Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 873 ggr
imsuchadiva
0

vilken mal passar mitt kar?

Har ett ca 80 liters kar som det bor några kampfiskar och äppelsnäckor i nu, ska i några platyn om ett tag.

Mamma tjatar om att jag borde skaffa mig en mal. Men behövs den när jag är äppelsnäckor?

Såg en fin mal i dag på en djuraffär, Praktbotia tror jag den hette. Skulle den passa i mitt kar i sånt fall?
om inte, vad skulle annars passa?

LisenN
0

Ancistrus skulle ju funka, finns en himla massa malar som går bra i ett 80 liters.

Praktbotior blir stora, växer iofs inte så fort men det är en stimfisk och behöver ett gäng polare för att må bra, alltså passar den inte.

Äppelsnäckorna borde räcka bra tycker jag, mina äter mer alger än vad mina Ancistrus gör :-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

imsuchadiva
0

då vet jag :) tack!

histronica
0

Karet är för litet för en Praktbotia tycker jag - fiskar blir ju förr eller senare vuxna (ofta runt 25 cm+). Praktbotia är väl heller ingen mal och som det skrivs ovan så ska de vara i stim för att må som bäst.

Varför inte hålla tillgodo med snäckorna? De äter alger hela livet medans de flesta malar sluta när de börjar växa och upptäcker att det finns annat gott i karet att mumsa på botten - för de överlever knappast på enbart alger.

Hur många snäckor har du? Kanske någon mer där istället?

LisenN
0

Å förresten, vill du testa med Ancistrus så har jag en drös, bara att säga antal och tid ;-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

imsuchadiva
0

#3 Får bli en praktobtia när man har råd att skaffa ett till, större kar.
Har just nu 6 snäckor där i men ska ta hem två till.
Inga är fullvuxna.

#4 haha jag ska komma ihåg det Tungan ute

imsuchadiva
0

googlade runt lite och hittade något som heter metallpansarmalar. läste att det är stimfisk, och att de ska ha minst 60 liter, blir det för mycket med minst 6 sånna då i mitt kar?

tycker Ancistrus är så "vanliga och tråkiga" (mamma har sånna)

sussa08
0

Praktbotia äter snäckor också, så de passar inte så bra om du vill ha kvar snäckorna :)

Finns ju vissa L.malar som inte blir så stora, men de är ganska ofta svåra att sköta så dessa bör du läsa på om innan du skaffar nån :)

Jag gillar Ancistrus! de är ofta inte lika skygga som andra malar! Själv har jag en hel drös, både bruna och guld! De bruna får ungar mest hela tiden känns det som ^^

Men leta lite på t.ex zoopet så hittar du en del varianter på malar :) där står också hur du sköter dom och hur stora de blir :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

imsuchadiva
0

Jaha det var synd. Får bli ett snäckfritt kar sen då :P

L.malar är? 
Ska titta in på zoopet på en gång då :)

sussa08
0

Dom heter t.ex L146 som den jag har :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

imsuchadiva
0
Rafflan
0

Sands pansarmal kanske kan vara nåt?:)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=903&SOK=1

imsuchadiva
0

Jaa :) liknar ju näästan Praktbotia. Bara inte de äter upp mina snäckor :P
Vet du vart jag hinnar sånna?

Föresten, längtar du efter din små räkor?

imsuchadiva
0

Corydoras duplicareus var frän, men hittar ingen info?
fattar inte zoopet :P

Rafflan
0

#12 Jag tror inte pansar malar äter snäckor så du kan nog vara lugn ;)

Hihi. jo det gör jag, jag har löst transport om du kan möta på station? Dock e min transport sjuk just nu ;P

#13 Corydoras duplicareus finns inte på zoopet iaf :P

imsuchadiva
0

Kan mötas upp på stationen, säg till när han blir frisk bara :P

Hitta en bild med sånna där, men knepigt :P