Killipar, äpple & räckor frågor
Gör ett nytt inlägg…
Har är några frågor som jag hoppas att någon/några kan svara på
!
Frågor om Killipar:
1.Hur många killipar kan jag ha i ett 30l akvarium?
2.Vilken mat är bäst killipar, och hur mycket ska man ge?
3.Vad ska man ha för växter?
4.Vad är bäst att köpa från? "uppfödare" eller djurbutik?
5.Fick tips från djuraffären att man ska ha något medel som heter "Bio Prect Fotmual" i… Är det bra att ha i det, eller är det onödigt? Länk.
6.Ska jag ha någon döskalle eller dylikt som fiskarna kan gömma sig i?
7.Hur många killipar kan jag ha i ett 30l akvarium tillsamans med Äppelsnäckor?
8.Om jag har honar och hanar, kan de få "barn" då? Isf vad gör jag med dom?
Frågor om Äppelsnäckor:
1.Hur många äpplen kan jag ha i ett 30l akvarium?
2.Vilka växter är bra för dem?
3.Vad för stenar ska man ha? Och vart får man tag på det?
4.Ska man bara mata dom med gurka osv?
5.Hur ofta ska man ge dom grönsaker/frukt?
6.Hur många snäckor kan jag ha tilllsamans med killipar i ett 30l akvarium?
7.Om jag har honar och hanar, kan de få "barn" då? Isf vad gör jag med dom?
8.Man ska ju ha extra kalk i, påverkas killiparna av det?
Frågor om körsbärsräkor:
1.Hur många räkor kan jag ha i ett 30l akvarium?
2.Kan man ha räkor tillsamans med äpplesnäckor + killipar?
3.Vad äter räkorna?
4.Vilka växter är bäst att ha tillsamans med räkor?
5.Vad för färger finns det?
Ni får gärna skriva lite om Killipar, äpplesnäckor och körsbärssnäckor, vad man ska tänka på osv.
Tacksam för svar!
_Kram Evelina
_
-
_Kram Evelina
_
Killi är fisken, killipar är ett par killi :)
Finns massa sorters killi, så du får nog leta upp någon du gillar och arbeta utifrån det, jag har själv aldrig haft killi men de kan vara dyra och svåra att få tag på..
Du kan ha ett killipar i ditt 30l, vad jag tror iaf, någon mer kunnig får säga om jag har fel!
De är även lite "krånliga" att leka av, dvs få ungar på men det kan man gå in på senare..
Äpplen:
Jag skulle ha 2 äpplen i 30l
Har du hona och hane på äpplen kan du få äggkakor på dom, men det krävs även en luftspalt över vattenytan så de har någonstans att sätta kakan
Körsbär:
De sköter sig själva, du behöver inte ge något speciellt till dom de äter allt… Börja med kanske 4-5 st i 30l
Grönsaker kan du ge äpplena, men se till att plocka ut det som blir kvar så det inte ruttnar!
i ett 30l ruttnar vattnet fort
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Kan nog svara på några frågor om snäckorna….
1. jag tycker du kan ha 3-4 st.. :)
4. ja, bara att koka någon bit grönsak. Broccoli, gurka, morot m.m!
5. jag brukar ge algtablett 1-2 dagar i veckan istället för grönsak, men sen ger jag dom en grönsak som får ligga i 2 dygn. Om de inte ätit upp den tar jag bort den.
7. ja, de kan få bebisar, men bara om du får båda könen. Och om du inte vill ha dom är det bara att plocka bort äggklasen!
8. det mesta kalket är det ingen fara för fiskarna att få i sig (jag vet inte om det finns någon som är farligt…)
#2: Tack för att du tog dig tid att svara ;)
Okej, så djuraffärerna har dom inte? :/…
#3: Tack för att du tog dig tid att svara :P
Okej, kan jag ha ett killipar tillsamans med de då?
Om man ger algtebletter, kan man ge grönsaker också då?
_Kram Evelina
_
#6: YIPI
!
hmm. nu är frågan, vad ska jag har för växt/växter för att fisken, sniglarna och räkorna ska må bra?
Ska jag ha något som de kan gömma sig i? tunnel, döskalle eller så?
_Kram Evelina
_
Ta det du tycker är fint, gärna mycket växter, då blir det lättare balans i akvariet :) Mossa är bra för räkorna!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#8: Okej, så inget som är sådär "extra" bra? Så alla växter funkar i stort sätt? Kan nog max ha 3växter, annars blir det fullt i akvariumet..
hur ser mossan ut? Vart kan man köpa det?
_Kram Evelina
_
I mitt lilla akvarium där jag har räkor och snäckor har jag javamossa, mossboll och en (jag vet inte vad den heter) men den är ganska hög och luftig "vanlig" bladväxt. :)
#10: och det fungerade bra eller` :)
_Kram Evelina
_
#11 Japp :) räkorna har mycket att gömma sig i och klättra på och lika så snäckorna som glider runt på allt. :) Sen har jag två små stenar med som dom klättrar på.
Mitt akvarium är med sexkantigt och är på 40L. :)
#12; Okej, så bra! :)
Ska tilldjuraffären imorgon och köpa havre till min kanin så dåm kan jag passa på att köpa lite saker till fiskarna!:)
Kan ni skriva ALLT jag behöver köpa för att fisken, snäckorna + räckorna ska må bra? växter+tabbletter osv? Tänk på att mitt akvarium är bara 30l och sexkantigt, alltså inte så stort.
_Kram Evelina
_
Ska åka snart så skriv gärna vad jag kan handla.. :)
_Kram Evelina
_
Var iväg, men hittade ingen växt som jag ville ha förutom javamossa…
Hittade 3 lagom stora stenar påväg hem, så tog dom.. Och nu så kokar jag dom så alla bakterier försvinner :) Tänkte bygga en liten "grotta" åt dom :)
Kvar att köpa är:
*Fler växter
*En döskaller eller dylikt som de kan gå in i
*Svarta eller vita stenar. _(kan man ha rosa stenar? eller påvärkar de dom på något sätt?)
_*Kanske en ny pump
*Äpplena
*Räckorna
*Fisken
*Kalk, (är kalk sten bra?)
Något mer viktigt jag måste ha?
Va för stenar är bäst att ha? "stora" runda eller småstenar (typ som grus)?
_Kram Evelina
_

Jag hade skaffat fler än 3 räkor, de gillar att vara många.
#16: jasså, :)
Så kanske
1st Kampfisk
2st äpplen
5st räkor
Blir det inte lite mycket i ett 30l akvarium?
_Kram Evelina
_

Körsbärsräkor är ju så himla pluttiga så det gör ju varken till eller från. Jag har fått rekomendationen att inte ha färre än 10 men du kanske inte är så intreserad av att få räkbebisar.
#18: Nej, inga räkbebisar här ! :) (OM det skulle komma så är det väll inget att göra åt, men inget som jag "planerat")
Men är det okej om jag har 4? :)
_Kram Evelina
_
vilka färger finns det i körsäbärsräckor? Har sätt gula och röda.
Är det någon skilnad på röd pck gul förutom att de har olika färger?
_Kram Evelina
_
Kommer nog ha 5 räckor, 1kampfisk + 2snäckor, blir det bra?
_Kram Evelina
_

Det låter kanon :) Skillnaden mellan röda och gula ska vara färgen. Man ska inte blanda dem för att ungarna blir bruna, vilket inte är så jättesnyggt.
#22: Okej, hur många ungar blir det varge gång ungefär?
_Kram Evelina
_
Svar om äppelsnäckorna:
Jag tycker man ska ha minst 3 st äpplen
Man behöver inga spessiella stenar och växterna är väll samma sak
Nej man behöver inte mata dom med gurka och grönsaker helatiden man kan mata dom med algtabletter också
Jag ger mina en grönsak varje dag men inte om dom har fått algtablett