Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3494 ggr
Mezzzanina
0

Vad är detta på Kampfisken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tittade på kampfisken i ena akvariet idag.Det ser ut som de förlorat fjäll på hjässan.

Vad kan detta vara?

Tror ni att jag behöver medicinera med något?

I akvariet för övrigt finns:

5 Kardinal tetror, en algätare, en räka och två sebra snäckor.

Så jag tror inte att Kampfisken har några direkta fiender i akvariet.

Ursäkta den dåliga bilden, men den fisken är så svår att fånga på foto.Men om ni ser uppe på den så finns där en ljusare fläck.Det ser ut som det inte finns fjäll där.

Nooon2
0

Om jag inte minns aldeles fel så börjar oodinium gärna sina angrepp i gälarna och sprider sig därifrån och ses först på/kring huvudet. Jag kan ju inte säga att det alldeles bestämt är det men det kan kanske vara det.

Mezzzanina
0

Hmm Tack Nooom2

Jag har aldrig hört talas om det men jag googlade på det.Beskrivningen stämmer ju men bilderna som jag fick fram likade inte alls det.

Jag får nog ta mig till en akvariehandel och höra lite om det finns något som jag kan medicinera med.

xxmammaxx
0

Mina svarta syklopfiskar börjar med sakna fjläll å det syns ju så väl för dom blir ju typ vita där det saknas fjäll skit fult å det gör det lite här å var på dem men min mal har växt otroligt fort å jag tror att det är han som naffsar lite på dom så det blir så för dom mår ju bra.

har du en stor mal i? min är ca 10 cm

Lindzen
0

Mina hanar brukar få så ibland, iallafall så brukar det likna det din har, det verkar inte alls påverka dom. Jag tror det är att när dom håller på och simmar omkring och utforskar så skrapar dom säkert i huvet ibland, eller också kan det vara att dom bara byter fjäll.

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

Mezzzanina
0

Jag gick till akvarie handeln och där rekomenderade de ett salt som hette Ektozon.De sa att det saltet förmodligen skulle hjälpa min Kampfisk.Eftersom jag hade flyttat över en algätare till mitt andra akvarium, så rekomenderade de även mig att medicinera även det akvariet med Ektozon.

Saltet hjälpte min Kampfisk och det var ju jätte possitivt.

Men däremot hände det tråkigheter efter att jag lagt ner saltet i akvarium nr 2.I det akvariet hade jag en pansarmal.Den tålde inte saltet och dog.

Så jag avråder er som har pansarmal att använda Ektozon.

Min pansarmal var frisk, stor och pigg innan saltet kom i, så jag är säker på att det var just saltet den dog av.

xxmammaxx
0

Ne stackars pansarmalen jag har en sådan jag med men den kan jag inte ha i samma kar som jag har mina syklop ögon för han suger ennsa sig fast på dom.. men när jag köpte den sa dom att det funkar utmärkt jag kanske bara hade oturen att få en ilsen.