp rom som faller till bottnen och även ersätta bubblor som spricker. Hanen är också där för att skydda äggen, han syresätter och förhindrar svampangrepp genom att hela tiden flytta runt dom i boet så han behövs verkligen.
okej så jag e mer eller mindre körd om dom nu parar sig? :P flyttar jag romen så dör den låter jag den vara kvar så blir den uppäten…
Tack för all info väldigt tacksam!
dom har iaf minst laggt rom en gång :P
Ja det kan vara svårt att få det att fungera när man inte har ett eget odlingskar åt ynglena. De är inte riktigt som tex guppys som i stort sett föds vuxna :P
hur många gånger parar dom sig?
har sett dom göra det 2 ggr nu :P.
Kampfiskar brukar para sig i stort sett konstant i ca 2-5 tim. Antar att det gäller samma sak för guramis.
När jag fick guramiyngel (läppgurami) flyttade jag hela boet till ett eget akvarium på 25l med luftdrivet skumfilter och doppvärmare, inget grus på botten men lite växer som flöt omkring. Jag gjorde ett litet vatten byte varannan dag och matade i början med hövatten. Jag tog en tuss hö la i vatten ett dygn sen hällde jag det genom ett kaffefilter som jag vände ut och in i akvariet, kul grej man såg knappt vad jag matat med men man såg att de pyttesmå ynglen åt! Senare kläcte jag artemia i en petflaska med salt och luftbubblor i.
Tre kullar drog jag upp på detta sätt totalt ca 150 yngel! Massor av små fiskar blev det!
Ja just ja… de fick vara kvar med pappafisk tills de var kläckta först då öste jag över allt till yngelakvariet.
Tack kan man köpa hö i vanlig djur affär då eller? dom borde kläckas senare idag så får väll göra vatten byte i mitt 30L och flytta dom så fort dom kläcks :P
Jag hinner dock inte ha hö i vatten i ett dygn innan dom kläcks får göra det när jag kommer hem men då handlar det om ett par timmar och inte ett dygn, har dock satt igång en omgång artemia igår innan jag la mig…
Tror ni det är något problem att ha dom där det finns en liten liten Borneo Sucker samt ett par ca 10-20 st Körsbärsräkor??
nää… de ska nte vara några problem
Slutade lite tidigare idag och är hemma nu, tänkte fråga hur stora är äggen kan inte se något direkt samt så verkar hans bubbel bo vara borta :( verkar tyvärr som äggen har blivit upp ätna :( hur lång tid tar det innan en hona och hane är redo att para sig igen?
Mvh Peter Andersson
Beror helt på honan, mata henne några gånger om dagen med proteinrik mat så ska det nog inte dröja mer än ca 2 veckor kanske.
Du borde helt enkelt flytta över dem till ett lekakvarium när du ser dem "busa" om du vill ha yngel :) så du snabbt kan flytta honan när han är färdig med henne och sedan flytta honom när ynglen kläckts. Då blir de inte uppätna och pappa Gurami blir inte sönderstressad av honan och alla de andra fiskarna. Lycka till!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Lyckades få dem att para sig igår i ett seperat akvarium liten fråga dock hur vet jag när äggen har kläckts? Kan inte direkt se dem bland alla bubblor?Har kvar hamen där inu….
De kläcks efter ungefär 24 tim, lite beroende på värmen. När de väl har kläckts så kommer du nog se massa yngel som singlar ner från skumboet och det är då som hanen kommer få jobba riktigt hårt. Sedan efter kläckning så tar det ytterligare ungefär ett dygn innan de blir frisimmande och det är då du kan ta bort hanen :) Tänk på att aldrig släcka lampan i karet då hanen är i karet för då kommer han glömma bort att bygga på skumboet och hjälpa romen/ynglena ;)
Hej igen tack för hjälpen trode jag hade misslyckats men såg 2 yngel idag så det verkar ha fungerat även om det bara blev 2(vad jag har kunnat se)…
Dock så hittade jag något konstigt på rutan… ser ut som små vita korvar och massor av dom.. är detta något farligt utgår ifrån att dom har kommit pga all Liquifry no 1 jag har haft i.
Laddar upp en bilder på dem…
Update:
Såg även någon vit prick bland dem som for upp och ner..
har samma "grejjer" :D Fick svar att maskarna är "plattmask" (vet inte exakt vilken sort men det är alltås något som ynglen äter så småningom) och de röriga prickarna är förmodligen hoppkräftor. De blir också yngelmat när de blivit lite större tror jag. Kolla upp hoppkräftor- cyclops och se om de liknar dem :)
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Hur går det med ynglen?
elenihadjipetrou.blogg.se
bra antar jag eftersom dom än lever :P dock e dom så otroligt små så det e inte sant.. sjukt svårt att hitta dom när man kollar in..
Haha oj då : p
elenihadjipetrou.blogg.se