Lite nybörjarhjälp tack!
För drygt en vecka sedan skaffade vi ett akvarium. Har haft flera tidigare, men det var lääänge sedan och jag var rätt ung så jag vet inte om jag gjorde allt rätt precis.
Det är på 93 liter, inrett med mörkt grus, kolsten, en större trädrot och en del växter som jag inte vet namnet på direkt.
Blandade i vattenberedningsmedel när det fylldes och när fiskarna las i så la vi även i behandling mot vita prick förebyggande eftersom vi blev rekommenderade det i akvarieaffären.
Nu bor där kamfisken Kenta (som annars bott ensam i mindre akvarium i två år), ett stimm med 9 glödbandstetror och tre små ålar, gråbruna med oranga ränder som jag tyvärr missade ta namnet på, ska kolla sen. Jättefina iaf.
Tänkte köpa några fler fiskar sen, men det här kändes som en bra start. Har försökt mata väldigt försiktigt.
Nu funderar jag på:
- hur ofta ska man göra vattenbyten (ungefär) och hur mycket? När ska vi göra första, vattnet har blivit lite gult av trädroten
- tetrorna har blivit lite fula i fenorna, kan det vara stress eller är det något annat? ska man göra något åt det?
Bilden är från när vi började med inredningen :)
Tetrornas fenor beror nog mer på kampfisken än på stress.. Att vattnet blir färgat av roten är inte farligt, det blir så i början. Jag skulle nog byta en hink i veckan, ca 10 liter.. ; )
Tror det är en Kuhliål du har.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ett tips är bara att hålla koll på fiskarna nu i börjar så de mår bra, börjar de kippa luft vid ytan så byt genast lite vatten.
Vanligtvis brukar man rekomendera att inte börja med så många fiskar i början eftersom nitritförgiftning då kan uppstå och därmed också syrebrist.
Men man ska inte ta ut olyckan i förskott, håll bara kollen så ordnar det sig säkert :)
När får vi se bilder?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tycker inte att kampfisken är på tetrorna så mycket, snarare att de kan vara på och naffsa på varandra. Finns det något man kan göra åt det eller är det bara att acceptera och hoppas det blir bättre?
Googlade lite och visst är det kuhliål. Ska de ha någon särskild mat, i akvarieaffären sa de att de äter samma som tetrorna.
Håller såklart koll på nitrathalten, frågade i affären om det var för mycket fisk att börja med (och dom brukar vara bra på fisk där) och han tyckte inte att det var för många.
Bilder kommer, just nu går dock kameran mest varm för att fota min lilla abessinierkattunge!

#3 Du får allt ta och visa några bilder på kattungen då…
Kuhliålen städar akvariet på natten, när det är mörkt, men tycker också om bottentabletter. Ålen blir ca 12cm lång och lever visst ganska länge. Har en som slutade växa för många år sedan, och han är ca 10 år gammal.
Kattungen var det ja, sambon hann precis får glas till akvariet innan jag och Aska kom hem med flyget, annars hade det nog blivit mer än fiskar där nere…
Bottentabletter, är det samma som algätaren äter? Har inte köpt någon sådan än, tänkte att en sådan skulle ha för tråkigt så tidigt.
Försöker mata väldigt sparsamt nu i början, så jag blir som nervös att ålarna ska svälta.
Bjuder på en mycket snabb och svårfotad kissebebis, här dock trött = skarp ;)
Så här gör jag med mina akvarier…
Testar med teststicka för bla. nitrit, nitrat och ph (5 i 1 stickor) var tredje dag de första veckorna tills allt verkar vara stabilt och sedan 1 gång per vecka så jag har koll på nitrithalten de första månaderna och därefter ca var 14 dag.
Byter vatten varje vecka på de mindre akvarierna (50-60 lit) och var fjortonde dag på det större akvariet (112 lit). Jag byter ca 1/3 av vattnet och tillsätter alltid vattenberedningsmedel i utbytesvattnet och ser till så det har samma temperatur som det är i akvariet. Samtidigt suger jag upp löst skräp från bottnen och rensar ut vissna blad, ansar växter som blivit för stora eller fula och rengör rutorna. Innerfiltrets filtersvamp rengör jag i det vattnet jag tagit ut ur akvariet så att inte de nyttiga bakterierna förstörs.
Jag försöker hålla mig till ungefär 6 cm fisk per 10 liter vatten som ett riktmått men sedan beror det på vilka fiskar man kombinerar. Din kombination av fiskar låter väldigt trevlig.
Jag matar mina fiskar morgon och kväll. Jag använder flera sorters foder växelvis; flingor, granulat och fryst foder. Ibland lägger jag i några skalade (tinade) gröna ärtor eller en bit gurka. Frysta red blodworms (urrrk…) är populärt. Min fina kampfiskhane (som tyvärr inte finns längre) brukade simma fram och äta direkt från den lilla gafflen jag höll vid ytan.
Du har redan fått rådet att ge kuhliålarna bottentabletter och det tycker jag absolut att du skall komplettera med ett par gånger per vecka. Testa till exempel Hikari Tropical för corydoras, den sorten brukar alla sorters fiskar gilla.
Hoppas du fått något tips du tycker verkar vettigt =)

Vilken gullegris! (Förlåt…kisse…)
Min kuhliål har tidigare varit mycket aktiv och hållt sig framme, men nu på senare år så har han mer eller mindre "försvunnit". Han trivs i bottenmiljön och gömmer sig otroligt väl i grusgångar under stenar och rötter, visar sig numera endast då jag städar i akvariet eller röjer på annat vis. Du har ju flera ålar, så de kommer troligen att hålla sig framme lite mera då de dras med av varandra. När jag får en större skål, så kommer det bli ett par ålar till absolut.
Tack för flera bra tips! :)
# 9 Precis :)
Gjorde ett första vattenbyte igår. Bytte ca 25 l (en fjärdedel). Vattnet jag tog ut var verkligen pissfärgat av roten. Tror det är därför jag tycker det ser så mörkt ut där inne, för lysröret SKA vara anpassat för detta akvarium.
Hade tänkt byta ännu lite mer men utan bra hink (hade bara 5 l) och med två mycket hjälpsamma katter (och killen är bortrest) så det blev lite för stort projekt att ta mer.
Tillsatte vattenberedningsmedel i det nya vattnet och ta mej tusan om det inte blev LITE ljusare där inne iaf.
Ålarna uppskattade verkligen Hikari Tropical för corydoras, har hunnit ge dem två gånger.
Köpte även torkade red bloodworms, men jag funderar om jag inte ska blöta upp dem innan jag ger dem nästa gång, för jag undrar om de inte svällde efter ett tag i vattnet. Fiskarna blev lite väl tjocka, fast jag bara gav pyttelite.
Hur ofta matar ni era fiskar förresten?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur ofta mina får mat, då det mest är barnen som ger dem. Men jag har visat dem och förklarat noga, så inte mer än en gång om dan förhoppningsvis med flingfoder, och sen så får de lite extra några gånger i veckan med kokt äggula, torkade knott och tabletter.
de var ju riktigt fint :)

Veduran, fin bild!
Nu har även tillkommit ett gäng Körsbärsräkor. Orange/rött har visst blivit lite som ett tema…
Frågan är, borde man plantera det lite mer?

hej scilla.
kul att du verkligen sattsar på ditt akvarie och att du är intresserad, ja har jobbat i akvarie butik och det är långt ifrån alla som är så intresserad och engagerad som du. mkt trevligt. ju större akvarie man har desto lättare är det att sköta, det brukar "ta hand om sig självt" ganska så bra. i en 93:a gör de inte mkt om du gör delvatten byte med 3 v mellan rum, ca 25% bara du inte rengör pumpen samtidigt så att du håller en jämn bakterie flora i burken. fisk kombon är bra och du behöver inte oroa dig över ålarna, som det har sagts tidigare städar de upp matrester.
om ålarna magrar av så finns det sjunk tabletter att köpa. när du matar så kan du kolla att allt foder är uppätet på 3 min brukar vara en skyst tumregel, det är först när fodret ligger kvar på bottnen och ruttnar som nitrit halten drar iväg och kan så småning om bli nitrat, om du ser att de blir mkt med foderrester ändå så kan du köpa in någon eller några pansarmalar, dom e bra dom ^^.
Hej mrawen!
Jag har försökt mata ganska sparsamt, ger ålarna/algätarna sjunktabletter. Det enda som irriterar mig är att det är svårt att ge tetrorna lagom mycket mat. Ger jag sjunktabletter så är de på dessa också och blir jättefeta. Nu försöker jag varva så att tetrorna inte får några flingor de dagar jag lägger i sjunktabletter.
Nu känns det snarast som om jag nästan har för mycket algätande djur, det är bara pyttelite alger kvar och de sitter på gamla blad på växterna.
Annars är mina fiskar väldigt trevliga att titta på, ålarna är aktiva och syns en helt del, räkorna har blivit betydligt mindre skygga. Kan ju också bero på att katterna sitter där och ger dem "terapi". Lampan är en ny favoritsovplats och kattungen Aska har utvecklat en nära relation med kampfisken ;-)

Hej Scilla
det är bra att du försöker att hålla tetrorna lite kort på foder, men va va det för tetror, kommer inte ihåg. tror inte att de skulle vara nån större fara om du utodrar dem lite och ofta, tex morgon o kväll med bara några flingor,som du kan smula lite.
att du har mkt algätare behöver du inte oroa dig för när du ger tabletter, de du gör är bara att ge tabletter så länge det inte finns alger och när det finns så drar du ner på dem, se dem som tillskotts foder till algätarna tills burken har kommit igång.
kul me kampen o katten ^^
Det är glödbandstetror. Tror jag ska försöka ge lite mindre och lite oftare, kampfisken äter ur handen så han får liksom för sig.
Just nu bor det
9 st glödbandstetror
3 st kulhiålar
2 st siamesiska algätare
1 st större mal som jag tyvärr missat namnet på
5 st körsbärsräkor
1 st Kampfisk (röd)
En aning rött tema kan man säga…
Funderar om det ska få räcka så, vill ju inte överbefolka akvariet. Är väldigt sugen på rasbora galaxy, men vill hitta sådana som inte kostar 79 kr st, är PYTTESMÅ och där det ligger flera döda i akvariet…

enligt mitt huvud ser det inte så överbefolkat ut, om man tänker på arternas ytkrav, och du har inte ett direkt litet akvaium heller. 93 är helt lagom enligt min smak ^^ hehe
om du vill så kan du skicka upp en bild på malen så kan ja kanske hjälpa till att ge dig artnamnet på den, kan nog handelsnamnet men inte det latiska i huvudet, är mkt dålig på att lära mig latin haha^^

hej öhh du scilla, vad kostade din lysramp?