Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 3316 ggr
CherryIce
0

Skaffa kampfisk

Hejsan!

Ska KANSKE skaffa en Kampfisk :)

Och har läst lite om dem och sånt. Men är dem lättskötta? För jag har ALDRIG haft en fisk innan … ^__^

Så det hade varit snällt om ni hade kunnat skrivit lite tips på ja, hur man tar hand om dem helt enkelt! :)

Tacksam för svar ^__^

Nikka
0

Jag kan ingenting om kampfiskar, men har en hane själv.
Enligt mig är de väldigt lättskötta… det enda man bör veta är att man INTE ska ha två hanar ihop och om man ska ha den tillsammans med andra fiskar ska man veta att hanarna INTE gillar färgglada fiskar, samt fiskar med stora fenor, de tar kål på de (har märkt det här hemma). Honor går nog bra ihop tillsammans, vet ej hur det är med andra fiskar dock.

CherryIce
0

#1 Jaha, hade tänkt att jag skulle köpa en hane och några äppelsnäckor, går det bra?

Nikka
0

Det går nog bra, ska själv köpa äppelsnäckor som ska gå i samma kar som kampfisken.

CherryIce
0

#3 okej, då vet jag det! Skrattande

Elinormaggan
0

Köp ganska stora äppelsnäckor då kamphanen gärna smakar på dom ;)

Och skulle inte rekomendera att ha kamphane tsm med kamphonor då de kan mörda varann och något med att hanen blir trött på att visa upp sig som han gör :]

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

MiniAndMe
0

Jag har en hemma, men han var elak mot de andra fiskarna så han fick flytta till ett eget litet… Han är lite…. konstig… Jag vet inte. Men annars tycker jag de har varit lätta! Hade en hona också men hon blev sjuk av någon konstig grej! :( Hon var väldigt fin och snäll framförallt! De ser väldigt fina och snälla ut tycker jag!

Hur stort akvarium tänkte du ha? :P

[hejhejnaffy]
0

hej jag har själv en Kampfisk hane dom är så söta men ska hälst inte bo i samma akvarium med andra fiskar. min bodde med svärdbärare mollysar och malar men han bet alla förutom malarna så han fick flytta till ett annat lite mindre och där trivs an hoppas jag hihiTungan uteTipps ha den ensam i ett akvarum och ha inte så stark pump för dom är inte så bra på att simma.HA DEN ALDRIG 2 Kampfisk HANAR TILLSAMMANS dom kommer garanterat börja sloss

MiniAndMe
0

#7 - läs lite vad andra har skrivit för något innan du skriver… speciellt eftersom du skriver samma saker……..

sussa08
0

#8 fast det händer ju ofta i trådar ^^

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

CherryIce
0

#6 jag hade tänkt ha ett 10L

CherryIce
0

#8 jaha, sorry! >.<

KerstinL
0

10 liter är i minsta laget, det går men då måste du vara extra noga med vattenbytena och du måste se till att han har ställen att gömma sig på annars blir han ihjälstressad. Jag kan rekommendera ett 17 liters med javamossa, javaormbunke och Äppelsnäckor (2 st) till en grann kamphane! ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

CherryIce
0

#12 okej, då köper jag ett 17 liters istället! :D

[hejhejnaffy]
0

ja men köp det inte på familja där kostar det nästam 1000 och på maxi i rå kostar det bara 500 kr eller om man ska vara exakt 499 när jag köpte det i alla fall

Nikka
0

Vilka fiskar kan en kamphane gå ihop med utan att han tar kål på de?

sussa08
0

Allt är olika beroende på hur kampfisken du skaffar är.. Vissa går utmärkt med alla, vissa måste hållas ensamma… Det går inte att säga exakt hur det kommer gå men ett bra tips är att undvika andra revirhävdande fiskar, samt fiskar med stora fenor :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KerstinL
0

Tetror brukar fungera här i alla fall.. Dom vanliga som är "inte för små & inte för stora", typ Kardinaltetra.. Skrattande Sen kan man ju ha bottenlevande fiskar oxå, Ancistrus eller Corydoras..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[hejhejnaffy]
0

Nej min koampfisk koppe har dött