Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 24783 ggr
dannydell
0

Salt i akvarievatten?

Vill bara höra varför folk inte tycker att man ska ha salt i vattnet. Det är ju det som är mest naturligt för fiskarna. Det står ju till och med i riktlinjer för hållande av sällskapsfisk. Under 7 § står det klart och tydligt att:

Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart.

???

MajaaR
0

jag lägger i typ 1 tesked salt varje gång jag städar (oftast iallafall) och så gör jag det om någon fisk är sjuk också ….:)

Johan-
0

Tror redan att den finns en tråd gällande detta, testa göra en sökning bland trådarna innan du startar nya=)

Vad jag har hört så rekomenderas 1dl salt per 100 liter vatten. Jag har aldrig salt i förutom till mina Black molly eller om några fiskar blir sjuka

doby653
1

:O 1 tsk per 50 l! det gör inte så mycket om det blir förlite utan mer om det blir förmycket. Fiskarna får böjda ryggar om det är förlite salt och dör då efter hand

TccT
0

Varför skulle fiskar få böjda ryggar och dö om man inte har salt i vattnet??

sussa08
0

jag har inte salt i för jag är rädd om mina malar ^^

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

fiskargrabben
2

jag har i lite då och då. djuraffärer har 1 deseliter per 100liter för att mottverka sjukdommar.

TccT
0

Tror knappast att affärer har salt bara utifall att. Behövs det inte, som klart oftast, så bara en onödig kostnad. Hoppas du har i salt när du byter vatten och inte lite då och då. Blir ju mer och mer salt annars.

exitingsvillemo
0

Vad pratar vi om för sorts salt här? Jag vet att många använder ektozonsalt vid sjukdomar, eller om nya fiskar flyttar in. Men dessa är ju i tablettform, eller finns det i lös form också?

#3 vart kan man läsa om det? Att fiskarna får böjda ryggar pga av för lite salt?

Jag har också hört att man inte ska salta i onödan, inte bra för fisken och framförallt inte bra för växterna med för mkt salt.

[aammE]
0

Jag har salt när jag har fiskar i karantän/behandlar sjukdomar men då med undantag för corydoras och andra fiskar som inte tål salt såklart. Men i de permanenta akvarierna så har jag inte ett dugg salt och det har fiskarna mått bra utan i.. Ptja… 11 år ungefär. Glad

doby653
0

men det ska inte vara så mycket!

doby653
0

och det finns i lösform

exitingsvillemo
0

#7 I zoobutikerna saltas det en hel del. Vid varje ny leverans av fisk saltas det, vid varje vattenbyte samt i alla ihopkopplade kar om 1 kar är sjukt.

Ingen jättestor kostnad för butiken. Det är en av anledningarna till att det oftast inte finns så mkt växter i karen i butikerna, just för att det saltas så pass mkt.

Nooon2
1

Salt motverkar i viss mån bakterier och jag tror väl att det kan hjälpa sjuka fiskar att återhämta sig. Exakt hur vet jag inte men det rekommenderas ju ofta. Annars är det personligt. Vissa fiskar är anpassade till att ha lite salt i vattnet, precis som vissa måste ha bräckt eller ordentligt salt. Det finns grader i allt. Jag tror inte heller att man bör ta en fisk som är van vid lite salt och plötsligt placera den i osalt vatten. Är det en art som har förutsättningar att klara sig helt utan salt så får man "avvänja" den lit långsamt. Likadant tvärt om… om man vill börja använda salt. Men kolla först. Jag har fiskar som har sitt ursprung i svartvatten… och jag använder inget salt alls. Labyrintfiskar och Corydoras ska helst inte heller ha salt. När jag var barn hade jag guppys och svärdbärare helt utan salt och det gick så bra så i flera år men numera låter det ju som om salt behövs. Kanske beror det på hur vattnet är beskaffat i övrigt och kanske beror det på bakteriefloran och kanske beror det på om fisken är uppvuxen med salt… ingen aning.
… men växter gillar inte salt… så fort jag har börjat salta i något kar så har de gått tillbaka..

oh-la
0

det står inte i riktlinjerna att man ska ha salt till akvariefisk, utan att man ska ha det i den mån fisken behöver det.  jag har snäckor och räkor i mina burkar, och inte ett saltkorn.

TccT
0

#12 Det saltas inte i dom butiker jag har som min "zooaffärrunda" i alla fall. Kanske finns andra affärer som gör det men varför? Vana att få dålig fisk eller vad? När jag jobbade på akvarieaffär saltade vi inte bara utifall att. Det är ett bra tag sedan iofs. Saltar inte hemma för nyinköpta fiskar själv. Är det arter som vill ha salt i vattnet är en annan sak.

exitingsvillemo
1

#15 De butiker du är i kanske inte saltar just när du är där? Kostnadsfrågan ligger inte i saltets kostnad, utan i kostnaden för att förhindra massdöd OM ngn fisk är sjuk.

Karen på zoobutikerna är kopplade med varandra, oftast i staplar, där en stapel kan innehålla 6 akvarium, eller fler. Hela stapeln delar alltså vatten/bakterier. Är en fisk sjuk, så riskerar man att mista alla fiskar i samma stapel, därför saltas det i hela stapeln just utifall att…

Av samma anledning saltas det när det flyttar in fler fiskar, för det kommer ju inte bara ett tio-tal fiskar vid leverans.

Så kostnad för salt= inte många ören Kostnad för kanske 50-100 fiskars död= mkt pengar iom att dom betalar en del i inköp för fisk, dom kan i sjukdomsskedetinte sälja fisk från NGT kar i den stapeln, dom kan inte heller ta in fler fiskar och sätta i den sjuka stapeln.

Dethandlar inte om att man är van att få dålig fisk, utan det handlar om att man inte, rent ekonomiskt, vill chansa. De flesta butiker köper in fisk från samma grossister.

Mixidoo
2

Det är bara en myt att man måste ha salt i ett akvarium. Black molly föds upp i bräckvattendammar i Asien, men behöver inte alls salt.

Salt kan användas för att sänka gifitgheten i ett nitritspik, men tar inte bort själva nitriten.

Det kan också motverka svamp på skador på fisken. Dessutom behöver man inte alls använda Ektozonsalt, utan det går bra med vanligt bordssalt, gärna utan jod.

Levandefödare ssk Guppy kan få böjda ryggar och ihopklistrade fenor, men det beror definitivt inte på saltbrist utan på sjukdom, bl a parasiter och encelliga organismer.

Att regelbundet hälla salt i ett kar som mår bra är som att alltid ha plåster på hälarna, för att undvika skavsår.

sussa08
0

Använder man bordssalt så kan man få klarare vatten också… Vet inte hur bra det är men saltet vi ääter inehåller något medel som är anti-klumpbildande som i alla fall gjorde mitt vatten kristallklart när jag hade i det :P

Tycker att salt är en smaksak, liksom vattenberedningsmedel mm mm

Vissa tycker det fungerar bättre och andra är emot det :) Så många "måsten" finns det ju inte i akvarievärlden, förutom att alla strävar efter att alla djur har det bra, får mat och utrymme! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08