Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2919 ggr
FruKernell
0

I väntan på 600 liters karet

Hej

jag har skapat en likande tråd på ett annat forum, men lägger in den här också. Det är som så att jag och min man ha påbörjat att införskaffa i ett 600 liters kar. Vi har bara kommit en liten bit på väg, men har långt kvar. Vi har ställning och grus så det vi behöver är bakgrund, lysramp, pump och karet.När karet sen är på plast så ska jag först få bestämma vad vi ska ha för fiskar. Så om ni har några tips, idéer eller så, skriv gärna in dem här. Alla förslag är välkomna. Det enda jag inte skulle vilja ha är monsterfiskar, för det har vi haft och det kommer vi att köpa senare efter min "omgång" med fiskar. Men vad som helst och vilka blandningar som helst. Vilken är er "favoritblandning" på fisk??

Tack på förhand för tipsen

// Lena

histronica
0

Vad roligt! Och vilket nöje att se fram emot Glad

Själv har jag ett sydamerikanskt svartvatten, ett asiatiskt och ett centralmerikanskt kar. Har varit jätteroligt att inreda med inriktning på så biotoplikt som möjligt.

I CA-karet har jag jättevackra Thorichthys ellioti som jag är mycket förtjust i - ganska snälla för att vara ciklider Skrattande men det är inte klart än.

I mitt SA-kar har jag dvärgciklider och 2 L177:or i sk svartvatten

Och i det asisatiska, såklart botia histrionica och pakistanbotior och lite annat asiatiskt.

Så - det finns mänger med förslag att komma med - du har en svår men roligt tid framför dig - och med 600 liter har du MASSOR att välja på. Dras du åt något särskilt håll? Kanske lättare att komma på tips om du är särskilt förtjust i något?

FruKernell
0

histronica: Ja jag dras mer åt "sällskapsfiskar" inte för stora utan vill ha en stor blandning, men ändå färggranna. Fick tips om malawi så det har jag en fundering på. Vad kan jag då ha ihop med malawi tycker du???? Tack för ett snabbt svar förresten.

Dina kar låter helt fantastiska

fiskargrabben
0

hantel ciklider är en av de "snällaste" stora cikliderna! =)

histronica
0

Jag har inga malawisar själv. Detta för att jag läser överallt att man endast kan ha malawi själva och inte med "sällskapsfiskar". Troligtvis för att de lever i hårt vatten och stenig miljö - vilket inte passar andra sällskapsfiskar lika bra. Tror inte det går att behålla växter med malawisarna heller och jag gillar växter i karet Skäms

Men det finns ju ett stort utbud av dessa ändå Skrattande

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php

På zoopet ovan är det endast malawi - klicka uppe till höger så ser du bilder istället för namn. De med tecknad fisk framför måste man vara guldmedlem för att se men ser du något intressant så kan du ju googla på namnet. Vissa är ju oerhört vackra Skrattande

histronica
0

PS - ursäkta ett litet inlägg igen Skrattande

Jag vill bara poängtera att det går nog inte att ha sällskapsfiskar ihop med malawi - inte enbart för vatten/miljö utan jag tror att det skulle blir slakt på sällskapsfiskarna. Dessa har inte alls samma temperament och glupskhet som malawi. Men kolla som sagt zoopets fisklänk ovan - det finns ju mååånga fina malawi Glad

Mig-
0

det är nog ganska svårt att få en bra blandning om du inte vill ha endast ciklider, rekomenderar att skaffa lite större levanndefödare kanske, Svärdbärare, de blir ju endå uppemot 11 cm. kanske Gurami, litet stimmfisk vore trevligt. lite kompisar på botten, pansarmalar, Siamesisk algätare, äppelsnäckor(håller rent)finns massa spännande man kan ha på botten khuliålar, grodor mm. guppy är en klassiker! sen har du Platy.

jag har, Guppy, någon prickig variant av zebrafiskar, Platy, dvärgklogrodor, albino Pansarmal, äppelsnäckor, Ancistrus.

min kompis köpte ciklider. men hon ångrade sig när hon insåg att det inte gick att blanda med nåt annat, och det var endå en relativt liten art. lycka till ;)

Nooon2
0

Jag tror att ett eller två stim små tetror eller rasboror i ett stort akvarium skulle vara urtjusigt! Jag tror att de skulle hålla ihop stimmet på ett annat sätt än i ett litet akvarium och dra runt på upptäcksfärd tillsammans. Världen blir liksom i en helt annan skala för dem.

Kolla de här microrasbororna:
http://www.youtube.com/watch?v=eo-KbUo7lp8 
http://www.youtube.com/watch?v=hEqbCdSLVsw&NR=1

Nu behöver ju inte fiskarna vara fullt så små… en personlig favorit är kilfläcksrasboror. De blir överraskande vackra när man tagit hem dem från djuraffären och de fått lite omvårdnad och god mat (inte kräsna!) och fått växa till sig lite. De skimrar i pärlemor och kontrasten till det svarta är slående! En mycket vacker fisk! De håller sig också gärna till varandra och splittrar inte stimmet. Jag har haft dem och ska ha några igen så fort jag har plats med dem.

Du kan läsa mer om dem här->
http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile25.html

Det bästa med den sajten är de samlade kommentarerna från olika akvarieägare om deras erfarenheter av fisken i fråga. Kolla kommentarerna längst ner. Nu ser jag att det faktiskt står att de är bra på att hålla ihop stimmet! Då är det inte bara hos mig de beter sig snyggt!

Olika fiskarter är olika mycket benägna att simma i stim. Vissa verkar det göra det bara när de blir skrämda. Vissa håller ihop mest hela tiden och andra då och då. Tyvärr tycker jag att det verkar som om neontetror är av den första kategorin - bara när de blir skrämda. … men jag tror att det också kan vara det att utrymmet inte räcker till för dem. Kanske de skulle uppvisa mer av det snygga stim-beteendet i ett stort akvarium. Jag har några Rasbora hengeli som gärna alla simmar i samma deciliter vatten ibland (i ett 90-litersakvarium men mycket inredning) men som också titt och tätt är rätt yra i mössan och tappar bort sig så att de kommer ifrån varandra.FlörtSkrattande

FruKernell
0

Oj Tack så mycket för alla svaren. Ja malawis blir det nog inte då jag också gillar att ha växter och rötter istället för stenar. Och hantlar har v haft innan och dem som dem nu har på DM här i stan är extremt vackra. Nu har jag lite att fundera på. Börjar komma tillbaka dit där jag var från början att ha tetror, mollys och Svärdbärare ;) Men jag vill verkligen tacka er alla för hjälpen hittills.

FruKernell
0

Inredningen i karet kommer att bestå av svart grus, svart bakgrund och mycket växter och rötter.

HeidiH
0

Ligger i startgroparna för att få igång ett 350 lites. jag funderar på ett stim dolkstickstetror (nhgn här på forumet rekommenderade dem), och kanske guramisar. Får se! precis som du gillar jag att ha mkt grönt och fint i akvariet, därför försvinner ciklider för mig.

imsuchadiva
0

Oj, måste bara fråga hur stort kommer karet vara? Skrattande långt o så alltså.

FruKernell
0

600 liters kommer att vara i cm LxBxH: 200x60x50. Lite lagom stort i det rummet vi ska ha det i ;)

FruKernell
0

Tack så mycket. Ska verkligen kolla alla sidor och sen alla böcker vi har här hemma för att se vad jag kan komma fram till i slutändan ;) Ni har verkligen varit hjälpsamma