Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4528 ggr
BellaFelle
0

Kampfisk yngel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just nu Kampfisk yngel (10st), inga speciella färger, vanliga röda, gröna, turkosa och lite lila i några. Jag är inte hundra på vilka fenformer föreldrarna har men här bilder så jag hoppas jag kan få hjälp med det.

Är ingen proffs fotograf men jag hoppas att dem duger.

Jag är fundersam på vad det ska bli av ett yngel jag har, hon/han har inte fått sina betta rände änn fast den är 7-8 veckor. Den är störst i kullen och dem som är fem gånger mindre har betta ränder. Det här ynglet är väldigt ljus gemfört med dem andra och har en liten turkos gläns på sina fenor. Vet nån vad den kommer  att få eller har för färg?

Mvh

BellaFelle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är mamman :D

BellaFelle
0

Här är pappan :D

BellaFelle
0

Här är ynglet igen, se på slutet när den jagas iväg av ett syskon som är blå, mörkare och med betta ränder.

http://www.zoonen.com/perzoonen/editgalleribild.asp?oid=3053338&poid=2710716&gid=2710755

Lindzen
0

Ränder får bara yngel med mörka pigment, mina white platinum yngel fick aldrig ränder tex. Det är lite tidigt att se just nu vad den kommer få för fäger då det turkosa tex kan bli ännu mer framträdande och de yngel med ränder kommer få sina mörkare färger ju större de blir.

Pappan till yngelena ser är multicolor och honan skulle man nog kalla turkos/"grön". Beror lite på hur mycket färgerna överdrivs pga blixten.

Multicolor bär ofta på något ljust i bakrunden och det skulle också kunna vara så att även honan gör det och därför så poppar det upp ett ljust yngel nu :)

Honan ser ut att vara delta tail och även hanen. Det är lättare att se när de spänner ut fenorna till fullo (brukar använda en spegel för att trigga igång dom när jag fotar mina).

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

BellaFelle
0

Har försökt det med spegeln, han bryr sig inte, vet inte om han inte ser den eller inte eller så är han ovanligt snäll mott anda Kampfisk hanar. Flört

Tack för svaret! :D

Lindzen
0

Haha, prova sätta ner honan i ett genomskinligt glas och se om han reagerar då ;)

Mvh Linda

BellaFelle
0

En till fråga, är delta tail en dominant fenform, alltså om jag parar en delta tail med en annan fenform blir det bara delta tail eller kan ynglena få andra fenformer också?

Lindzen
0

Beror helt på vad du parar med. Den är iaf inte dominant över crowntail, veiltail eller double tail.

Mvh Linda

BellaFelle
0

Okej, blir det blandat med double tail och delta tail om jag parar dem två fenformerna till exempel. Hur blir det om jag parar med en med en halfmoon då?

Tack för svaret

Lindzen
0

Som sagt så är double tail dominant över delta tail.

Det blir någon blandning av kanske någon halfmoon, lite superdelta och delta tail. Halfmoon är den sämsta genen av de tre fenformerna och delta tail är den friskaste och jag tror den automatiskt tar över mer än halfmoon.

Mvh Linda

BellaFelle
0

Okej, tack så  mycket för svaren, kul att veta lite om fen genitik! :D