Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3559 ggr
dragonstar
0

Att köpa akvarium?

Hej jag och min sambo funderar lite på att starta ett akvarium och har en del frågor.

Hur mycket kostar det ungefär? Vad behöver man och hur ofta behöver man rengöra?

Sambon vill ha Kampfisk och jag är själv väldigt förtjust i guppis och blackmolly samt räkor. Vad är en bra kombination som nybörjar akvarium?

Vi börjar då häldre med ett mindre akvarium då vi inte har mycket platts och jag själv gillar dom som är flerkantiga och höga.

Vill gärna ha bildtipps på hur ett bra akvarium kan se ut =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

fiskargrabben
0

att ha Kampfisk hannar och Guppy hannar i samma akvarium leder till att Kampfisk hannen dödar Guppy hannarna tyvär så jag skulle inte ha dem i samma akvarium :/

sussa08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eller att guppyhanarna dödar kampfisken… Den risken är också ganska stor men inte många som tänker på…

Vad det kostar beror på vad ni har tänkt för storlek, vad för pump osv..

Allt kan ju bli dyrt som attan om ni tänker köpa nytt, så beggat är ju att rekommendera :)

Ni kan ju göra så att ni skaffar ett mindre och ett större kar, kampfiskar trivs oftast väldigt bra utan annan fisk, tillsammans med räkor och snäckor! (mycket växter till räkorna då)

Minsta tillåtna kar är 40l för att hålla fisk, vad jag hört… Vilket är ra i sig men just en ensam kampfiskhane behöver kanske 20l bara ungefär.

Till Guppy skulle jag tycka att ni skaffad iaf 60l, men det blir trångt fort tror jag… Molys behöver nog ännu större för de blir "stora" och behöver mer yta…

Hm… Sen kostar ju växter och sand, växter är det flera här som säljer billigt och skickar hem på posten! Det rekommenderar jag för djuraffärer tar så höga priser..

Även räkor och snäckor finns atthitta här, eller på hemsidor som vi kan hjälpa med där de är billigare än djuraffärer :)

Bifogaren gammal bild på ett nystartat 6-kantigt 60l :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

dragonstar
0

Okej ja då ska jag kolal runt lite efter begagnat i södermanlandsregionerna.

Räkor och kanske en snäcka vill jag gärna ha då det blir lite variation i akvariumet. Funkar dom med Malar?

OM man då får tag på ett lite störe akvarium =)

yemoller
0

#3 Jadå, snäckor o räkor går bra med malar.

dragonstar
0

Vad bra, finns många akvarium för antingen runt 300kr elerl för över 2000 vad är ett rimmligt pris per liter?

vågar man köpa ett akvarium utan vatten i? tänkte på att det kan ha sått och torkat länge.

Någon här som har något till salu?

dragonstar
0

Föröker hitta bilder på olika fiksar och på växter men det är svårt? tippsa gärna om ilägg här elelr andra sidor där man kan kolal och kanske även se priser =)

sussa08
0

KerstinL's sida kan du gå in på här, gon har växter till salu på sin hemsida! Du hittar adressen på hennes personliga sida här! :)

Jag säljer bland annat javamossa :)

Du kan alltid be om att de provfyller innan du kommer dit, så du får se att det håller…

Tror inte det går att säga nåt pris per liter… "normalt" är väl att mindre kar känns dyrare, 300-700 för ett 60l vad jag sett… 300 kan jag tycke är rimligt men 500 och uppåt tycker inte jag att det är värt om man inte får med extra utrustning som pump, lysramp mm..

Du får helt enkelt jämföra priserna du hittar :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

dragonstar
0

Tack för de snabba svaren =) Ja jag får dividera lite med sambon vad han anser. Letar vidare så läge =)

dragonstar
0

Jag har läst lite och fattar värlkigen inte altl detta med PH värdena och nitrinvärden. Finns det änkla sätt att hålla koll på dessa?

Jag har komunlat vatten hemma och vet att andra haft fiskar i de vattnet utan bekymmer.

oh-la
0

#10, det finns tester man använder. pH brukar i regel vara ganska bra i svenskt vatten, men kan vara bra att testa om du har egen brunn. jag har aldrig testat pH själv dock.

nitrit är en kväveförrening som bildas när mat, fiskbajs, döda fiskar och växtdelar bryts ner av bakterier i akvariet. i ett bra akvarium blir det en liten cirkel. fisken får mat och bajsar. bajset hamnar på botten och bakterierna börjar bryta ner det. bakterierna bildar kväve, växterna använder kvävet som näring och bildar syre som fiskarna andas så de kan bajsa lite till :P

om det däremot är för mycket mat och bajs och annat skräp bildas det för mycket kväve. växterna hinner inte ta upp det, så det flyter runt massa fria kväveatomer i akvariet. när växterna inte tar hand om det reagerar kvävet med syret i vattnet och bildar giftigt nitrit.

nitrit betyder att den lilla cirkeln i akvariet inte riktigt är i balans, så antingen matar man för mycket eller har för lite växter.

nitrit har alltså, till skillnad från pH, inget med vattnet som sig att göra.

dragonstar
0

Kej tack för den myket informativa texten. då ska jag tänka på det så att det finns myxet växter och inte övermatas =)

dragonstar
0

Dum fåråga till dåSkäms Jag vill gärna ha någon form av bubblor i mitt ikvarium såg förut slangar man gräde ner så att det bildades bubbelävggar.

Dessa stör inte fiskarna på något sett?

Och så vill jag bara kolla hur det är med grenar, har köpt en rot på djurafären men kan man ta pinnar utefrån?