Äppelsnäckor, bilder, tips och råd..?
Jag och sambon tänkte göra i ordning vårt gamla akvarium på 19 liter i helgen för att ha 4-5 äppelsnäckor i.
Skulle gärna vilja se lite bilder på olika färger. Vi hade tänkt skaffa gula eftersom dom andra färgerna inte verkar vara lika färgstarka som dom gula äpplena men blev lite fundersam när jag såg en jättefin rosa/lila äppelsnäcka med jättestark färg i en annan tråd.
Skulle därför vilja se lite bilder på olika färger.
Har hört att det finns gula, blåa, gröna, vita, rosa och jade.
Någon som säljer dom olika färgerna?
Har läst lite om att dom äter alger och rester. Tänkte ha dom ensamma utan andra fiskar men ska jag sätta i någon växt som dom skulle kunna äta lite av? Ger man dom algtabletter som komplettering? Äter dom vanlig sallad så att man kan lägga i det? Tror jag har läst att dom äter ärtor, stämmer det..? Är det vanliga kokta gröna ärtor..?
Har läst om att man kan ha i bikarbonat så att skalet växer sig starkt. Är det vanligt bikarbonat som man köper i livsmedelsaffären? Hur mycket ska man ha i till 19 liter vatten och 4-5 äpplen?
Har funderingar på att skaffa Körsbärsräkor längre fram och ha i det karet, tål dom att det är bikarbonat i vattnet? Äpplena äter inte upp räkorna..?
Tacksam för svar! 
Hur länge brukar äpplen leva i genomsnitt om man tar hand om dom som man ska och dom i stort sett dör av ålder?
#2 Hm… det vet jag faktiskt inte, sök på google :D
Jade och grön är samma färg! :) Har bilder på de andra färgerna, men sitter vid fel dator… har på mail men kan inte spara så får jag en mailadress så kan jag skicka :P
Lila är dock en färg du missade :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jaha
Rabblade bara färgerna som har nämnts i trådar 
Sussa08, har du kvar några gula i "skicka-storlek"?
Massor… :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
hm, försökte lägga upp bild men ja… min dator ill inte…
#7 Är det dom du har?
Jag har några hundra sådana, gula allså :P SKa sno killens dator sen o lägga upp riktiga bilder :P
Är dom riktigt knallgula..?
Tycker det är så fint med starka färger..
Du vet ingen som har andra färger och som kanske säljer..?
Stämmer det att man kan ge dom gurka, sallad och kokta vanliga gröna ärtor om "resterna" i karet inte räcker..? Hur ofta kan man ge dom det isåfall..? Ska köpa algtabletter också.
Och stämmer det med bikarbonatet för skalets skull..? Hur mycket ska man tillsätta i ett 19 liters? Vill att dom ska må så bra som dom bara kan.
Kan man se kön på dom när dom är små eller kan man det först när dom blir äldre..?
Mina är "äckligt" gula :P blir riktigt snygga när de är stora!
Jag har "alla" fäger på snäckor, som nämnts, men inga utom blåa och gula till normala priser :)
Du kan ge det mesta! Men jag ger bara mina algtabletter utöver det de hitar själva… oftast behövs det ju inge extra
jag har inga tillsatser i mina kar, de klarar sig bra utan dessa extragrejer men tänk på att byta vatten i det lilla karet ofta :)
Man kan nog se kön men svårt att komma åt att titta tyvärr.. Kan testa men inget jag kan lova säkert.. Är det nå speciellt du tänkte på då?
Har du "bebisar" av de andra färgerna också? Vad vill du ha för dom isåfall..? Skulle vara roligt med olika färger. Har dock sett att många färger inte är lika färgstarka som de gula.
Hur ofta ska man ge algtabletter, några tabletter en gång i veckan? Funkar det att ge kokta ärtor och sallad och så som godis..? Hur ofta tror du jag måste byta vatten och hur stort vattenbyte ska jag göra då?
Om du får tillgång till bilder på de andra färgerna du har så skulle jag gärna vilja se dom också 
Är det något annat jag ska tänka på så att dom får starka skal och växer som dom ska? Har bara en termometer som jag nu har i mitt stora kar men det lilla höll sig på 26 grader när det var igång, blir det bra?
Vad jag frågar
Hahah!
Vill att dom ska må bra 
Gör så att du drar iväg ett mail till mig på sussa_08@hotmail.com så skickar jag bilder på de andra färgerna åt dig :)
I ett så litet kar kan du mata med kanske 1 tablet max 1 gång i veckan, tycker jag! vattenbyte en gång i veckan ca 10% :)
26 gradet blir nog finfint, det är vad mina har här :)
Missar säkert att svara på mcket men är sjukt trött just nu :P Kollar igen imorron om jag hittar mer att svara på :)
Okej, skickar iväg ett mejl imorgon 
Nu ska vi se vad jag missade :P
Ja du kan ge grönsaker, men jag vetti 17 om de bryr sig om ifall det är algtableter eller annat de får som tillskott :) Det du ska tänka på med färskmat är att du måste ta bort det innan det blir för gammalt i karet, annars blir vattnet dåligt :)
Jag ha aldrig satt till nåt extra i vattnet som kalk, vitaminer eller vad fanken man kan ha i,
tycker detta är onödigt då de får i sig det de behöver ändå när man hanr balans i karet :)
Ska iväg och kolla efter en fin Kampfisk att ha tillsammans med snäckorna imorgon 
Tänkte köpa färgat grus men vill boka en Kampfisk först så att jag vet att färgerna matchar. Sen får jag se vilka färger jag beställer från dig sussa 
Såg att du hade blått grus till dina gula och det tyckte jag passade jättebra men jag funderade på att ha både rosa, gula och blåa snäckor. Vilken färg på grus tror du skulle passa bra så att färgerna på snäckorna framträder ordentligt..?
Med blå sand trädde den gula färgen verkligen fram men vill inte att "mina" blåa försvinner i mängden isåfall.
De blåa kommer synas, tro mig.. Annars är svart ett bra alternativ :)
Rött har jag i ett kar vilket också är fint, och grön funderade jag på ett tag men då var jag rädd att de gula inte skulle synas så bra, inte testat :)
Sen är det ju snyggt att blanda svart med en neonfärg :) (rosa, grön, blå osv)
Kommer dom blåa inte försvinna i mängden då med blå sand?
Ska kolla vilken färg på Kampfisk som går att få tag på.
Kanske inte skulle skaffa rosa sand till exempel om det blir en röd firre, det kanske inte passar så bra 
Ja, har funderat på svart, har funderat på vit också men det kommer väl bli grönt om det blir lite alger i karet så det tror jag att jag skippar iallafall.
vit har jag testat, ingen höjdare P Jag tycker inte de blåa försvinner :) Köp en knallblå färg så vli det finfint serru
Ja, det lutar åt blå sand, eftersom gula snäckor var det vi tänkte köpa först och det blev ju bra.
Röd eller blå fisk skulle ju passa bra till det också men får se vad som finns, ska boka en Kampfisk i eftermiddag så vi får se om det finns någon häftig färg på den.
Ska städa karet här någon dag och fylla med vatten så att vi kan hämta fisken om några dagar.
Blir rosa snäckor också bra med blå sand? Hade funderingar på vita snäckor och det kanske blir jättebra med blå sand.
En sista fråga bara, om man vill ha små snäckor efter dom stora, ser man på "kokongen" då vilken färg det blir..?
Skulle vara roligt att kanske få några rosa eftersom jag har sett att det verkar vara en del som vill ha det men gula verkar det finnas överflöd på 
Kan olika färger få snäckor med varandra? Blir det nya färger då eller blir det flera färger i samma kull?
Rosa är syggt mot blå, ja :) även vit :)
ne jag tror int man kan se på kokongen vad det blir och ja, alla äpplena kan kosra sig :)
Vad jag vet så finns endast dessa färger som nämnts, sen finns det ju randiga av (tror jag) alla sorter :)
Vill du ha ungar på ett par så måste du hålla de för sig själva :)
Okej, tror inte jag ska satsa på att odla eftersom det bara är 19 liter, blir nog ganska trångt 
Kom på en till fråga
I mitt stora på 200 liter har jag haft i lite salt eftersom jag har black mollys men även för att förebygga mot sjukdomar, tar snäckorna skada om jag har i lite salt i vattnet? Tänkte på kampfiskens skull, att det förebygger sjukdomar, eller ska jag satsa på helt och hållet sötvatten..?
Salt är onödigt att ha till kampisen :P
Okej, då vet jag 
Vad skönt att det finns människor att fråga om såna här saker, tack! 
har odlat äppelsnäckor i flera år här kommer lite info på frågorna från trådskaparen :)
Att få tag på olika färger är nog genom privat personer, många akvarieaffärer vill inte sälja äppelsnäckor.. fråga mig inte varför, men kolla runt på lite olika forum, zoonen.com, zoopet.com tex.
De äter allting som är "dött" döda växter, döda fiskar, överbliven fiskmat som några exempel, men ger sig INTE på levande växter, som många är rädda för..
För att variera deras kost bör du ge algtabletter, jag ger mina varje kväll, då även malarna får.. sen oxå grönsaker, gurka, broccoli, majs, vilket oxå uppskattas av malar o även diverse fisk.
Bikarbonat har jag aldrig hört talas om och aldrig haft heller, däremot MÅSTE du tillsätta kalk vilket ger ett högt PH i ditt akvarie, minst 7, just för att skalet inte skall erodera (ruttna) och bli tunt eller mjukt, det gör att snigeln dör.
För att tillsätta kalk kan du krossa vanligt äggskal, krossa nästan så det blir till pulver form (jag använder en mortel o krossar), finns även kalktillskott för fåglar som du kan använda, men oxå kalkblock kan slängas i vattnet.
Snäckorna äter som sagt, döda ting, så levande fisk eller räkor är inga problem att ha tillsammans.
Äter snäckorna av äggskalet? Ska det vara kokt äggskal som har blivit krossat? Det skadar inte kampisen på något sätt..?
JessicaN: ja, dom knaprar på äggskalet men det måste vara väldigt väldigt fint krossat, knappt några bitar utan så det nästan är pulver..
behöver inte vara kokt ägg..
Okej, men det skadar inte kampfisken på något sätt att det blir högre halt av kalk i vattnet..? Han får inte för sig att knapra i sig äggskal så att han typ får förstoppning eller något..?
Och jag undrar - flyter inte äggskalet, även om det är mosat? 

Mvh Stephanie 

hur mycket ägg skal i 50 liter??
Har varit och bokat en mörkblå kamphane nu, vi hämtar den på måndag 
Och bokat snäckor som kommer på tisdag ;);)
Hur mkt snäck skal ska man krossa till 50 liter??!
Bolten det finns egentligen tillräckligt med kalk i vattnet ur kran, bara du byter det då och då :P
Ingen jag känner som håller på med snäckor tillsätter kalk på nå vis :P Men smula ner lite då och då, som att ge mat typ :)
#43 Okej, säker? eftersom hon skrivet att man MÅSTE??
Jag har aldrig haft i nåt… Aldrig haft i gödning i mina kar heller men vissa anser att man måste :)
Allt är upp till en själv, men jag tycker inte att det är ett måste… :)
Ja, snäckor som kommer på tisdag 
2 vita, 2 rosa och 3 gula 
Kommer visa bilder sen på karet 
#46 det hoppas jag 
#47 Jag lovar 
Tänkte höra med er, köpte en växt idag till det lilla karet men jag har inte städat det än, klarar sig växten med att ligga i den ihopknutna plastpåsen tills imorgon? Det är inte vatten i den men det är fukt i den.
Vill inte gärna stoppa ner den i det stora karet nu när jag äääntliiigeeeen har blivit av med alla mina "skräpsnäckor", brukar vara växterna som gör att jag får dom.
Lägg växten i en vit bunke över natten :)
Vit bunke..?
Går det bra med en hink med vatten..?
Jajo men är den vit så kryoen eventuella snäckor och sätter sig på det vita ;)
Jaha, hahah 
Hittade en vit bunke men det gör inget att den har ett rött lock va..?
Tyckte jag såg en liten snigel i det stora karet nu, kan man lägga ner något vitt där så att dom som eventuellt är kvar samlas där..?
Funderade också, skumbo, vad är det egentligen? Har hört att kampisar bygger det men vad har den för funktion..?

#53 kampisar bygger ett skumbo på ytan. det är en massa små-små bubblor som "hänger ihop" som en matta, hanen bygger skumbot. rommen läggs i skumbot sen för att hålla den på plats så den inte flyter runt i hela akvariumet.
angående kalk.
Det beror precis på hur kalk-rikt vattnet är, har du egen brunn har du förmodligen redan högt PH i vattnet.. däremot kommunalt vatten är det snålare med kalk…
sen alla djur som har skal, måste ha ett hårt skal.. för att skalet ska bli hårt måste man tillsätta kalk för djur i fångenskap, de kan inte kan hitta de livsnödvändiga ämnena som djur i det vilda.
Syftar mkt på sköldpaddor, men det gäller även snäckor..
Folk gör självklart som dom vill, men jag anser att det är nödvändigt..
värm äggskal i mikron i ca 40sekunder, då får du lättare bort "hinnan" som är i äggskalet, sen är det bara att krossa .. nej, det flyter inte om det är uppvärmt innan..
jag har haft Kampfisk tillsammans med mina snäckor och tillsatt kalk.. inga som helst problem..
finns en tråd här om diverse snäckor:
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1511339
finns även en hemsida här, där står bland annat om kalk/kalcium o hur livsviktigt det är:
http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm
Den enda gången jag kan tänka mig att kalk gör nytta är när snäckan växer :)
Det är samma som med människor antagligen, envuxen människa "ska" inte dicka mjölk medans det är viktigt för ban att göra det! :)
Vi som är färdigväxta kan ändå inte ta åt oss av det i mjölken då vårt skelett vuxi klart (om man inte har nån speciell sjukdom eller skada så)
Men visst, man kan alltid förebygga om man vill med kalk, vitaminer, bra bakerier, gödning och all vad som finns… Allt är olika viktigt för olika människor :)
#54 Okej, tack! 
Eftersom jag bara ska ha en kamphane så fyller inte det någon större funktion nu..?
Bygger dom ett eller kan dom bygga flera..? Tänkte bara så att han inte täcker hela ytan med skumbon.
Kan man ta bort det om man inte tycker om det eller är det dumt gjort, ska man låta det vara kvar..?
Om han bygger skumbo så trivs han, de bygger bara ett i taget, vad jag set och de försvinner av sig självt :)
Okej, vad bra :) Tack så mycket för hjälpen hörni! :)

Istället för att krångla med äggskal kan man köpa kalksköldpaddor på djuraffären, eller sepiaskal. De snäckor som vill ha extra kalk ätar av det.
Viktigast när de växer, men de behöver även kalk om de tex ska laga små skador på skalet.
Jag har inag äpplen, men landlevande snäckor, och de trycker in sepiaskal snabbare än jag hinner lägga ner dem i terrarierna, nästan.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag håller med om att det är viktigt att tillsätta kalk till snäckorna, har egen brunn med högre halter än det kommunala men när jag slarvat med extra kalk till snäckorna så får dem skador. Om man vill att dem ska må bra och leva länge så tillsätter man kalk. Använder dem kalksköldpaddorna som finns att köpa, lägger i en ny så fort en tagit slut.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Har gjort i ordning karet nu så nu står det med vatten och en växt i. På måndag flyttar kampisen in och på tisdag flyttar snäckorna in 
Jippi :D
Tror jag ska skaffa en liten växt till, det ser så tomt ut i karet med bara en växt.
Ja man behöver nog mer än en växt ^^
Hade två stycken förra gången det var igång men dom tog över karet helt
Fast jag får väl helt enkelt vara bättre på att ansa växten.
Vet inte om det nämndes i den här tråden eller om det var någon annan men någon sa att man inte måste ha pump som syresätter så länge man gör delvattenbyten eftersom kampisen går upp till ytan och andas, men jag har satt i den gamla pumpen i karet. Det skadar väl inte kampisen att man har en pump..? Tänkte så att det inte blir stillastående vatten.
Skada gör det inte nej :)
Okej, vad bra
Skönt att det finns folk man kan fråga om sånt här 
Hehe visst är de :)
Hur mycket kalk, tex, hur mycket av en såndär liten kalksködpadda, ska man ha till ett 54L?
Iiiingen aning, jag tillsätter inget alls o mina växer perfekt
Okej, men annars, om det nu skulle hända något, så jag måste tillsätta kalk, hm, kanske ska fråga ist, räcker ett helt ägg?

Man lägger i en padda, och när den är borta (uppäten och upplöst) så lägger man i en till.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Okej, finns det olika storlekar eller är det bara Stora och Små?
Så man inte lägger i en 3dubbelt så stor. xD
# 74 I Tumba har ni vatten från Pålamalm, utan klor och med högt kalkinnehåll, så du behöver inte tillsätta kalk. Tur du har!!
#78 haha man ä ju grym XD Hade faktiskt ingen aning om de, men ja… Lite flyt ska man ju ha XD Gott är vattnet iaf :D
Så därför kan andra behöva tillsätta kalk i sitt akvarievatten. Det enklaste är att ringa sitt lokala vattenverk och fråga vilket pH vattnet har.
Kokta äggskal flyter inte, och eftersom man bör finkrossa dem, så är risken ännu mindre att de ska flyta.
Puttar för att visa bilderna på mina snäckor…
Och idag kom äpplena
Kampfisken är jättenyfiken och håller på och "buffar" på dom. Dom är precis i lagda så dom har inte börjat röra på sig än.
Hehe vad kul XD de kommer igång snart :)
Vad bra
Ska jag lägga i någon algtablett till dom senare? Tänkte om dom är hungriga efter resan..
Nu har de vita flyttat runt på sig lite och ätit algtablett
och de rosa sitter på sidoglaset tillsammans med en gul men två av dom gula har inte rört sig så mycket vad jag har märkt, kommer dom igång senare tror du, är orolig så att dom klarade resan…
Och så undrade jag, jag har täckglas över karet och ett lock men täckglaset har lite hålor, ska jag täppa igen dom? Tänkte om dom "sniglar'" sig upp och kanske inte hittar ner igen.
Det kan ta ett par dagar ibland för de att röra sig :) Kan inte förstå varför de inte skulle klara resan så de borde röra sig så småing om, har de inte flyttats alls? hur sr de ut?
Ne jag tycker inte du ska oroa dig för att de ska klättra ur :) Jag har själv ett öppet kar och inga av mina har rymt :)
Nu har dom flyttat på sig allihopa 
Vad bra :):):)
La i en algtablett igår kväll och den tog slut för länge sedan så nu är det fart på dom 
Jag ger kampfisken mat varje dag så det blir väl lite mat kvar på botten till äpplena men inte så mycket, hur ofta skulle jag ge algtablett eller ärtor eller liknande..?
Eftersom algtabletten tog slut väldigt fort så är det ingen risk att man måste ta bort resterna.
På måndag åker jag på semester och ska vara borta en vecka men min mamma ska vara katt och fiskvakt så hon ska mata alla fiskar som vanligt, men hur många ska hon lägga i..? En varje dag är väl kanske mycket men en varannan/var tredje dag..?
Var tredje räcker tycker jag :)
Okej, tack! 
#93 Jade tycker jag det ser ut som..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
hon som sålde dem sa att det var blå, men men… var det bra eller dåligt att de tydligen är gröna?
putt
#95 Du avgör själv om du tycker det är bra? :P
Jade tycker jag är en speciell och fin färg då snäckans fot är mörk och skalet gult vilket gör att snäckans skal ser grönt ut.
I min kull med små snäckor blev ungefär 20% jade och resten gula, en del fick även ränder då mamman och pappan är gul och blå.
Dom gröna/jade är enligt mej riktigt fina :)
Yrrblossets Sällskapsmöss
de ser ut så som du beskriver alltså är de jade, va bra :)