Matfråga
Hej.
Det är så att jag snart ska få tillökning i karet. Min platyhona ska yngla och jag undrar vad som är bäst att ge som foder?
Idag så ger jag mina fiskar Tropicals foder (Supervit flingor och Grönalgstabletter (Green Algae Wafers)) och tabletterna är en klar storfavorit. Atm har jag platy, pansarmal, svart teleskopfisk och siamesisk Kampfisk och jag undrar även vad som kan vara bra foder för dem eftersom att jag vill variera fodret åt dem. ^^
Kampfiskar är huvudsakligen köttätare, då är tex fryst oxhjärta, artemia, röda mygglarver bra, levande foder är ännu bättre.

Okej, tack för svaret. :) Kan det vara därför min kampare håller på och biter på de andras fenor? Tänkte om han slutar ifall jag ger 'rätt' foder för trasiga fenor är varken roliga för fiskarna eller för mig. ^^'
Kampfiskhanar är ju enslingar, dom trivs helt enkelt bäst ensamma i sitt lilla revir. Dom är också väldigt revirhävdande och jagar bort alla andra fiskar som stör dom, och andra fiskar med färgglada fenor ses oftast som en rival och i det vilda så dödas eller jagas rivaler bort. Det kan därför vara väldigt stressande och förvirrande för en kamphane att vara i ett sällskapsakvarium med massor av andra fiskar som hela tiden stör honom. Andra fiskar kan också ge sig på hanarnas långa fenor. Så det har nog inget med foder att göra alls där.

Funderade tidigare på att skaffa ett eget akvarium åt han så det blir nog det iaf.