Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1899 ggr
äppelsnäcka
0

Äppelsnäckor!!!! Massa roliga frågor! :)

Hej alla fisk älskare! Jag köpte mina första äppelsnäckor för något år sedan och nu har jag 36st alla ungar från mina första….. Grejen är den att akvariumet är på 85L :O

Så frågorna:
Måste jag skaffa ett till akvarium eller köpa ett större för att jag ska kunna ha kvar mina små raringar?

Foderfrågor xD

Om man ska mata med algtabletter hur många/hur ofta ska dom ha?

Om man matar med broccoli hur ofta/hur mycket ska dom ha? Och hur länga ska man koka dom??

Och sista frågan handlar om kalk… Hur ofta ska man ge dom det? Och behövs det??

Hoppas ni kan svara på alla mina frågor! :)

MarieEriksson
0

Här hittar du alla svar.

http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm

Att du inte vet allt det här efter ett år med äpplen är tragiskt.

Det här är frågor du borde hittat svar till INNAN du skaffade dom.

Nu hoppas jag du ger dom vad dom förtjänar.

äppelsnäcka
0

Dom får ju vanlig fisk mat.. Och dom mår ju inte dåligt…. Alla har jätte fina stora gula skal! Och det är la bättre att jag kollar upp allt nu en aldrig??? Ska lägga upp en bild sedan så ska du se hur fina och hur fint dom mår!!!!!

[Emma-Rhino]
0

Hej.

Ja nu ska jag försöka svara på frågorna. =) 36st i ett 85l kar är lite många. Man brukar räkna 1 snäcka per  10l. Sen beror det på hur man inreder med växter och dylikt, har själv 5 i ett 40l och de mår prima. Men fler en 10 i ett 85l skulle jag inte rekomendera.

Du kan aldrig ge för mycket mat till snäckorna. Jag ger vanlig fiskmat varje dag så klart, även till de akvarierna som bara har snäckor.

Grönsker brukar jag ge kanske tre ggr i veckan.

Algtabletter grumlar mitt vatten i de mindre akvarierna. Så du ser om de äter upp eller inte. Varannan kväll ger jag algtabbletter till mina.

Kalk ger jag då jag har en liten uppfödning av äppelsnäckor och vill ha så bra skalkvalite som det bara går. En kalksköldpadda efter varje vattenbyte.

#1 snäckor mår inte dåligt på något sätt om de bara får fiskmat. Men de får bättre skalkvalite och lever längre med varierad kost. De far dock inte illa. Sen ska man ta reda på saker innan, ja men man behöver inte säga det på ett oförskämt sätt. =) Alla gör misstag.

MarieEriksson
0

Jorå, bättre sent än aldrig!

äppelsnäcka
0

3# tack så mycket! Ska börja ge dom lite grönsaker nu då :)! Har har äggskal i filtret som vad jag förstår ska höja kalket?? Har aldrig haft problem med dåliga skal :/ Och så ska jag starta upp ett 250L Akvarium nästa månad så då ska några få flytta! :)

[Emma-Rhino]
0

tänk bara på att ta upp grönsakerna som inte äts, de ruttnar på typ en dag och stinker som fasen =P

Jo, äggskal har många, dock aldrig provat men det lät smart.

äppelsnäcka
0

#6 okej! :) Men hur länge kokar du grönsakerna??? Och vilka tycker dom om bäst??

Eldtussen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tills dem är riiiktigt mjuka :)
Spola sedan kallt vatten på dem så dem blir svala innan du stoppar ner dem.
Broccoli, brysselkål, zuccini… gurka… Ärtor :P
De mesta typ.

äppelsnäcka
0

Okej ska ge dom lite brysselkål när jag kommer hem då! :) Det kan ju malarna tycka är gott med! Men hur mycket ska jag ge då? Jag menar det dom är ju 36st :O bara 2 som är stora

[Emma-Rhino]
0

Man lär sig fort vad som äts upp och inte. Svårt att säga hur mkt exakt, men plocka bara upp det de inte äter efter en dag typ.

äppelsnäcka
0

Jag kokade 2 Broccoli och 2 brysselkålar! Och satte sytråd runt dom! Och snacka om att det blev livat! :D Alla är där och äten nu xD Får nog koka upp mer sedan så alla får!

Tack för tipsen!!