Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 6913 ggr
MiniAndMe
0

Akvarium ur balans?

Hej alla!

Nu är det så att jag har ett 45 Liters akvarium som är ca 3 år gammalt (snart 3½), mitt första akvarium. Först köpte vi 4 pansarmalar, Black molly och Platy. Det gick ganska bra första året, vi fick yngel 2-3 gånger och de var glada. Men sen fick vi in någon sjukdom så alla utom malarna dog.

Så gick det 1½ år, innan vi köpte nya fiskar. Svärdbärare och en Kampfisk blev det. Kampfisken har flyttat nu, han var elak. Så köpte vi en kampis hona och silvermollys. Sammanlagt har 1 svärdbärare, 4 eller 5 silvermollys, 1 kampfiskhona och 1 guldmolly dött på bara ett halvår… Och alla malarna har dött nu också, den sista idag senast.

Vi har fått vita prick 1 gång, men den medicinerade vi mot och ingen dog. Är akvariet "ur balans" eller så? För det har inte varit samma sjukdommar på fiskarna, utom malarna som alla blivit slöa och simmat på sidan. Ingen aning om vad det är.

Jag trodde det blivit bättre, eftersom ingen dog på ca 2 månader och allt verkade gå bra och så. Men sen dog den sista silvermollyn och malen… Så något måste väl vara "fel"?

Det har ju varit väldigt varmt ute också, men jag har bytt vatten lite oftare och tagit av täckglasen, haft i petflaskor med is m.m… Är det dåligt för vattnet om det blir kylt och uppvärmt flera gånger eller så? Fast jag har ju bytt också…

vet inte om jag satte i rätt grupp…

MiniAndMe
0

Är det NÅGON som vet? :( Eller har en tanke om något…

sussa08
0

hm, låter skumt…

Det kan inte vara att det är/ var medicin kvar i karet? Har du kollat värdena och så när de vart dåliga?

Jag är tyvärr inge bra alls på sjukdommar men har du någon annan symptom på fiskarna som dog än på malarna?

Vad har du för grus och inredning, inget nytt på den fronten när det vart som det vart?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

MiniAndMe
0

#2 - nej, det tror jag inte, vi har rensat ordentligt efteråt och det har gått någon månad också…

ja, mollysarna har börjat flämta och simma vid botten, och sen dött… Och vissa avlivade vi…. :( Ingen ny inredning heller, utom växt…

Nu är svärdbärarhonan också sjuk, som med mollysarna. Och hon är liksom "böjd" i kroppen…

Vet någon vad ph et ska ligga på? Ungefär?

sussa08
0

böjd? Det brukar betyda nån brist på något om jag inte missminner mig…

Åh att ingen som kan detta kan svara :(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

MiniAndMe
0

#4 - jag vet inte… Hon har varit en aning böjd sedan vi kom hem från semestern (var borta nästan 2 veckor, och la i sån där mat… Sedan var fiskarna helt smala i det akvariet…) men det blev värre nu för någon dag sedan….

ÅH vad ska jag göra? :`( Det är så himla tråkigt, och jag som älskar mina fiskar… Speciellt hon som är sjuk nu, en av mina första fiskar… Det käns som att hon är speciell, så snäll och go.. Väldigt tråkigt i alla fall….

MiniAndMe
0

putt

TccT
0

Brist på c-vitamin kan ge missbilning ibland. Kanske prova med vitamin för akvariefisk? Finns säkert olika märken men finns något som heter Fishtamin har jag för mig men får fråga i affäen helt enkelt. Sån där semestermat förstör nog vattnet mer än det är bra. Klarar sig utan mat om dom är i bra kondition såklsrt. Låta någon bekant mata någon enstaka gång när du är borta. Lägg i ordning hur mycket varje gång i så fall så inte det vräks i. Vattnet man får ur kran kanske har ändrats? Som vanligt svårt att komma på riktigt vad som händer ibland för vem som helst..

MiniAndMe
0

#7 - tror nog att det är någon sjukdom…

Kan det vara en sådan där de måste ta på den sjuka för att själva bli sjuka, eftersom ynglet borde väl dött först annars? Men jag har kommit på att det bara är honorna som blivit sjuka denna gången. Och alla de 3 fått samma "sjukdom"… Fast malen… Hm.

Kan en svärdbärarhane dö för att han är ensam? Nu är han ju alldeles ensam i hela akvariet, utom ynglet då… Men det är ju i en yngelkasse. de 2 verkar pigga idag, och visar inget som helst symptom som de andra. Hans hona dog ju igår också… :(

Men jag får åka till djuraffären och köpa sådan test till vattnet också.

doby653
0

böjd rygg är symtom pga saltbrist

MiniAndMe
0

#9 - ojdå…. vet du vad man gör åt det då?

doby653
0

köp ektozonsalt. 1 tsk per 50 l. du kan ta lite mer om de är sjuka men inte alls mycket

doby653
0

om de har böjda ryggar är de sjuka och kommer troligen att dö om du inte gör något åt det i tid