Mat till Corydoras
Tjena!
Köpte för några veckor sedan ett stim pandacorydoras (8st) men har redan förlorat två. Är lite osäker på om de får tillräckligt med mat. Detta pga mina konstant hungriga pictusar. Så fort jag lägger i någon form av mat så slukar de allt. Har ni några tips?
Mvh
Niklas

Lägger du i tabletter åt dem? Prova isåfall när du släckt lampan för kvällen - eller en stund innan du tänder den på morgonen.
Eller sätt fast en fiskbulle i något så den stannar på botten? Det får mina malar ibland och corydoras är ju allätare, inkl köttätare - så varför inte? Men bevaka den isåfall så den inte ligger orörd och ruttnar - men mina går åt på 5-6 tmmar :-) (lägger i 2 st)
Dessa kanske dina pictusar låter bli ?
Är corydoras kanske dagaktiva? har inga egna själv… men kanske värt att prova då att lägga in ngt på botten åt dem en halvtimme innan du tänder för dagen?
Jag har provat detta, dock inte fiskbullar, men pictusarna som är nattaktiva blir ändå väldigt aktiva så fort jag lägger i ngt. Fattar inte hur de märker det. Akvariet är på 450 l men dom slukar allt, framförallt proteinrikt, innan ngn annan får smaka. Corydoras vill ju också ha detta, men har ingen chans…

Aj, fasen då.
Men om du gör någon sorts matplats åt corydoras - som inte de andra kommer åt? Tex ett smalt, lite längre rör, eller något typ grottaktigt som de andra inte kommer in i? Så kan du lägga mat där i 
Det finns ju smala rör till L-malar (typ) som bara är 2-3 cm i genomskärning - dessa borde väl dina andra inte komma in i?
Eller en grotta (egengjord kokosgrotta) med litet corydorashål med mat inuti ?
Låter som en bra idé, får fundera på vad jag kan använda…
Kanske kan lägga tabletter och vad du nu vill ge på många platser samtidigt? Då kanske pandorna hinner komma åt någon bit?
Annars lät histronicas idé om en "corydoras-matningsstation" himla bra!