Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1443 ggr
LinsanS
0

HJÄLP!!!! NU!!!!!!!

Mitt 100 liters akvarium läcker!!!!!!

Vad ska jag göra??????

Jag vet inte vad som har hänt… Jag städade det väldigt ordentligt i dag… bytte 20 liter och skjölde av stenar och växter……

Sen gick jag ut från mitt rum och när jag kommer tillbaka så hör ag hur det droppar och så är det helt blött på golvet!!! Det har försvunnit vatten från akvariet så det läcker ju… Men det konstiga är att det gör det på flera ställen i botten..???? Jag fyllde bara på med kanske 2cm mer än jag brukar när jag hällde i vatten men det kan väll inte bero på det eller???

Vad ska jag göra???????

LinsanS
0

Snälla???

Ja har sormatelstetror en Fjärilsciklid och en ansistrus in det akvariet som läcker… Men kan jag lägga det i mitt 50 liters akvarium med blackmolly yngel, 4 vuxna blackmolly, kardinaltetror och en annan ansistrus??

imsuchadiva
0

Flytta över alla invånarna i hinkar/andra akvarium/utrymmen där du kan ha vatten i.
Sen tömmer du avkvariet på allt vatten allt grus, allt. Leta reda på var det är trasigt, silikona om, eller köp ett nytt.

Var noga med att få golvet/möbler torra fort, blir lätt fuktskader.

LinsanS
0

okej, jag har en typ balja på 40 liter tror jag som jag en gång försökte odla Kampfisk i. Det får gå bra där… Men det finns ett till problem. Jag ska vara borta hela helgen så jag kan ju inte titta till dom…

kumatass
0

Jag har hört att Silikon inte fäster på Silikon… Det går alltså inte att bara täta glipan som läcker, utan du får helt enkelt Silikoná om hela skiten… Men som sagt, - det är bara vad jag hört av en glasmästare, så han borde ju veta vad han talar om.. Om det nu inte är så att det är en jätteliten glipa.. -Då kanske det funkar!! Hoppas det ordnar sig..

/R

BrallarN
0

Jag vaknade mitt i natten efter julafton av att det droppade men det var bara pumpen som fått fnatt så det hade blivit baksug i luftslangen och förför droppade vattnet ur.

Silikon fäster inte alltid på annan silikon men sikaflex eller förnserskitt gör så testa det :P

LinsanS
0

#5 Hur menar du? Det knske är dt som har hänt för jag jorde ju rent pumpen idag….. Jag har flyttat över alla till ett typ 35 liters rej där dom får bo över helen så får jag fixa det sen bär  kommer hem..

Tack för hjälpen:D

malawicilkid
0

Om du ska silikona om det så måste det stå ca. en vecka så man är säker på att silikonet inte ger ifrån sig ettika. Då är det stor risk att fiskarna dör…  Min pojkvän jobbar som glasmästare och har bygt en del akvarium. så jag frågade honom nu och då svarade han som jag skrev.

TccT
0

När man limmat räcker det med 3-4 dagar innan flytta/fylla upp ett akvarium i den storleken. Om man inte använder något konstigt silikon i alla fall. Silikon ska fästa på silikon om man avfettar och limmar när det man avfettat med dunstat utan att vänta. Kollade med en tillverkare, Casco, förut och fick det svaret. Men att limma om helt invändigt känns ju bättre. Men var säker på att det är läckage med tanke på att du fyllt högre än vanligt.

malawicilkid
0

Stämmer säkert beror ju på vilket silikon man använder. men dom använder sig av akvariesilikon. Dom brukar rekomendera en vecka för att vara helt säker!!!

apistogramma
0

kanske är det så att du har ett ramakvarium och då kan det räcka med de två cm för att det skall rinna ut i ramen och sen droppa ner… Gråter

LinsanS
0

Tack så jätte mycket för all hjälp